Lamotrigin
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 23:36

Tør andre stå frem.
For hver gang man går på apoteket og henter en pakke Lamotrigin"HEXAL", er
man ved at blive mere syg for hver gang man henter en pakke, trods det at
man har nedtrappet sig til under det halve, end man før fik.
Det er lige før man tror at det er noget paralelimpoteret lort firmaerne
henter i USA,(hvor der jo kommer så mange tilbud fra) og sætter deres eget
navn på, i stedet for selv at fremstille et kvalitets produkt, men det er jo
nok for, at kunne holde prisen nede.
Så er den nogen der har god erfaring med at bestemt produkt af lamotrigin,
så skriv venligst.
Der er jo selvfølgelig det originale, men det er temlig dyrt. men pris og
kvalitet hænger jo sammen

Leif

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 25-04-09 00:04

Leif Pedersen skrev:
> [...]
> så skriv venligst.
> Der er jo selvfølgelig det originale, men det er temlig dyrt. men pris og

Der er kun det samme aktive stof i dette produkt, så det gælder ikke
her. Du skriver ikke hvad du tager midlert for, men der er jo mange
andre faktorer der spiller ind. Enhver indtagelse af medicin er en
balance, men det er selvfølgelig ikke meningen man skal blive mere syg.
Tal med lægen om andre løsninger. Ofte er et simpelt skift til et andet
medikament gavnligt.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 09:36

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er kun det samme aktive stof i dette produkt, så det gælder ikke her.
> Du skriver ikke hvad du tager midlert for
Det er mod epilepsi
men der er jo mange
> andre faktorer der spiller ind. Enhver indtagelse af medicin er en
> balance, men det er selvfølgelig ikke meningen man skal blive mere syg.
På det originale kunne man dyrke sport, men på kopilort, er al sport
bandlyst.
og så opfordre man endda til at dyrke sport.

> Tal med lægen om andre løsninger. Ofte er et simpelt skift til et andet
> medikament gavnligt.
>
> --
> Niels

Det overvejer jeg også men hvilket fabrikat skal man så vælge, har noget
erfaring med et af de andre
Leif

Fra : Ditte H

Dato : 25-04-09 21:11

Leif Pedersen frembragte:
> [...]
> skriv venligst.
> Der er jo selvfølgelig det originale, men det er temlig dyrt. men pris og

Hej Leif

Jeg er farmakonom, og hører desværre tit historier der minder om din.
Bed om andet end den fra Hexal. Eller få lægen til at undersøge, om du
kan være berettiget til et enkelttilskud. Enkelttilskud giver dig
mulihged for at være originalen, Lamictal, men få tilskud til den, som
var det den billigste.

Hilsen Ditte

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 22:43

"Ditte H" <nitnitnit@nitnit.nit> skrev i en meddelelse
> [...]
> være berettiget til et enkelttilskud. Enkelttilskud giver dig mulihged for
> at være originalen, Lamictal, men få tilskud til den, som var det den

Har du så nogen erfaring med Lamotrigin "TEVA" der står det er fra Teva
Denmark
men er det så også et rent dansk produkt.
Det er jo lidt dyere, men hvis det så også er lidt bedre, overlaver man nok
finanskrisen.
Leif

Fra : Ditte H

Dato : 26-04-09 16:45

> [...]
> men er det så også et rent dansk produkt.
> Det er jo lidt dyere, men hvis det så også er lidt bedre, overlaver man nok

Hej

Der er folk der reagerer på det ene eller det andet. Jeg har ingen
baggrund for at sige om det ene er bedre end det andet. Jeg ved bare,
at selvom det indeholder samme virksomme stof, så er der forskel på
hvad de laver tabletten af. Det er det folk reagerer på.
Hexal er et gammel og kendt firma, Teva er nyere, men uanset, så skal
de dokumentere det samme, og bliver kontrolleret ens.

Medicinpriserne skifter hver 14. dag, så måske er Hexal billigst den
ene gang du handler, næste gang er det måske Teva.
Bedste råd er at snakke med lægen om muligheden for enkelttilskud, så
slipper du for at skulle skifte mærke.

Hilsen Ditte

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-04-09 00:49

Ditte H skrev:

> [...]
> kan være berettiget til et enkelttilskud. Enkelttilskud giver dig
> mulihged for at være originalen, Lamictal, men få tilskud til den, som

Man hører så meget, men tror du virkelig som fagkvinde, at der er forskel?

--
Niels

Fra : Ditte H

Dato : 26-04-09 16:48

Niels P Sønderskov skrev:

> Man hører så meget, men tror du virkelig som fagkvinde, at der er forskel?

Egentlig bør der ikke være forskel, da det virksomme stof er ens, men
tabletterne laves med forskellige fyldstoffer, og kan dermed gøre at
nogle reagerer forskelligt.
Så ja, som fagkvinder ved jeg at der er forskel, men også at det er
meget få der kan mærke forskellen.

Omkring Lamotrigen/Lamictal er der en forskel, dem der får det for
smerter og depression, er oftes ligeglad (mærker ikke forskel) med om
de får det ene eller det andet mærke. Mens dem der får det for epilepsi
oftes ønsker et bestemt mærke.
Dog er prisen tit afgørende, så ofte er folk villige til at prøve den
kopi der er billigst pt.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-04-09 21:11

Ditte H skrev:

> [...]
> nogle reagerer forskelligt.
> Så ja, som fagkvinder ved jeg at der er forskel, men også at det er

Det ville være meget sært hvis fyldstoffer skulle gøre nogen forskel, så
selv om jeg ikke kender nogen undersøgelser af fænomenet vil et godt gæt
være, at folk har svært ved at tro der ikke er nogen kvalitetsforskel
med de store prisforskelle. Især hvis man kan få nogle andre til at betale.

--
Niels

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 21:25

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> være, at folk har svært ved at tro der ikke er nogen kvalitetsforskel
> med de store prisforskelle. Især hvis man kan få nogle andre til at betale.

Det kan have stor betydning for fx allergikere.

Men du har nok ret mht. til den brede del af befolkningen,
og især den ældre del. Ikke nødvendigvis på grund af
prisforskellen, men måske lige så meget fordi, de er vant
til et bestemt mærke og derfor er nervøse for at bruge et
"forkert" mærke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 21:42

> [...]
> være, at folk har svært ved at tro der ikke er nogen kvalitetsforskel med
> de store prisforskelle. Især hvis man kan få nogle andre til at betale.

Ja jeg kan godt læse at Niels er en af samme slags som overlægen på
sygehuset, nemlig at medicin ikke har nogen bivirkninger.
og overbevise hende om det er svært.
Men det har den, og jeg kan komme med en lang liste, hvis nogen ønsker det,
jeg har prøvet flere slags og forskellige doser.
Men når du ikke tror på os andre, synes jeg at du selv skal prøve, at leve
på lamotrigin, og efter 1 år løbe et marton løb.

Leif

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-04-09 23:43

Leif Pedersen skrev:

> [...]
> Men når du ikke tror på os andre, synes jeg at du selv skal prøve, at leve
> på lamotrigin, og efter 1 år løbe et marton løb.

Næh tak, jeg klarer mig fint uden marathonløb Men bivirkninger er
noget andet, og en direkte følge af indholdsstoffet/erne. Hvis du
oplever andre bivirkninger end dem der fremgår af indlægssedlen må du
sørge for at din læge får dem registreret. Stort set al medicin har
bivirkninger, der altid skal opvejes imod den gavnlige effekt. Hvis du
har et navn på en overlæge der skulle mene noget andet, så må du komme
frem med det.

Som Kim er inde på /kan/ der måske optræde uønskede reaktioner overfor
andre stoffer i medicinen og så gælder det da om også at få konstateret
og registreret det.

--
Niels

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-04-09 09:46

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> være, at folk har svært ved at tro der ikke er nogen kvalitetsforskel
> med de store prisforskelle. Især hvis man kan få nogle andre til at betale.

Jeg tænker det samme som dig. Alligevel er der visse typer af
medikamenter hvor lægerne og patienterne oplever varierende effekt af
noget der burde være det samme. Det klassiske eksempel er Cipramil
versus Akarin. Det aktive stof citalopram burde her virke ens mod
depression, men alligevel er der mange læger og patienter der har
oplevet ringere effekt af Akarin end Cipramil.

Vedrørende kopiprodukter: Der kan være forskellige isoformer af et stof
og fordelingen mellem den aktive del og den inakive del kan variere op
til 20% mellem produkterne (Jeg mener 20% er lovens krav for hvor meget
et kopiprodukt må variere i forhold til originale, men Ditte ved måske
bedre). Denne variation kan man ikke udelukke kan spille en rolle når
man i klinikken ser en forskel mellem kopiprodukter (eller mener at
kunne se en forskel .. ).

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 15:36

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> spille en rolle når man i klinikken ser en forskel mellem
> kopiprodukter (eller mener at kunne se en forskel .. ).

Ved denne type medicin må der være max. 5% forskel, netop fordi det er
epilepsimedicin.
Jeg har selv fået Lamotrigin tidligere.