eddike og æg
Fra : jos

Dato : 07-04-09 09:17

foranlediget af påsken, faldt snakken lige godt et halvt hundrede år
tilbage.

Min farmor, som havde en flok høns i baghaven, kom altid en skefuld eddike i
kogevandet til blød/hårgkogte æg. Det var jo en menneskealder før begrebet
salmonella blev opfundet.
Så: hvorfor? har andre set det før.
Jeg ved det er almindeligt, hvis man koger æggemassen (porcerer), men hele
æg??

finn

Fra : -= JF =-

Dato : 07-04-09 09:58

jos skrev:

> Jeg ved det er almindeligt, hvis man koger æggemassen (porcerer), men hele
> æg??

Er det ikke noget med at eddiken forhindrer æggemassen i at løbe ud hvis
ægget knækker under kogningen?

Mvh John

Fra : Intet Navn

Dato : 07-04-09 16:35

> ... kom altid en skefuld eddike i kogevandet til blød/hårgkogte æg...

Det gør jeg også.

1) Hviden løber ikke så let ud i vandet, hvis man skulle være uheldig at
få lavet hul på/flækket skallen.

2) Gryden er HELT ren og fin efter kogning (altså overhovedet ingen spor
af den kalk-rand der ellers kan opstå.)

Jeg har meget sjældent problemer med at skallen ikke vil løsne sig fra
ægget men om det skyldes eddiken kan jeg ikke sige, da jeg ikke har
lavet kontrollerede eksperimenter (så vi bør vel notere det 'resultat'
under overskriften "Overtro" indtil videre..!?

--
/claus

Fra : Linde

Dato : 07-04-09 22:38

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i meddelelsen

> [...]
> kontrollerede eksperimenter (så vi bør vel notere det 'resultat' under
> overskriften "Overtro" indtil videre..!?

Da jeg forleden kogte en pokkers masse æg lavede jeg faktisk et par
"prøvekog" for at finde den letteste måde at pille æggene på. Mange
æggesyltere i USA sværger netop til eddiken for at undgå at hviden løber ud,
og der dermed kommer snavs til blommen, så den tror jeg også på. Desuden
synes det at metoden med at salte vandet faktisk lettede pilningen, i hvert
fald i varme æg. Salten trækker vand ud af ægget, så det bliver mindre...og
skallen kommer lettere af. Stor succes, selvom 50 æg stadig kan høvle lidt
af tommeltotten uanset hvor let skallen ellers kommer af.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 08-04-09 00:26

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]
>æggesyltere i USA sværger netop til eddiken for at undgå at hviden løber ud,
>og der dermed kommer snavs til blommen, så den tror jeg også på.

Det tror jeg ikke på.
Det er korrekt at hvidens proteiner koagulerer hurtigere ved lav
pH-værdi.
Men den udsivede mængde hvide er normalt så ringe, at den får en stor
overflade i det kogende vand, hvorfor den koagulerer næsten
øjeblikkelig, eddike i vandet eller ej.

Eddiketilsætningen vil også bevirke, at ægget efterfølgende bliver
sværere at pille.

En betingelse for, at et hårdkogt æg kan pilles er, at pH er over 8,7.
Forklaringen menes at være, at den indsugede luft har adskilt
skalhinderne, og at den højere pH-værdi har forøget
koagulationstilbøjeligheden af hinderne. pH i et nylagt æg er 7,6, og
det tager ca. 2 døgn ved stuetemperatur, før pH er over 8,7.
<http://www.danishmeat.dk/Husdyrproduktion/viden_om/Produktion%20af%20aeg/Spoergsmaal__.aspx>
Teoretisk vil en teske flydende afløbsrens i kogevandet lette
pilningen. Men det vil jeg på det kraftigste advare imod at forsøge
sig med, da det ikke er et fødemiddel, men et ætsende kemikalie. Så
hellere bøvle lidt med pilning af æggene.

> [...]
>skallen kommer lettere af. Stor succes, selvom 50 æg stadig kan høvle lidt
>af tommeltotten uanset hvor let skallen ellers kommer af.

Det er korrekt. Der skal dog _rigeligt_ med salt i vandet, hvis det
skal nå at virke.
Hinden mellem æggehviden og skallen er osmosebarrieren, som tillader
vand fra hviden at trænge ud og forhindre saltet i at trænge ind, så
ægget optager ikke nogen smag af saltet.

Kogningen fjerner vokslaget på skallen, så osmosen sker hurtigere.
Samtidigt ødelægges æggets naturlige forsvarsmekanismer mod
forrådnelse, så kogte æg bør højest gemmes på køl i et par dage.

Et kokketrick er at putte de kogte æg i fryseren i ti minutter.
Derefter skal man forsigtigt rulle dem på bordpladen, så skallen
knuses i mange stykker, og når man så piller dem, skal det foregå
under rindende koldt vand. Vandet skal ind under hinden. Det hjælper
en hel del.

