Morgenmad?
Fra : Hauge

Dato : 09-04-09 10:43

Hejsa

Hver eneste weekend hvor man spiser morgenmad hjemme, kommer det evendelige
spørgsmål: Hvad skal man have at spise?!.

Jeg synes efterhånden jeg er meget træt af rundstykker med diverse
smørrepå-noget, skramlet æg med tilbehør og diverse købe-ting til at blande
sammen med mælk eller ymer..

Hvad spiser i andre?
Jeg mangler inspiration til noget, hvor man ikke behøver købe ind til 27
personer på èn gang, andet end hvis det kan holde sig mere end 2 dage, gerne
i fryseren.

Mvh Hauge

Fra : Towli

Dato : 09-04-09 11:12

Jeg skifter mellem

Havregryn med rosiner og kokosmel (og mælk naturligvis)
Havregryn med cornflakes og en anelse sirup.
Rugbrød (hånd) smuldret på tykmælk med brun farin (eller bare ymerdrys).
Havregrød
HavreFras (skulle være ok sundt) med mælk eller på tykmælk (med en anelse
sirup på).

de sidste par månede med 1 tilhørende grapefrugt hver morgen..

/T

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-04-09 11:39

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Hver eneste weekend hvor man spiser morgenmad hjemme, kommer det evendelige
> spørgsmål: Hvad skal man have at spise?!.

Havregryn med rosiner og mælk - præcist ligesom alle andre dage.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-04-09 11:48

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Hver eneste weekend hvor man spiser morgenmad hjemme, kommer det
> evendelige spørgsmål: Hvad skal man have at spise?!.

Uha ja. Morgenmad Jeg kan ikke bidrage med de store nyskabende
inputs, men måske med lidt inspiration til nytænkning?

Ristet rugbrød... prøv det! 1 minut på hver side på en varm, tør pande.

Ristet havregryn med mælk på... Gør en forskel.

Hjemmerørt frugtyoghurt... Har altid en god yoghurt naturel stående i
køleskabet. Rør den selv med frisk eller frossen frugt og evt. lidt
ristede nødder. Kan sødes med ens foretrukne sødemiddel. Akaciehonning
eller farin f.eks.

Smoothies er altid et hit hos ungerne.

Æg og bacon? Prøv at supplere med tykke skiver tomat, peberfrugt og/eller
squash der vendes i baconfedtet.

Endelig har jeg nogle simple, hurtige muffinboller der smager godt når de
er nybagte:

10 g gær
7 dl væske (vand, mælk eller en blanding)
3 dl havregryn
500 g mel (ren hvede eller halv grahams)
salt.

Rør gæren ud i væsken og bland resten af ingredienserne i så det bliver
en klistret grødagtig masse. Overdækkes og smides på køl natten over.

Næste morgen fyldes grøden i muffinforme og bages 15-20 min ved 200
grader. Hvis man vil have skorpe hele vejen rundt, skal de sidste 5 min
være uden muffinform og med bunden i vejret

Fra : Linde

Dato : 09-04-09 15:31

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> køleskabet. Rør den selv med frisk eller frossen frugt og evt. lidt
> ristede nødder. Kan sødes med ens foretrukne sødemiddel. Akaciehonning

Yoghurt er også et hit hos mig, de dage jeg kommer op i tide til at spise
morgenmad. Jeg har dog en trang til at dræne den, bare et par timer, det
giver en fastere konsistens og mere intens smag. Plus, man kan røre mere
tyndtflydende godter i uden den bliver for tynd. Ahornsirup er godt.

Mvh
Linde

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-04-09 11:50

Hauge skrev:
> [...]
> personer på èn gang, andet end hvis det kan holde sig mere end 2 dage, gerne

Efter at have rejst lidt i asien og oplevet morgenmad kan være andet end
brød, pålæg og "cerealier" gør jeg indimellem det at jeg får "aftensmad"
til morgen. Man skelner ikke rigtigt imellem morgenmad, middagsmad og
aftensmad derude (Thailand + Vietnam). Det er således helt normalt at
spise en skålfuld nudler med kylling, grøntsager og lidt suppe udover
til morgen.

Jeg koger ofte kylling med grøntsager og gemmer vandet herfra. Jeg
fryser det ned i små portioner. Når så vi en aften har fået kylling,
gemmer vi lidt af kyllingekødet til næste morgen. Her rister vi det af
på en pande, kommer løg, hvidløg, ingefær, peberfrugt og lidt "Thai
green curry paste" udover. Så en lille dåse kokosmælk og lidt suppe ved.
Koger 5 min og så smider vi nogle tørrede nudler ned i det.

Det er morgenmad på ca 15 minutter - og selvom det er lidt anderledes
end "normal" morgenmad så giver det en dejlig bund for resten af dagen.
Det er heller ikke så tungt at man er ved at gå omkuld

Vi har altid løg, hvidløg, kokosmælk og curry paste i huset. Ingefær
enten frisk eller tørret. Man kan varriere med citrongræs, limeblade,
fish sauce, gulerødder osv osv. Bruger man limeblade og citrongræs er
det nok ikke så egnet om morgenen, da det helst skal simre lidt tid for
at afgive smag nok.

Hilsen Jesper

Fra : T.

Dato : 09-04-09 15:26

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke så egnet om morgenen, da det helst skal simre lidt tid for at afgive

Jeg tror helt klart at deres nudelsuppe er beregnet for alle de
Japanske/Kinesiske tourister.
Vi har været i begge de nævnte lande og det var kun dem fra Japan og Kina
der spiste suppe.
Så ikke nogen af de indfødte der spiste det.

Men det kan da godt være hvis man kommer uden for touriststederne de gør
det.

Hilsen

God påske til alle herinde.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-04-09 16:09

"T." <boing727_1@hotmail.com> writes:

> Jeg tror helt klart at deres nudelsuppe er beregnet for alle de
> Japanske/Kinesiske tourister.
> Vi har været i begge de nævnte lande og det var kun dem fra Japan og Kina
> der spiste suppe.

Da jeg var i Japan og boede privat, var misosuppe det helt store hit
til morgenmaden. Og misosuppe, tofu og kold grøn te blev jeg altså
aldrig venner med. Irck!

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-04-09 09:41

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Da jeg var i Japan og boede privat, var misosuppe det helt store hit
> til morgenmaden. Og misosuppe, tofu og kold grøn te blev jeg altså
> aldrig venner med. Irck!
>
> Mvh Trine

Heh. Ja jeg er faktisk helt enig der. Misosuppen kan være lidt fad og
"gæragtig" mens den grønne te absolut er en morgenvækker, hvis det er
den japanske type som er pulveriseret ... eeew

Jesper

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-04-09 14:47

> Hvad spiser i andre?
> Jeg mangler inspiration til noget, hvor man ikke behøver købe ind til 27
> personer på èn gang, andet end hvis det kan holde sig mere end 2 dage,
> gerne i fryseren.

Absolut min favorithavregrød:

1 kop havregryn
2 kopper skummetmælk
1 æble skåret i småstykker
1 teske kanelsukker
- og hvis luksusversion: 1 banan
Det hele koges..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-04-09 00:12

Andreas M. Hansen skrev:

> Absolut min favorithavregrød:
>
> 1 kop havregryn
> 2 kopper skummetmælk
> 1 æble skåret i småstykker
> 1 teske kanelsukker
> - og hvis luksusversion: 1 banan
> Det hele koges..

Det lyder næsten som “min” mysligrød:

· http://knoter.zone237.dk/2008/04/mysligroed.html

Jeg bruger Irmas mysli med havre, boghvede, mandelsplitter og
lyse rosiner. Mums!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup