Opskrift på jordnøddesauce til kyllinge
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 06-04-09 13:55

Hej

Jeg har tænkte mig at grille nogle kyllinge- og grøntsagsspyd i aften og
til kyllingen vil jeg servere en jordnøddesauce. Men jeg kan godt
bruge lidt inspiration til krydringen af kyllingen og til hvordan
jordnøddesaucen kan laves.

Jeg ligger inde med kokosmælk, peanutbutter og soya, så hvis der er
nogen der har en opskrift hvor nogle af de ingredienser indgår vil det
være fint :)

/BB

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-04-09 16:35

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote in news:49d9faee$0$15875
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg ligger inde med kokosmælk, peanutbutter og soya, så hvis der er
> nogen der har en opskrift hvor nogle af de ingredienser indgår vil det
> være fint :)

Satay sauce

1 ds. kokosmælk
1 dl peanutbutter
1 lille løg
1 spsk soya
1 tsk farin
1 chili

Løg og chili hakkes fint og det hele bringes i kog i en gryde under
omrøring. Kan evt. justeres med mere farin og/eller mindre chili.

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 06-04-09 17:56

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
>
> Løg og chili hakkes fint og det hele bringes i kog i en gryde under
> omrøring. Kan evt. justeres med mere farin og/eller mindre chili.

Tak for det, den prøver jeg

/BB

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-09 19:55

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Løg og chili hakkes fint og det hele bringes i kog i en gryde under
> omrøring. Kan evt. justeres med mere farin og/eller mindre chili.

Det er nok en fin opskrift, men i mit køkken skal en satay-dyppelse ikke
være stærk. Den skal være mild og jordnødde-sød. Det stærke hentes i stedet
fra en frisk "agurkesalat", der bikses sammen af små agurkestykker (ikke
skiver), hakket rødløg og finthakket chili, der marineres lidt i en godt,
pænt sød eddike/sukker-blanding, der lige koges op, inden det grønne
tilsættes. Afkøles og serveres kold som tilbehør til
kyllinge-satay-sticks'ene (husk lidt ekstra satay-sovs til at dyppe
kyllingespydene i).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-09 20:04

> Det er nok en fin opskrift, men i mit køkken skal en satay-dyppelse
> ikke være stærk.

Og så bør jeg nok give min udgave af satay-dyppelse:

- Jordnøddesmør (peanut-butter)
- Lidt kokosmælk (Chaokoh)
- Finthakkede, ikke-saltede jordnødder
- Frisk limesaft
- Lidt sojasovs (gerne af den søde slags)
- Lidt sesamolie
- Smagen justeres med salt og (palme)sukker

Konsistensen skal være pænt tyk. Dyppelsen smøres på spydene inden turen
under grill, og serveres desuden som dyppelse til de færdige spyd.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.