Ja, det _er_ en videnskab at koge og pille et æg. Men det er der
_heldigvis_ ikke mange der véd Kig denne PDF-fil:
<http://www.techmedia.dk/files/pdf/dak/side38-39dak11-04.pdf>

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 08-04-09 23:26

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men den udsivede mængde hvide er normalt så ringe, at den får en stor
> overflade i det kogende vand, hvorfor den koagulerer næsten

Det var også min umiddelbare tanke. Men af og til når jeg har kogt æg har de
åbenbart hoppet temmelig hårdt, med en stor klat hvide til følge. Men det
virkede godt nok lidt søgt, at en slat eddike skulle kunne koagulere det
hurtigere end et par sekunder alligevel. Så jeg prøvede med en stor slat
eddike, og havde faktisk ikke problemet. Men ved nærmere eftertanke tror jeg
nu også mere på, at man bedre undgår det ved at tilpasse vandmængden end
syren i vandet, så æggene ikke revner.

> [...]
> koagulationstilbøjeligheden af hinderne.
> pH i et nylagt æg er 7,6, og
> det tager ca. 2 døgn ved stuetemperatur, før pH er over 8,7.

Meget interessant. Jeg kan dog stadig ikke gennemskue, hvor den nævnte
indsugede luft skulle komme fra, men det har jo sikkert noget at gøre med
den semipermeable membran. Det kunne de dog godt lige nævne, nu de alligevel
beskriver det så grundigt.

> [...]
> sig med, da det ikke er et fødemiddel, men et ætsende kemikalie. Så
> hellere bøvle lidt med pilning af æggene.

Enig. Det ville dog ikke røre mig specielt at forsøge mig med, måske ikke
afløbsrens, men en mere ren NaOH opløsning. Uden at komme nærmere ind på det
anvendes det visse steder i mejeriindustrien til justering af mælkens
pH...plus, jeg fik lige lyst til at finde notaterne frem for at genopfriske
beregningen af pH ud fra stoffets molaritet...lidt at bruge påsken på, nu
jeg har fået ryddet op på altanen

> [...]
> knuses i mange stykker, og når man så piller dem, skal det foregå
> under rindende koldt vand. Vandet skal ind under hinden. Det hjælper

Rindende vand viste sig faktisk at være temmelig effektivt i alle tilfælde,
og jeg endte også med at bruge det uanset kogemetoden. Men det er bare ikke
helt så sjovt som at sammenføre teori med praksis. I øvrigt kan jeg da sige
om mine syltede æg, at de nu her efter halvanden uges tid er begyndt at tage
smag af chilien og krydderiet, men ikke så dybt som håbet. Men en
interessant snack til øl og playstation!

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 09-04-09 09:44

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> indsugede luft skulle komme fra, men det har jo sikkert noget at gøre med
> den semipermeable membran. Det kunne de dog godt lige nævne, nu de

Og ved nærlæsning af siden så jeg så, at de faktisk har en rigtig god og
grundig beskrivelse af dette, under "hvad er et æg". Det er egentlig
sjældent, at man oplever den grad af information fra en branche, herligt!

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 09-04-09 22:52

"Linde" wrote:

>"Emil" skrev

>Enig. Det ville dog ikke røre mig specielt at forsøge mig med, måske ikke
>afløbsrens, men en mere ren NaOH opløsning.

Lidt Googling viser, at det bruges utroligt mange steder i
fødevarefremstillingen.

Ok, kautisk soda må da være rent nok her i vores lille regelregulerede
samfund?
Den højere pH-værdi vil forøge koagulationstilbøjeligheden af
hinderne, og dermed lette pilningen af helt frisklagte æg.
Hvor mange gram skal tilsættes en liter vand for give pH 9?

Og nu vi er i gang, kan vi også sætte fut i osmosen ved at tilsætte
salt, NaCl, indtil knap ligevægt, så æggene ikke flyder ovenpå. Hvor
meget salt skal herefter tilsættes?
OK, det kan klares eksperimentelt ved at tilføre en mættet
saltopløsning, indtil de helt frisklagte æg begynder at rejse sig fra
bunden af kogekarret. Så er der samtidigt taget højde for æggenes
alder.

Til de læsere, som ikke fatter en brik af ovenstående, kan jeg
berolige dem med, at der ikke i detejlhandlen sælges æg, som er under
to dage gamle, så glem alt om kautisk soda og kog blot æggene i vand
som er saltet rigeligt. Naturen har selv korrigeret æggene til rette
pH værdi.

>Rindende vand viste sig faktisk at være temmelig effektivt i alle tilfælde,
>og jeg endte også med at bruge det uanset kogemetoden. Men det er bare ikke
>helt så sjovt som at sammenføre teori med praksis.

Da vandet skal ind under hinden, kan det måske være en fordel at
starte pilningen fra æggets buttede ende, hvor hinden hurtigst vil
blive/er løsnet fra skallen.

m.v.h. Emil