Gas eller induktion
Fra : Towli

Dato : 07-04-09 21:14

Hej
Vores Voss gaskomfur stod af her til aften og vi skal have købt et nyt
komfur.
Jeg kan godt se det tidligere er blevet diskuteret, men jeg kunne rigtig
godt tænke mig at høre holdningen på nærværende bjerg af i dag.
Anbefaler i at bekoste at få trukket x-tra strøm til køkkenet (der er
indlagt mulighed for det ved relæet - hedder det ikke det) for at få
induktion eller blot at fortsætte med gas? Har nogen af jer prøvet begge
dele? Hvad er rarest at have med at gøre? Hvilket komfur bør man købe ? (og
er jeg i en forkert gruppe?)
Jeg kan også se at der er noget der hedder "Pyrolyse" rens af en ovn. Skal
det forståes sådan, at hvis man f.eks. steger flæsk i ovnen og det sprøjter
med fedt vildt og inderligt, så kan man bare slå det der "pyrolyse" til og
så er der efterfølgende blot lidt støv der skal pustes væk i bunden af
ovnen?

/T

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 07-04-09 23:23

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sprøjter med fedt vildt og inderligt, så kan man bare slå det der
> "pyrolyse" til og så er der efterfølgende blot lidt støv der skal pustes

Jeg har prøvet begge dele, og er mest til gas. Det fungerer bedre for mig,
og jeg slipper for finger touch control som jeg ikke kan fordrage.
De fleste gaskomfurer fungerer sikkert nogenlunde ens, så det kvaliteten af
ovnen, samt design der spiller mere ind.

Anders

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-04-09 20:06

Anders Halskov-Jensen skrev:
> "Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet begge dele, og er mest til gas. Det fungerer bedre for mig,
> og jeg slipper for finger touch control som jeg ikke kan fordrage.

Der fåes også induktionskomfur med drejekanpper

Fra : Hauge

Dato : 09-04-09 20:04

Gert Krabsen wrote:
> Der fåes også induktionskomfur med drejekanpper

Jaeh, det ses ret tydeligt udfra spørgerens ene link, sendt for godt et døgn
siden i *denne* tråd.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 09-04-09 20:06

Hauge wrote:
> Jaeh, det ses ret tydeligt udfra spørgerens ene link, sendt for godt
> et døgn siden i *denne* tråd.

Hehe, mit svar er skrevet 3 minutter før det jeg svarer på

Og nej, det er ikke mit ur der skal justeres..

Mvh Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-09 01:09

"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in

> Vores Voss gaskomfur stod af her til aften og vi skal have købt et nyt
> komfur.

Hvis du har brugt gas i mange år, så vil det muligvis være svært at
omstille sig til induktion. Jeg har kun prøvet induktion "ude", og har
næppe haft den fornødne tid til omstilling. For mig er gas det letteste at
arbejde med. Induktion er hurtigt, men kræver nok en del tilvænning.

Overvej om du er nødt til at skifte kogegrej hvis du skifter til induktion.
Kogegrej til induktion skal være magnetisk og plant i bunden for at virke.

Fra : Hauge

Dato : 08-04-09 04:23

Kent Oldhøj wrote:
> Kogegrej til induktion skal være magnetisk og plant i
> bunden for at virke.

Magnetisk skal det nu ikke være, men kunne tiltrækkes af en magnet er
rigtigt. Og det med plant, er med et gran salt, da det på ingen måde er
kritisk som alm. glaskeramisk, selvom et gryde buer 1-2 mm i bunden, betyder
det absolut intet for effektiviteten på induktion. Men ok, man kan ikke
bruge en kugleformet gryde på induktion, som man jo kan på gas.

Men jeg kan klart anbefale induktion, har selv haft det i 5-6 år og virker
suverent. Bruger køkkengrej fra Ikea også selvom det ikke er så blæret når
naboerne kommer på besøg ;)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 08-04-09 06:44

Hej Hauge

> Men jeg kan klart anbefale induktion, har selv haft det i 5-6 år og
> virker suverent. Bruger køkkengrej fra Ikea også selvom det ikke er
> så blæret når naboerne kommer på besøg ;)

Det skal jo også helst være maden der gør det blæret :)

Mit næste komfur skal være induktion, jeg gider ikke lugten af
gas og rengøringen er meget nemmere.

--
Mvh Max

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 08-04-09 08:57

> [...]
> begge dele? Hvad er rarest at have med at gøre? Hvilket komfur bør
> man købe ? (og er jeg i en forkert gruppe?)

Har brugt gas i 10 år da jeg boede i kbh, skiftede til induktion da jeg
flyttede "på landet" og har ikke fortrudt. Det reagerer hurtigt og
rengøringen er en leg sammenlignet med gassen. Jeg havde ikke brug for at få
trukket en xtra gruppe til induktionen da mit gamle komfur var forbundet med
400 volt.

/tue

Fra : Towli

Dato : 08-04-09 14:34

Tak for jeres indputs

Jeg har besluttet mig for at prøve induktion.
Jeg er så træt af pander, der er sodede på bunden og af forgæves forsøg på
at gøre risten over blussene (og selve blussene) ren.

Hvaffen et induktionskomfur skal man købe? og hvor skal man købe det?
Er Voss det bedste?

/T

Fra : Hauge

Dato : 08-04-09 15:17

Hej
Towli wrote:
> Hvaffen et induktionskomfur skal man købe?

