Svinekam på roterende spid i kuglegrill
Fra : Heidi

Dato : 05-04-09 12:34

Vi skal for første gang prøve at grille en svinekam i dag - ja faktisk
er det første gang jeg overhovedet skal prøve at tilberede en svinekam!

Den kommer på roterende spid i kuglegrillen - den vejer 2 kg, er ridset
og skulle sådan set være klar til brug, bortset fra saltet
selvfølgelig - men har i ellers nogen tips til hvordan sådan et svin
bliver bedst på spid?

Jeg har læst noget om ca. 1 time pr. kg - lyder det fornuftigt?
(Selvfølgelig afhængig af hvor varm grillen er) - og at den skal ende ud
i en kernetemp. på ca. 71 grader, og så hvile en 10 minutters tid inden
udskæring.
Nu ved jeg ikke hvor nemt det er at få sværen sprød når den roterer, men
jeg forestiller mig at vi det sidste stykke tid slukker for motoren og
så vender sværen nedad - så skulle det vel kunne lade sig gøre, selv
over inddirekte varme?

Ellers nogen gode fifs? Tilbehøret er på plads

--
Heidi

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 05-04-09 12:49

Heidi:
> [...]
> varme?
>
> Ellers nogen gode fifs? Tilbehøret er på plads

Ideen med at den skal rotere, den forstår jeg virkelig ikke?
Jeg er sikker på at du aldrig får sprøde svær på den måde.
Læg kullene ude i siden, og stegen på midten med en drypbakke under,
med 1cm vand i bunden, så kan det ikke gå galt.
Jeg mener at jeg plejer at tage den af ved 70 grader, for 2kg steg er
det sikkert omkring 1,5 time.
Kai

Fra : Heidi

Dato : 05-04-09 19:43

Fister Løgsovs wrote:

> Ideen med at den skal rotere, den forstår jeg virkelig ikke?
> Jeg er sikker på at du aldrig får sprøde svær på den måde.

Jeg kan godt se din pointe - det var egentlig mest fordi jeg havde set
billeder af et vellykket resultat med rotering - og gerne ville prøve
selv, når vi nu har fået udstyret til det.

> [...]
> med 1cm vand i bunden, så kan det ikke gå galt.
> Jeg mener at jeg plejer at tage den af ved 70 grader, for 2kg steg er

Jeg kan så fortælle at vi vovede pelsen og stak et spyd i svinet
alligevel - den fik ca. 1½ times rotation over inddirekte varme, og så
ca. 10 minutter med sværen nedad, og med briketter direkte under til
sidst. Der var måske 3 sværstykker som ikke blev sprøde, resten blev
næsten perfekte.
Selve stegen var også rigtig god, og ikke tør - kunne godt have været en
anelse mere saftig, men af et absolut nybegynder resultat er vi faktisk
meget stolte.
Næste gang bliver nok med lidt færre briketter, og så mere jævn
fordeling af briketterne under sværen til sidst.

--
Heidi

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 06-04-09 10:27

>Næste gang bliver nok med lidt færre briketter, og så mere jævn
>fordeling af briketterne under sværen til sidst.

Til jul vovede vi pelsen og grillede flæskestegen (mest af pladsmangel
pga. 2 ænder i ovnen :)

Det ER simpelthen så nemt som det lyder. Ud til siden med kullene, en
drypbakke under stegen, og så lige et stegetermoter i for at være på
den sikre side.

Jeg tror den fik op til ca. 75C, det tog kun en times tid for 2 kg
steg - og alle svær blev perfekte sprøde og stegen super saftig.

Så ikke noget med at vende stegen, forkoge sværen, flytte rundt på kul
til sidst, bare den simple udgave - kan varmt anbefales

/Jakob