kvalme
Fra : Jørgen

Dato : 09-05-09 16:12

Kan en dårlig/slidt hjerte give en uudholdelig kvalme?

Grunden til at jeg spørger er at min svigermor på snart 90 får kvalme
igen og igen, hvilket medfører vagtlægen og indtil flere indlæggelse.
Hun har en meget slidt hjerte som er svær at mediciner sagde sygehuset
for et år tid siden. Nu har hun haft en blodprop i hjertet . og
efterfølgende været indlagt 3 a 4 gange på max. 2 mdr.

Hun får en hav af medicin ,som de stadig ikke har fået på plads. Hun har
lige været inde hvor de skyllede medicinen ud af kroppen med en drop,
som og en kateter indlagt til at få vandet væk igen.
Jeg er klar over at flere af disse piller kan give kvalme og andre ubehag

fra
Jørgen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-05-09 17:24

Jørgen skrev:
> Kan en dårlig/slidt hjerte give en uudholdelig kvalme?

Næppe.

> [...]
> som og en kateter indlagt til at få vandet væk igen.
> Jeg er klar over at flere af disse piller kan give kvalme og andre ubehag

Snarere medicinen.

--
Niels

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-05-09 11:28

Jørgen skrev:
> [...]
> som og en kateter indlagt til at få vandet væk igen.
> Jeg er klar over at flere af disse piller kan give kvalme og andre ubehag

Kvalme ved hjertelidelser ses oftest i den akutte fase, altså direkte i
forbindelse med en blodprop, iltmangel i hjertemuskulaturen eller optåen
af en hjerterytmelidelse.

Jeg vil også tro det er medicinbivirkninger hun døjer med.

Et alternativ kunne være, at hvis hun lider af åreforkalkning, så kunne
blodforsyningen til tarmene være nedsat. En forsnævring på pulsåren til
tarmene vil kunne give kvalme og især i forbindelse med indtagelse af
måltiderne hvor blodforsyningen ikke "kan følge med".

Får hun et morfinpræparat? Det er berygtet for at kunne udløse kvalme.
Skift til en anden morfikatype kan nogen gange afhjælpe problemet.

Hilsen Jesper

Fra : Jørgen

Dato : 10-05-09 17:14

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
>
> Får hun et morfinpræparat? Det er berygtet for at kunne udløse kvalme.
> Skift til en anden morfikatype kan nogen gange afhjælpe problemet.

Morfin turde de ikke give hende på sygehuset, da der havde været
problemer med det, hun klager også over mave smerter.
Hun kan have det rimelig i et par dage og så kommer der problemer med
tilkald af vagtlægen som så givet hende en indsprøjtning og så gaå det i
2 a 3 dage . så er det galt igen

Desværre bor vi 100 km fra hende så det er lidt usikker hvad der sker

fra
Jørgen