Svimmelhed / blodfortyndende medicin
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 08-05-09 15:09

Hej !
Jeg skal have blodfortyndende medicin ( 6 ballonudvidelser, 1 bypass & en
biologisk aorta hjerteklap fordelt over de sidste 6-8-år ). Jeg får Magnyl
100 mg. Har sideløbende prøvet Cardopax Retard 40 mg, men også Plavix 75 mg.
Uanset hvilken af de to sidste jeg tager får jeg stærk utilpashed og
generende svimmelhed. Har lige holdt 7 dages pause, da jeg skulle have
fjernet en tand med betændelse i, men i samme øjeblik jeg genstarter den
blodfortyndende behandling, så kommer de uønskede bivirkninger ( er 75 år)
Er der nogen af jer, der har de samme erfaringer, og som evt. har fået
problemet løst via en anden medicin.
På forhånd tak !!
Hans

Fra : Peter

Dato : 08-05-09 20:50

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blodfortyndende behandling, så kommer de uønskede bivirkninger ( er 75 år)
> Er der nogen af jer, der har de samme erfaringer, og som evt. har fået

Jeg har ikke oplevet svimmelhed ved netop de medikamenter, men hvis du
samtidig får medikamenter, som Coversyl og Dimentone kan disse net give dig
svimmelhed.

Peter

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 08-05-09 23:01

Hans Mikkelsen skrev:
> [...]
> blodfortyndende behandling, så kommer de uønskede bivirkninger ( er 75 år)
> Er der nogen af jer, der har de samme erfaringer, og som evt. har fået

Et alternativ kunne være Marevan / Marcoumar. Men det er endnu værre,
forstået på den måde at du vil skulle til blodprøvekontroller uge efter
uge i årevis. Marevan er blodfortyndende, men netop fordi du har fået en
biologisk aortaklap (i modsætning til en mekanisk) så behøver du ret
beset ikke få det.

Jeg har desværre ikke noget bud på andet end magnyl og plavix. Måske
kunne du dog få Lavmolekylært heparin (som f.eks fragmin) men der skal
du nok forbi det hjerteafsnit du er blevet behandlet på mhp omlægning og
vurdering.

Hilsen Jesper

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-06-09 10:27

> [...]
> blodfortyndende behandling, så kommer de uønskede bivirkninger ( er 75 år)
> Er der nogen af jer, der har de samme erfaringer, og som evt. har fået

Svimmenhed kan opstå, hvis blodtrykket bliver for lavt, men der kan
naturligvis være en række andre muligheder.
Plavix er ikke blodtryksnedsættende, der forhindrer blodpropper - se f.eks:
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/Plavix/085498da1.pdf
Prøv at kigge på de andre stoffer v.h.a. Google.

Per A. Hansen

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 09-06-09 13:18

Tak for henvisningen til dette link