Det du synes bedst om, især vedr. betjening.
Jeg selv har indbygning, både ovn og kogezone, det gør at jeg kan få det
bedste fra hver del, og ikke bare et komfur, hvor den ene del er noget
skrammel.

> og hvor skal man købe det?

Der hvor du kan li' at handle ;)

> Er Voss det bedste?

Nej, men det er godt. Men seriøst, der er ikke den store forskel i
kvaliteten, selve glaspladen bliver ret sikkert lavet det samme sted for
alle mærkers vedkommende.

Men du skal for din egen skyld købe et hvor mindst èn zone er med "turbo",
dvs. meget stor effekt når man skal bruge det. Det er super når man lige
skal have gang i pastavandet eller wok'en varmet godt op.

Mvh Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-09 16:11

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Men du skal for din egen skyld købe et hvor mindst èn zone er med
> "turbo", dvs. meget stor effekt når man skal bruge det. Det er super
> når man lige skal have gang i pastavandet eller wok'en varmet godt op.

Er vi ligefrem ude i noget el-kedel erstatning når der skal laves en hurtig
kop kaffe?

Fra : Hauge

Dato : 08-04-09 16:14

Hej
Kent Oldhøj wrote:
> Er vi ligefrem ude i noget el-kedel erstatning når der skal laves en
> hurtig kop kaffe?

Tager i hvert fald ikke lang tid for at få en ½ liter vand i kog.

Men der vil jo være noget tab i forhold til kogekande, da der jo ikke er en
masse grydemetal at varme op i en kogekande.
Men når jeg skal koge en flok æg og bruger den helt lille gryde, tager det
ikke 30 sekunder at få gang i den ½ dl vand, har dog ikke taget tid, men
udfra hvad jeg lige husker.

Mvh Hauge

Fra : Towli

Dato : 08-04-09 16:50

Hej igen

Mit valg er kogt ned til en af nedenstående (eneste modeller jeg har kunnet
finde med pyrolyse ovn som jeg syntes lyder smart)
Hvaffen en vil i anbefale?

http://www.lavpriskoekken.dk/shop/siemens-induktionskomfur-19647p.html

http://www.lavpriskoekken.dk/shop/smeg-fritstaaende-induktionskomfur-17132p.html?VariantIdSelected=0&togglevat=1

Jeg vil blive overdrevet glad for et godt råd.

/T

Fra : Hauge

Dato : 08-04-09 18:00

Hej
Towli wrote:
> Hvaffen en vil i anbefale?
> Jeg vil blive overdrevet glad for et godt råd.

Som jeg ser det, så er det faktisk ligemeget hvilken du vælger, udover
design og betjening. Den ene har jo touch på glaspladen, den anden er med
knapper, hvilket jeg kunne forstille mig er en ret fed ting, da man blir
lidt træt af touch.
Touch er smart men upraktisk.

Mvh Hauge, der har touch på kogezonen.

Fra : Linde

Dato : 08-04-09 23:37

> [...]
> knapper, hvilket jeg kunne forstille mig er en ret fed ting, da man blir

Jow, her er jeg med på den. Har selv touch, og det kan være træls hvis der
kommer vand hen over knapperne mens der står en masse og braser, så går det
hele i "bip" indtil man får tørret op. Men bortset fra det er induktion et
helt enormt hit i min bog. Mit bosch komfur kan køre warp speed på to plader
ad gangen, så kommer vandet op at koge i en ruf! Desuden har det en fancy
funktion, hvor det holder en given temperatur ved at lave "v-tegnet" på
knapperne. Det med køkkengrejet er bare en detalje, det er jo kun en gang
man skal tage højde for det. Jeg har byttet en del af mit med familien efter
jeg fik det.

Mvh
Linde

Fra : Ivar

Dato : 09-04-09 08:22

Linde skrev:

> Har selv touch, og det kan være træls hvis der kommer vand hen over knapperne
> mens der står en masse og braser, så går det hele i "bip" indtil man får
> tørret op.

Hvilket fabrikat er det? Der er her i gruppen en del klager over
komfurer med touch. Vi har et Blomberg, der har jeg aldrig
været irriteret over betjeningen. En smule vand gør ingen ting,
men der er selvfølgelig grænser. Det er en model, der er en smule
bredere end normalt. Vi har haft det i 11 år.

Ivar Magnusson

Fra : Linde

Dato : 09-04-09 15:34

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men der er selvfølgelig grænser. Det er en model, der er en smule
> bredere end normalt. Vi har haft det i 11 år.

Ja mit er jo så et bosch, som skrevet. Det er nu heller ikke fordi det er
et stort problem til daglig, der skal en god slant vand til før det går
galt. Men det sker som regel altid på et dårligt tidspunkt, når man har
flere ting kørende på samme tid.

Mvh
Linde

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 09-04-09 16:57

Har en Bosch indbygningsinduktionsplade og kan derfor ikke rådgive om
komfurfabrikater. Jeg har desuden ikke prøvet andre fabrikater, kender defor
ikke deres + og -.

/tue

Fra : Ivar

Dato : 08-04-09 22:55

Towli skrev:

> Jeg er så træt af pander, der er sodede på bunden

Det sod findes også i luften som du indånder. Det er på ingen
måde så slemt som tobaksrøg, men kan man undgå det, kan man
lige så godt gøre det.

Ivar Magnusson