Isolering af køleboks
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 20-05-09 18:56

Hej.

Jeg har i min båd en køleboks indbygget under stikkøjen. Indtil nu har jeg
brugt den til at sætte køletasken ned i (med køleelementer), men nu vil jeg
gerne sætte en fordamper med kompressor i (Isotherm).

Det er helt umuligt at komme til at se, hvordan der er isoleret rundt om
boksen, og når jeg trykker på bunden, virker det, som om der kun er luft
under!
Derfor vil jeg gerne efterisolere, og forestiller mig, at jeg kan bore nogle
huller og sprøjte en form for skum ind. Har tænkt på Polyurethan (trælim),
men er lidt bekymret for de kræfter, der slippes løs, når det ekspanderer.
Kommer der for meget i, kan min køleboks få en meget sjov facon!

Findes der noget andet, som er beregnet til formålet?

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk
Askvej 11
8240 Risskov
Denmark
Phone +45 30 26 55 85

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 21-05-09 03:03

> [...]
> men er lidt bekymret for de kræfter, der slippes løs, når det ekspanderer.
> Kommer der for meget i, kan min køleboks få en meget sjov facon!

Det ville jeg ikke gøre. Jeg brugte noget af det til at lime en
rorpind sammen og det er helt vildt som det ekspanderer. Jeg tror det
vil være noget nær umuligt at beregne det ordenligt og få kontrollerer
at det kommer til at fylde rigtigt.

> Findes der noget andet, som er beregnet til formålet?

Kan du ikke ligge et helt nyt lag inde inde i kassen? Eller bliver den
for lille så?

Man kan f.eks. købe et sæt som dette :
http://www.koldingmarine.dk/product_nautisk.asp?product=15456

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 21-05-09 18:25

Det var sådan set en god ide, men boksen er kun ca. 40 liter som
udgangspunkt, så jeg synes ikke, den skal være mindre. Men tak for linket
:0)

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk
Askvej 11
8240 Risskov
Denmark
Phone +45 30 26 55 85

Fra : Per Svendsen

Dato : 22-05-09 09:44

> [...]
> Kommer der for meget i, kan min køleboks få en meget sjov facon!

> Findes der noget andet, som er beregnet til formålet?

Hej Mads
Har i vinter selv bygget en boks.
Du skal bruge byggeskum, ( også lavet af polyurethan.)
Billigst i harald nyborg, eller silvan.
og ja det udvider sig. men sæt et bræt på tværs, inden du skummer,
og skum nedefra, og lidt af gangen ( hver halve time), og kun to modstående
sider af gangen.
jo fler huller jo bedre.
Jeg lagde et lag glasfiber på til sidst, men du kan også skære nogen
acrylplader,
og beklæde boksen indvendigt til sidst.
Kan du komme til at lave afløb / dræn, så er det lækkert tørt.
her er et godt sted at starte :
http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Vvs%20installationer/Koeleskab.aspx
mvh Per - SS Taras

Fra : Peter

Dato : 22-05-09 22:18

Mine erfaringer med at bygge/isolere køleboks, går helt klart i retning af
at bruge faste plader af polyurethan.
Isoleringen i de fabriksstøbte plader er langt mere ensartet end noget du
kan opnå med billig byggeskum.
PS. Det almindelige byggeskum suger vand som en svamp!

god fornøjelse / Peter

Fra : Per Svendsen

Dato : 23-05-09 10:28

> PS. Det almindelige byggeskum suger vand som en svamp!
>
> god fornøjelse / Peter

Byggeskum til at isolere trævinduer med, kan da ikke være vandsugende.
Jeg ringede til Bostik, - polyurethan er ikke vandsugende, og han anbefalede
den til mit brug.
Jeg lavede en klat skum, og dyppede den i en spand vand - den blev våd på
ydersiden, men sugede ikke !
Såå..... Den holder vist ikke vand !!
mvh Per - Taras

Fra : Peter

Dato : 24-05-09 23:18

> Jeg lavede en klat skum, og dyppede den i en spand vand - den blev våd på
> ydersiden, men sugede ikke !
> Såå..... Den holder vist ikke vand !!
> mvh Per - Taras

Hmm. Kender ikke Bostik og tør ikke kommentere på lige deres produkt.

Polyurethanskum bliver professionelt brugt til køleskabsisolering, men det
er altså IKKE fugeskum fra byggemarkedet der bruges..
Prøv at søge råd professionelt. Tag evt. et kig på de plader Kjøller
forhandler til isolering.

Hvis forholdene kræver at isoleringen skal skummes op på stedet, er det
to-komponent polyurethan der skal bruges. MEN det er ikke tilladt at bruge
for os amatører.

Mange gode ønsker / Peter

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-05-09 14:09

Jeg prøver nok en gang Bostik, da der jo ikke er mulighed for at sætte
plader ind.

Tak for alle indspark!

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Peter

Dato : 27-05-09 22:58

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg prøver nok en gang Bostik, da der jo ikke er mulighed for at sætte
> plader ind.
>
> Tak for alle indspark!

Som det er fremgået af mine indlæg, - er det ikke en ideel løsning.
Må jeg sluttelig komme med et par anbefalinger:

1) Få et skriftligt svar fra Bostik om hvilke af deres (mange) produkter de
anbefaler til isolering af køleboks i en båd.

2) Hvis du vælger løsningen med fugeskum, så gør dig selv den tjeneste at
bore et par små huller nederst, så du får et varsel hvis der ophobes fugt. -
Super vigtigt hvis du har en træbåd.

Held og lykke med projektet / Peter