Eddikesyltning
Fra : Linde

Dato : 06-04-09 18:25

Jeg så et par store, tomme sylteglas på job, og måtte bare have dem med
hjem. I det ene har jeg syltet 50 hårdkogte æg, med en lage af ca ½ eddike,
½ vand , lidt sukker, hakket chili og en syltepose. Lagen simrede 10
minutters tid og blev siet og kølet. Glasset blev kloret. Nu er der gået en
uges tid, og æggene er ved at få en god aroma og smag, men også en svag
"uklarhed" om man vil, omkring sig.

Nu er vi et par stykker, der har spist af dem, vel vidende at vi skal være
obs på symptomer på botulisme(, men er der nogle garvede eddikesyltere
derude, der ved om det er normalt med lidt "grums" omkring det syltede? Kan
jeg, i givet fald, skifte eddikelagen ud med en ny og stærkere? PH er
omkring 4 i denne her. Eller er det helt normalt? Hvor længe skal sylteposen
ligge i?

Mvh
Linde

Fra : jos

Dato : 06-04-09 19:13

Linde wrote:
> [...]
> en ny og stærkere? PH er omkring 4 i denne her. Eller er det helt
> normalt? Hvor længe skal sylteposen ligge i?

jeg ville da mene at der skal en del mere end "lidt sukker" til for at have
konserverende effekt i eddikelage som er fortyndet med lige dele vand!
(250+g sukker?)
Jeg ville iøvrigt aldrig bruge klor til disinfektion af madvareveholdere.
Der er udmærkede produkter i handelen.(eks. Atamon)

finn

Fra : Hauge

Dato : 06-04-09 19:22

Hej
jos wrote:
> Der er udmærkede produkter i handelen.(eks. Atamon)

Eller det som vi der laver øl bruger: Iodophor.
http://beerkits.dk/butik/catalog/product_info.php?products_id=257

Mvh hauge

Fra : Linde

Dato : 06-04-09 19:47

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen
> jeg ville da mene at der skal en del mere end "lidt sukker" til for at
> have konserverende effekt i eddikelage som er fortyndet med lige dele
> vand! (250+g sukker?)

Nu vejede jeg det ikke lige, men det var vel omkring 150-200 gram, til godt
og vel 2 liter lage. Så vidt jeg vidste var det kun for smagens skyld,
sammen med en håndfuld salt. Det vil måske være en god ide at forstærke
lagen til mere syre så? Jeg vil helst undgå, at lagen bliver for sød...det
er ikke så harmonisk med æg.

> Jeg ville iøvrigt aldrig bruge klor til disinfektion af madvareveholdere.
> Der er udmærkede produkter i handelen.(eks. Atamon)

Normalt ville jeg også bruge mere miljøvenlige midler, men stod lige med
nogle tabletter. Det er så heller ikke "ren klor", men natriumhypoklorit.

Mvh
Linde