På udkig efter ny brugt båd
Fra : Joakim

Dato : 20-05-09 15:17

Efter at have været landkrabbe i en længere periode går jeg nu igen og leger
med tanken om at anskaffe mig en sejlbåd.

Jeg har kig på en sejlbåd fra sidst i 80'erne lavet af stål.

Fordele ved stål som jeg umiddelbart kan komme i tanke om er:
- lavere pris
- ingen osmose
- lettere at reparere skader på skrovet
- større koalitionsstyrke
- ?

Ulemper ved stål som jeg umiddelbart kan komme i tanke om er:
- større værdiforringelse
- rust
- ?

Hvad siger folk herinde til stål sejlbåde sådan i almindelighed?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-05-09 19:56

Joakim wrote:
> [...]
>
> Jeg har kig på en sejlbåd fra sidst i 80'erne lavet af stål.
>
> Fordele ved stål som jeg umiddelbart kan komme i tanke om er:

Well, ikke alle glasfiberbåde får osmose. Men nogle mærker/modeller er
notorisk kendt for det.

> - lettere at reparere skader på skrovet

Det kommer vist an på hvilken skade du tænker på. Jeg synes ikke det er
voldsomt besværligt at have med at gøre.

> - større koalitionsstyrke
> - ?
>
> Ulemper ved stål som jeg umiddelbart kan komme i tanke om er:
> - større værdiforringelse
> - rust
> - ?

- væsentlig tungere båd i fht. glasfiber båd i samme størrelse
- formentlig lavere interesse ved evt. salg

og så lige

- rust
- rust
- rust

Vægten af en stålbåd gør den kan være svær at håndtere for en lille
besætning ved havnemanøvre. En væsentlig ulempe i fht. mange af de
fordele du nævner.
Nu ved jeg ikke hvilken båd du kigger på, men det kan måske være et
problem for nogle bådkraner at håndtere en tung stålbåd.

Rust ville jeg betragte som et stort problem. Nok mest fordi en båd kan
komme til at se temmelig ramponeret ud hvis der er rust over det hele.
De stålbåde jeg har set (eller lagt mærke til) har ikke været specielt
kønne pga. af dette. Jeg vil tro der skal lægges en del arbejde i at
"banke rust" hvis båden skal se nogen lunde præsentabel ud.

Til en jordomsejling ville jeg nok overveje en stålbåd pga. den større
styrke, men til almindelig hyggesejlads inden for skagerak vil jeg med
næsten garanti kun overveje glasfiber (eller træ hvis jeg nogensinde får
fundet tålmodigheden).

- Lars

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 21-05-09 13:57

> Well, ikke alle glasfiberbåde får osmose. Men nogle mærker/modeller er
> notorisk kendt for det.

Hvilke er dette?

Det kunne være ret rart at vide når man engang skal skifte

Fra : Joakim

Dato : 24-05-09 10:43

<elquapo@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> Well, ikke alle glasfiberbåde får osmose. Men nogle mærker/modeller er
> notorisk kendt for det.

> Hvilke er dette?

> Det kunne være ret rart at vide når man engang skal skifte

Hvis vi taler om glasfiberbåde fra 70'erne og i begyndelsen af 80'erne er
det nok lettere at nævne dem der ikke har osmose.

Maxi 77, eksempelvis.

Men ellers gælder at alle gamle både har osmose.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-05-09 13:59

ahhh 'alle' synes jeg nu er lidt for negativt. Som hovedregel har svenske
både sjældnere osmose end fx danske og fransker fra disse årgange. Både maxi
og Albin'er er rimelig sikre valg hvad angår osmose. Derimod er der
påfaldende mange der rapporterer om osmose i Granada'er.

MEN man skal huske at et 'bådmærke' ofte er produceret på forskellige
værfter og derfor kan man ikke generelt sige at den eller det mærke er et
problem.

OG så skal man huske at risikoen for at få osmose i udbrud meget ofte hænger
sammen med manglende priming (altså manglende forebyggende behandling)

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Joakim

Dato : 22-05-09 15:30

Du har ret, en stålbåd er nok alligevel ikke det rette valg for mig, selvom
en jordomsejling kunne være helt fantastisk.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-05-09 13:16

Nu er jeg lettet. Rigtig konklusion. Og der er alligevel ingen (næsten) der
sejler jorden rundt i derees første båd ....

Bjarke

Fra : Joakim

Dato : 24-05-09 10:18

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu er jeg lettet. Rigtig konklusion. Og der er alligevel ingen (næsten)
> der sejler jorden rundt i derees første båd ....

Det ville så blive min anden båd. Min første, en gammel havkrydser fra 76,
var der for meget arbejde med. Den lektie har jeg i hvert fald lært.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 06-06-09 09:15

Der er jo ikke noget, der forhindrer dig i at sejle jorden rundt i en
glasfiberbåd. Det er nok faktisk det mest almindelige...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus