Lammekød hvilken slags
Fra : T.

Dato : 07-04-09 21:17

Hej

Min kone er ikke meget for lammekød, men hun har givet mig lov til at prøve
at lave en eller anden slags lammekød her i påske.

Det må jo helst ikke smage for meget af lam........

Derfor søger jeg råd.

Hvilke slags kød skal jeg bruge, og også gerne noget tilbehør.

Også gerne nogle opskrifter.

Jeg kunne selv godt tænke mig at lave en af de der lammekøler, men det kan
sagtens være noget andet.

På forhånd tak.

Hilsen

Fra : kim rasmussen

Dato : 07-04-09 21:32

Hej
I føtex har de frisk lam,lammemørbrad eller lammefilet eller lamme
medaljoner ,de smager ganske lækkert.
Kan din kone lide dem ,kunne du måske lave lammekølle en anden gang.
Jeg ville servere lam med tzatiki og græske kartofler og lidt salat og brød
og et glas retsina eller anden vin i kan lide.

Du kan få evt. opskrifter her på denne side :
www.lechef.dk

hilsen Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-04-09 22:03

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville servere lam med tzatiki og græske kartofler og lidt salat
> og brød og et glas retsina

Retsina? Til lam? Fy for pokker da. Retsina kan til nød drikkes iskoldt på
en meget varm sommerdag, men ligefrem servere petroleumssmagende hvidvin til
lam er dog tæt på det dårligste forslag, jeg længe har hørt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Laresn

Dato : 07-04-09 22:49

T. skrev:
> [...]
>
> Også gerne nogle opskrifter.
>
> Jeg kunne selv godt tænke mig at lave en af de der lammekøler, men det kan

Ved ikke hvordan det er nu med Føtex, men engang var det Austr./New Zeel
til ret meget mere end min Halal sælger Dansk til.
I dag var det lidt bovstykker med spidskål og mynte gele (herligt),
sommetider et stk ryg og til andre tider.....Det med uldsmag er en
gammel skrøne fra krigens tid, da man spiste voksne får.
Også fint i en Curry....og den med retsina...yrgh!
Når du en dag får lyst til køllen, er Provencale en klassiker.
Prøvede engang at multiinjicere (pumpe) portvin med hvidløg i en kølle
og gemme den på køl et par dage inden grillning..også herligt.

Fra : kim rasmussen

Dato : 07-04-09 22:55

Så er alle de kloge snart samlet igen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-04-09 09:09

kim rasmussen skrev:
> Så er alle de kloge snart samlet igen.
> Hilsen Kim
>

> "T." <boing727_1@hotmail.com> wrote in message

Måske kan du samle substans nok til at angive hvorfor nogle skal pisses
som "de kloge"?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : anonym

Dato : 07-04-09 22:57

T. skrev:
> [...]
>
> Også gerne nogle opskrifter.
>
> Jeg kunne selv godt tænke mig at lave en af de der lammekøler, men det kan

Den er svær.
en ting jeg lærte for nogen år siden er at den lammesmag nogen ikke kan
li faktisk er hvidløgene.
Der sker noget drastisk med lammekød når det hilser på hvidløg.

Fra : jos

Dato : 08-04-09 00:06

T. wrote:
> [...]
>
> Også gerne nogle opskrifter.
>
> Jeg kunne selv godt tænke mig at lave en af de der lammekøler, men

efter min mening er lammemørbrad og lammeculotte det mest "neutrale" mht.
lammesmag. Jeg har også en meget subjektiv mening om, at fersk lam har en
"renere" kødsmag end frosset, - forstået som mindre "lammesmag".
Jeg har iøvrigt ondt af mennesker som ikke spiser lam!

finn

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 06:49

Du skal vælge noget kød med så lidt fedt som muligt.

Jeg ved mange vil opfatte det som vandalisme, men vælger du en lammekølle,
og renser den godt af for fedtet på overfladen, stikker en række huller i
den med en spids kniv og fylder godt med hvidløg i hullerne - drysser med
krydderier - selv er jeg bestemt ikke tosset med hverken rosmarin eller
salvie, men foretrækker timian og merian/oregano - og salt og peber, så er
meget nået.

I mange opskrifter anbefales det at du lader fedtet dryppe ned i en bakke
med kartofler - eller ligefrem lader stegen ligge på et fad kartofler. Hvis
du gør det, er jeg ret sikker på, at din kone vil beklage sig. Du vil derved
sikre dig, at meget af lammesmagen bringes over i kartoflerne.
Forsøg at gøre det så neutralt som muligt med hensyn til lam, så kan du
lige så stille liste mere og mere smag ind i retten.

Jeg elsker lammekølle, ryg og koteletter - men må tilstå at frikadeller,
bryst og pølse ikke lige er mig.
Og jeg har også fået kogt får, som jeg absolut ikke vil anbefale.

Fra : Esther

Dato : 08-04-09 02:47

Hej, her er først en meget nem opskrift på lammekølle. Den er
langtidsstegt, så kødet bli'r smørmørt og hvidvinen ta'r lige det fede
af lammesmagen. Du skal ikke bruge den græske Retsina til retten, imo
gi'r den en mærkelig smag til kød. En god Chardonnay plejer at være et
hit her.

Lammekøllen kan udbenes, men er ikke nødvendigt. Puds til, læg i fad,
brun ved 250 gr i 15-20 min.
Hæld fedtet fra. Sænk ovnvarme til 120 gr.
Hæld hvidvin ved og lad koge godt op. Tilsæt krydderurter, fx hvidløg,
rosmarin, salvie, timian. salt og peber.
Hæld vand ved når vinen har sat sig, ca. 1/3 op.
Nu skal køllen ha 6 timer ved 120 gr. Ca hver halve time dryppes den
med stegevæsken.

Hertil kan du fx lave en ærtepure med mynte: Blancher ærter et minut
el. to, blend med piskefløde og frisk mynte til det bli'r en grov mos.

Kartofler, her vælger du selv.

En anden påskeklassiker er lammeryg med sprød "svær":

Du ofrer en mindre formue på et stykke lammeryg fra slagteren. Jo
bedre kødkvalitet, des bedre resultat og jeg ville ikke anbefale en
optøet fætter fra New Zealand til denne ret.

Få slagteren til at ridse (på langs på hver sin side af rygraden og så
ellers "striber" ud til hver side). Gnid sværen med salt og peber.
Brun ryggen på skindsiden på en stegepande. Steg ryggen ved ca. 200
grader i 30 min. Lad ryggen hvile 20-30 minutter, så varmen fordeles,
og kødsaften sætter sig. Tilbered en skysovs af lammeben og urter (den
starter du bare på om morgenen, så blir den finfin). Rabarberkompot,
agurkesalat, nye kartofler, små friske gulerødder er ægte mormor-
tilbehør.

god fornøjelse, hilsen Esther

Fra : T.

Dato : 09-04-09 21:08

"Esther" <ufo.danmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej alle

Tak for alle jeres input, jeg har valgt at prøve og lave Esthers 1.opskrift.

Hvis det bliver vellykket har jeg allerede et par andre stykke der skal
prøves af.
Bl.a. den de lavede i Morgen Tv onsdag morgen.

I skal nok høre hendes mening efter jeg har lavet den på mandag.

God påske til alle.

Hilsen

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 08-04-09 12:43

> Min kone er ikke meget for lammekød, men hun har givet mig lov til at
> prøve...

Jeg spiser heller ikke dyrebørn*. Dyreunger bør vel også have ret til at
prøve at leve?
* lam, pattegrise, kyllinger, kalve, føl osv.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-04-09 13:07

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spiser heller ikke dyrebørn*. Dyreunger bør vel også have ret til
> at prøve at leve?
> * lam, pattegrise, kyllinger, kalve, føl osv.

Så du spiser heller ikke æg, torskerogn og lign.?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 08-04-09 16:58

On Tue, 7 Apr 2009 22:16:43 +0200, "T." <boing727_1@hotmail.com>
wrote:

>Hej
>
>Min kone er ikke meget for lammekød, men hun har givet mig lov til at prøve
>at lave en eller anden slags lammekød her i påske.
>
>Det må jo helst ikke smage for meget af lam........

Jeg har stået med samme problematik. Lyst til at servere lammekød og
en familie, der var ret så forbeholdne over for lammekødets smag. Og
jeg vil medgive, at det kan være specielt. Men godt, fersk marsklam --
og så en udskæring af culotte kombineret med marinering og et
fornuftigt tilbehør med en vis kompleksitet og syre -- gik an.

Opskrift her - og den passer sig godt til grillen, som man måske godt
kunne få lyst til at tænde for med et vejr som i dag:

Grillet lammeculotte med kartofler, peberfrugt, oliven og tomatsauce:
http://www.bergholt.net/lammeculotte_grillet.html

>Jeg kunne selv godt tænke mig at lave en af de der lammekøler, men det kan
>sagtens være noget andet.

Lammekøllen ville jeg vente med til en mere sart og bindevævsfattig
udskæring var gået igennem smagskontrollen...

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter!)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-04-09 14:06

On 7 Apr., 23:02, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Retsina? Til lam? Fy for pokker da. Retsina kan til n d drikkes iskoldt p
> en meget varm sommerdag,

Måske, men så skal man dæleme også være i Grækenland ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : T.

Dato : 14-04-09 09:48

"T." <boing727_1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Også gerne nogle opskrifter.
>
> Jeg kunne selv godt tænke mig at lave en af de der lammekøler, men det kan

Tilbage melding vedr. middag med lammekød.

Jeg lavede Esthers opskrift, og de kunne alle samme godt lide det.

Jeg havde lavet det med små kartofler med græske krydderier på, ud fra
Kaspers foreslag
http://www.bergholt.net/lammeculotte_grillet.html

Dertil havde jeg også lave tzaziki.

Så alt i alt en vellykket middag, har fået at vide at jeg godt må prøve
noget mere........

Hilsen