Hvad er der med juice?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-04-09 03:08

Normalt bryder jeg mig ikke om juice. Det er alt for surt. Jeg kan til
nød drikke æblejuice en gang imellem, men appelsinjuice? Det er så surt
at min hals snører sig sammen.

Undtagelsen er dog frisk "most". Jeg smagte som teenager vareprøver fra
Valsølille Mosteri. Det er dem man i dag kan få i de rillede
plastflasker. Det smager rigtig godt. Helt anderledes. Deres æblejuce
smager meget bedre og meget sødere end den almindelige brik-juice.

Det samme gælder "Pure" fra Harboe. Én ting er at jeg godt kan lide
deres æblejuice, men for et par uger siden havde jeg ondt i halsen, og
tænkte at et skud C-vitamin ville være godt, så jeg købte eksperimentelt
en flaske "Pure" appelsinjuice på tilbud. Den smagte overraskende godt.

Jeg kan ikke lide sure ting, det er helt tydeligt, men hvori består
*forskellen* mellem brik-juice og denne her "most"?

Er indholdet af sukker den eneste forskel? Såvidt jeg ved er der hverken
tilsat sukker i "Pure" eller i Valsølilles produkter, så er det en af de
processer som almindelige brik-juice gennemgår, der ødelægger
smagsfornøjelsen for mig? Ved at nedbryde noget af sukkeret?

Jeg læste engang, helt tilbage i folkeskolen, at frugtsukker smager
sødere end glukose (og sødere end alm. sukker). Kan det være at en af
brik-processerne nedbryder en del frugtsukker til glukose og andre
monosakkarider, sådan at kalorieindholdet er det samme, men at smagen
bliver mindre sød?

Det må næsten være glukose, for såvidt jeg husker er glukose lidt mere
end halvt så sødt som alm. sukker, og så bliver juicen jo (lidt) sødere
hvis man nedbryder det almindelige sukker.

Har jeg ret? Eller er det en helt anden forklaring?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : jos

Dato : 10-04-09 09:20

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> sødere hvis man nedbryder det almindelige sukker.
>
> Har jeg ret? Eller er det en helt anden forklaring?
bare lige kommentere, at jeg er lidelsesfælle mht. sure safter/frugter
Jeg rører aldrig citrusfrugter, ananas mv. i DK.
Til gengæld nyder jeg det i fulde drag, når jeg er sydpå, og får det helt
frisk og nyplukket, både som frugt og saft.

finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-09 14:23

On Fri, 10 Apr 2009 10:20:06 +0200, jos wrote:

> bare lige kommentere, at jeg er lidelsesfælle mht. sure safter

Vi må have kaptajn Jespersen tilbage med sine daglige 5 minutters gymnastik
i radioen!!!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-04-09 12:45

jos wrote:
> [...]
> Til gengæld nyder jeg det i fulde drag, når jeg er sydpå, og får det helt
> frisk og nyplukket, både som frugt og saft.

Det er ikke det samme vi to "har". Jeg kan godt spise en appelsin eller
clementin en gang imellem. De er tilpas søde. Problemet er at
appelsinjuice, undtagen enkelte produkter, er meget surere end at spise
en rigtig appelsin.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-09 15:25

On Fri, 10 Apr 2009 04:07:36 +0200, Peter Knutsen wrote:

> [...]
> hvis man nedbryder det almindelige sukker.
>
> Har jeg ret? Eller er det en helt anden forklaring?

Jeg tror du er på ret spor, omend du ikke har ramt helt rigtigt.

Jeg er ret sikker på, at fruktose ikke omdannes til glukose i juice-
fremstillingen, men der kan være en anden proces på spil. Fruktose findes
i opløst tilstand i to former: som en fem-leddet-ring - D-fruktofuranose -
og som en seks-leddet-ring - D-fruktopyranose. Af disse er det den fem-
leddede form, der er sødere end sukrose (1,73 gange så sød), medens den
seks-leddede form er stort set lige så sød som almindelig bordsukker
(sukrose). Wikipedia kan oplyse, at den femleddede form ved opvarmning
gerne omdannes til den seksleddede, idet de to former da kan findes i en
ligevægt, hvor ca. 70% er på den seksleddede form.

Man kan altså forestille sig, at juicen ved produktion undergår en
opvarmning, der bevirker, at mere af fructose findes på den seksleddede
form, hvilket vil gøre smagsindtrykket væsentligt mindre sødt.

/Rasmus

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-04-09 16:48

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> [...]
> opvarmning, der bevirker, at mere af fructose findes på den seksleddede
> form, hvilket vil gøre smagsindtrykket væsentligt mindre sødt.

Det er rigtigt. Stort set alle former for juice er pasteuriseret og det
ændrer sødmeindtrykket betragteligt. Pasteurisering er jo i reglen
nødvendig for at produktet kan holde sig frisk i juicekartonen. Kun den
friskpressede juice har bibeholdt sin sødme.

I større byer som Århus og København er der juicebarer, hvor man køber
sin juice friskpresset. Oplevelsen er helt anderledes end almindelig
juice fremstillet på koncentrater.

Hilsen Jesper

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-04-09 12:48

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> nødvendig for at produktet kan holde sig frisk i juicekartonen. Kun den
> friskpressede juice har bibeholdt sin sødme.

Valsølille Mosteri bruger såvidt jeg ved også friskpresset saft fra
æbler eller appelsiner.

Harboe fik for noget tid siden offentligt smæk på grund af falsk
markedsføring af deres "Pure"-produkter. Jeg husker ikke detaljerne, men
det var noget med friskhedsanprisning eller noget, som var faktuelt forkert.

Ikke desto mindre smager "Pure" stadig væsentligt bedre end brik-juice.

> I større byer som Århus og København er der juicebarer, hvor man køber
> sin juice friskpresset. Oplevelsen er helt anderledes end almindelig
> juice fremstillet på koncentrater.

Det har jeg endnu til gode at prøve...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-04-09 17:44

On Sat, 11 Apr 2009 13:47:54 +0200, Peter Knutsen wrote:

> Harboe fik for noget tid siden offentligt smæk på grund af falsk
> markedsføring af deres "Pure"-produkter. Jeg husker ikke detaljerne, men
> det var noget med friskhedsanprisning eller noget, som var faktuelt forkert.

En del ølbryggerier bruger mæsken til endnu et brug, nogle også tredie gang
og et par stykker laver øl af mæsken 4. gang.

Kun eet bryggeri i Danmark koger den een gang til. Gæt hvilket?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-09 20:51

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> En del ølbryggerier bruger mæsken til endnu et brug, nogle også
> tredie gang og et par stykker laver øl af mæsken 4. gang.
>
> Kun eet bryggeri i Danmark koger den een gang til. Gæt hvilket?

Din påstand er, at Harboe bruger mæsken FEM gange til at brygge øl?

Hvis det er sandt, så giver det mening, hvorfor Harboe også producerer
kalkuner - dette af fanden skabte fjerkræ.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-04-09 12:46

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
[...]
> Man kan altså forestille sig, at juicen ved produktion undergår en
> opvarmning, der bevirker, at mere af fructose findes på den seksleddede
> form, hvilket vil gøre smagsindtrykket væsentligt mindre sødt.

Ja, pasteurisering. Problemet er bare, at Harboes "Pure" appelsinjuice
også, ifølge varedeklerationen, er pasteuriseret. Og den smager fint fint.

Kan det være fordi Harboe anvender en mere skånsom pasteuriseringsproces?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-09 20:49

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lide sure ting, det er helt tydeligt, men hvori består
> *forskellen* mellem brik-juice og denne her "most"?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men prøv at presse din egen juice. Så
kan du selv vælge, hvor søde eller sure frugterne skal være, og når du først
har prøvet det én gang, vil du have svært ved at drikke købejuice
efterfølgende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.