/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sommertogt til Anholt
Fra : Jens Bruun


Dato : 18-05-09 15:53

Jeg overvejer at lade sommerens sejlerferie gå til Anholt, men er lidt i
tvivl om tidshorisonten.

Den planlagte rute er følgende:

Hundige-Øresund-Sveriges vestkyst til lidt nord for
Halmstad-Anholt-Djursland-Samsø-Lillebælt-Sydhavet-nord om
Lolland/Falster-Storstrømmen-nord om Møn-Hundige.

Er ovenstående realistisk på tre uger? Jeg regner med at kunne skyde 4-6 mil
ved normalt sommervejr (5-8 sekundmeter), og kan gå 6-7 for motor, hvis det
løjer helt af, eller hvis der ellers skal krydses alt for meget.

Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



 
 
elquapo@ofir.dk (18-05-2009)
Kommentar
Fra : elquapo@ofir.dk


Dato : 18-05-09 09:56

> Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
> jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?

Hvis du sejler vest om Samsø kan jeg anbefale at gøre holdt på Tunø..
Det er en rigtig hyggelig lille ø med en god havn.

http://www.tuno-avis.dk/

Syd for Ebeltoft ligger Øer Maritime Ferieby. Jeg har aldrig selv
været der, men det må være en anderledes oplevelse. Man skal igennem
en sluse for at komme ind til en indesø hvor husene ligger med små
kanaler og det hele som et lille Venedig.

Flemming Torp (18-05-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Torp


Dato : 18-05-09 16:58

Et lidt polemisk svar:

1. Som solosejler kunne turen gennemføres to gange.
2. Med min kone er det passende ... (Hvis altså vejret er rimeligt. Et
oprørt Kattegat er ikke populært ...).
3. Med børnene kan det også gå, hvis der er gode diskoteker og badestrande i
nogle af havnene ...
4. Med børnebørnene ville jeg slet ikke sejle til Anholt ... ...

Er der "solid vestenvind" kan turen fra en vestvendt svensk havn til Anholt
være noget af en udfordring ... og den kan ikke sådan lige bides over ...

Med andre ord: Det er helt op til besætningens lyst og evner ... Nogle vil
gerne sejle 8 timer om dagen ... andre har fået nok efter tre timer ... Så
du skal nok starte dér ... og så lægge et par dage ind som buffer ...

--
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:7NGdnVYa1LrT64zXnZ2dnUVZ8uqdnZ2d@giganews.com...
> Jeg overvejer at lade sommerens sejlerferie gå til Anholt, men er lidt i
> tvivl om tidshorisonten.
>
> Den planlagte rute er følgende:
>
> Hundige-Øresund-Sveriges vestkyst til lidt nord for
> Halmstad-Anholt-Djursland-Samsø-Lillebælt-Sydhavet-nord om
> Lolland/Falster-Storstrømmen-nord om Møn-Hundige.
>
> Er ovenstående realistisk på tre uger? Jeg regner med at kunne skyde 4-6
> mil ved normalt sommervejr (5-8 sekundmeter), og kan gå 6-7 for motor,
> hvis det løjer helt af, eller hvis der ellers skal krydses alt for meget.
>
> Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
> jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.
>



harding@larsen.tdcad~ (18-05-2009)
Kommentar
Fra : harding@larsen.tdcad~


Dato : 18-05-09 12:33

Flemming har fuldstændig ret.
Er vinden spået fra vest vil det nok være tilrådeligt i tide at komme
op til Gilleleje eller Hundested og derfra gå halvvind til Anholt. Det
er først fra Gøteborg og op der er feriesteming langs svenske kysten.
Planlæg altid turen ud fra halvdelen af ferien og resten er
overliggertid i havnene p.g.a. vejret. For hver dag du ikke overligger
vinder du en dag som du kan disponere over senere på ferien.
Det giver en behagelig ferie og ikke stress med at nå hjem i tide.
Det er ferie for alle ombord og ikke præstationsræs der skal
gennemføres.

Mvh/Harding

On 18 Maj, 17:57, "Flemming Torp" <t...@mail.dk> wrote:
> Et lidt polemisk svar:
>
> 1. Som solosejler kunne turen gennemføres to gange.
> 2. Med min kone er det passende ... (Hvis altså vejret er rimeligt. Et
> oprørt Kattegat er ikke populært ...).
> 3. Med børnene kan det også gå, hvis der er gode diskoteker og badestrande i
> nogle af havnene ...
> 4. Med børnebørnene ville jeg slet ikke sejle til Anholt ... ...
>
> Er der "solid vestenvind" kan turen fra en vestvendt svensk havn til Anholt
> være noget af en udfordring ... og den kan ikke sådan lige bides over ...
>
> Med andre ord: Det er helt op til besætningens lyst og evner ... Nogle vil
> gerne sejle 8 timer om dagen ... andre har fået nok efter tre timer ... Så
> du skal nok starte dér ... og så lægge et par dage ind som buffer ....
>
> --
> Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør
> "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:7NGdnVYa1LrT64zXnZ2dnUVZ8uqdnZ2d@giganews.com...
>
>
>
> > Jeg overvejer at lade sommerens sejlerferie gå til Anholt, men er lidt i
> > tvivl om tidshorisonten.
>
> > Den planlagte rute er følgende:
>
> > Hundige-Øresund-Sveriges vestkyst til lidt nord for
> > Halmstad-Anholt-Djursland-Samsø-Lillebælt-Sydhavet-nord om
> > Lolland/Falster-Storstrømmen-nord om Møn-Hundige.
>
> > Er ovenstående realistisk på tre uger? Jeg regner med at kunne skyde 4-6
> > mil ved normalt sommervejr (5-8 sekundmeter), og kan gå 6-7 for motor,
> > hvis det løjer helt af, eller hvis der ellers skal krydses alt for meget.
>
> > Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
> > jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?
>
> > --
> > -Jens B.
>
> > D.e.f.f.e.s.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Aage Andersen (18-05-2009)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 18-05-09 19:33


"Jens Bruun"
> Jeg overvejer at lade sommerens sejlerferie gå til Anholt, men er lidt i
> tvivl om tidshorisonten.
>
> Den planlagte rute er følgende:
>
> Hundige-Øresund-Sveriges vestkyst til lidt nord for
> Halmstad-Anholt-Djursland-Samsø-Lillebælt-Sydhavet-nord om
> Lolland/Falster-Storstrømmen-nord om Møn-Hundige.

Hvis vinden er overvejende vestlig, ville jeg gaa den anden vej rundt. Med
overvejende østlig vind er det fint nok. Saa studer langtidsvejrmeldingen.

> Er ovenstående realistisk på tre uger? Jeg regner med at kunne skyde 4-6
> mil ved normalt sommervejr (5-8 sekundmeter), og kan gå 6-7 for motor,
> hvis det løjer helt af, eller hvis der ellers skal krydses alt for meget.
>
> Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
> jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?

Langør og Ballen paa Samsø er fine havne.

Aage



Bjarke@Escape (18-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 18-05-09 22:16

Ja, den med retningen er nok en god ide. Det er ligesom mere acceptabelt at
sejle for motor nede sydpå og så få den på den nemme kurs oppe i kattegat.
Men som sagt så afhænger det jo også af vinden. Er den i øst et pare dage,
så er nordom nok bedre.

Jeg tog næsten turen forrige år på 14 dage, bortset fra at jeg lige snuppede
Burg og Kiel med. Flemming skriver at "nogle vil gerne sejle 8 timer om
dagen" og så tænker jeg jo "hvad med de resterende 16 ??". -så Flemming og
Harding har i det med ambitionsniveauet.

Når jeg hører det lyder det som en fin afslappet gennemsnitstur til 3 uger.
Men læg jer ikke for fast på tingene. Husk det er vejret der bestemmer hvor
langt man kommer. Det er hele charmen ved det.

Skal du den vej *MÅ* du simpelthen overveje en ankerovernatning (og
adventuretur) ved Hallands Väterö. Et af de smukkeste steder på 1-dags
afstand fra Sjælland. Glimrende stop mellem Anholt og Helsingør.

Bjarke
- som allerede har sejlet 3600 sm i 2009. - indtil nu altså ......

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
news:4a11aa1b$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jens Bruun"
>> Jeg overvejer at lade sommerens sejlerferie gå til Anholt, men er lidt i
>> tvivl om tidshorisonten.
>>
>> Den planlagte rute er følgende:
>>
>> Hundige-Øresund-Sveriges vestkyst til lidt nord for
>> Halmstad-Anholt-Djursland-Samsø-Lillebælt-Sydhavet-nord om
>> Lolland/Falster-Storstrømmen-nord om Møn-Hundige.
>
> Hvis vinden er overvejende vestlig, ville jeg gaa den anden vej rundt. Med
> overvejende østlig vind er det fint nok. Saa studer langtidsvejrmeldingen.
>
>> Er ovenstående realistisk på tre uger? Jeg regner med at kunne skyde 4-6
>> mil ved normalt sommervejr (5-8 sekundmeter), og kan gå 6-7 for motor,
>> hvis det løjer helt af, eller hvis der ellers skal krydses alt for meget.
>>
>> Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
>> jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?
>
> Langør og Ballen paa Samsø er fine havne.
>
> Aage
>
>



blueocean (19-05-2009)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 19-05-09 02:04

On 18 Maj, 23:15, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ja, den med retningen er nok en god ide. Det er ligesom mere acceptabelt at
> sejle for motor nede sydpå og så få den på den nemme kurs oppe i kattegat.
> Men som sagt så afhænger det jo også af vinden. Er den i øst et pare dage,
> så er nordom nok bedre.
>
> Jeg tog næsten turen forrige år på 14 dage, bortset fra at jeg lige snuppede
> Burg og Kiel med. Flemming skriver at "nogle vil gerne sejle 8 timer om
> dagen" og så tænker jeg jo "hvad med de resterende 16 ??". -så Flemming og
> Harding har i det med ambitionsniveauet.
>
> Når jeg hører det lyder det som en fin afslappet gennemsnitstur til 3 uger.
> Men læg jer ikke for fast på tingene. Husk det er vejret der bestemmer hvor
> langt man kommer. Det er hele charmen ved det.
>
> Skal du den vej *MÅ* du simpelthen overveje en ankerovernatning (og
> adventuretur) ved Hallands Väterö. Et af de smukkeste steder på 1-dags
> afstand fra Sjælland. Glimrende stop mellem Anholt og Helsingør.
>
> Bjarke
> - som allerede har sejlet 3600 sm i 2009. - indtil nu altså ......  
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
>
> news:4a11aa1b$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Jens Bruun"
> >> Jeg overvejer at lade sommerens sejlerferie gå til Anholt, men er lidt i
> >> tvivl om tidshorisonten.
>
> >> Den planlagte rute er følgende:
>
> >> Hundige-Øresund-Sveriges vestkyst til lidt nord for
> >> Halmstad-Anholt-Djursland-Samsø-Lillebælt-Sydhavet-nord om
> >> Lolland/Falster-Storstrømmen-nord om Møn-Hundige.
>
> > Hvis vinden er overvejende vestlig, ville jeg gaa den anden vej rundt. Med
> > overvejende østlig vind er det fint nok. Saa studer langtidsvejrmeldingen.
>
> >> Er ovenstående realistisk på tre uger? Jeg regner med at kunne skyde 4-6
> >> mil ved normalt sommervejr (5-8 sekundmeter), og kan gå 6-7 for motor,
> >> hvis det løjer helt af, eller hvis der ellers skal krydses alt for meget.
>
> >> Og er der nogle forslag til gode anløbshavne på hhv. svenskekysten og den
> >> jyske østkyst mellem Djursland og Lillebælt?
>
> > Langør og Ballen paa Samsø er fine havne.
>
> > Aage- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hvordan har du kunne sejle så meget i 2009, har du sejlet
vintersejlads eller trækker du bare sømil hver dag. ????

Gert
Som kun har sejlet under 10 mil 2009.

Henrik K (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 19-05-09 02:15


> Bjarke
> - som allerede har sejlet 3600 sm i 2009. - indtil nu altså ......  

Ja, med et stræk fra Cape Town til Rio, så bliver det hurtigt til
lidt....lad os se om du kan holde kadencen i 2010

Go' vind

-Henrik

Bjarke@Escape (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 19-05-09 21:38

Jeg sejlede fra 3. til 30 januar fra Cape Town i Sydafrika til Salvador i
Brasilien (I fremmed båd, se www.grevestrand.dk) og det regner jeg ikke med
at gentage i 2010. Desværre .....så ....den bliver nok svær at leve op til i
2010.

I lokale farvande har jeg fået nyt (forsinket) ror på båden så efter den kom
i vandet i torsdags, har jeg kun sejlet fra kranen og om på plads. Den er
ikke sejlklar endu, så Fyn Cup bliver som gast på en anden større båd. Min
egen båd bliver forhåbentligt klar til Classic Fyn Rundt om 14 dage og det
giver jo små 400 sømil for os her omme i Køge Bugt, når man medregner
transportsejladsen.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message
news:9e4bddc1-f8a8-49ef-9fa3-1e5089eb6c2c@e23g2000vbe.googlegroups.com...

> Bjarke
> - som allerede har sejlet 3600 sm i 2009. - indtil nu altså ......

Ja, med et stræk fra Cape Town til Rio, så bliver det hurtigt til
lidt....lad os se om du kan holde kadencen i 2010

Go' vind

-Henrik



Steffen Skov (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 20-05-09 13:48

O-høj
Selv har jeg kun nået 2000 sømil på langs af Middelhavet i april. Men med 4
fridage nu og 5 ugers sommerferie regner jeg med at slå min hidtil rekord
for årets udsejlede distance. Jeg håber vi alle får godt sejlervejr i 2009.
Hilsen Steffen
www.steffenskov.dk (Middelhavet 2009)


"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a1318b1$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg sejlede fra 3. til 30 januar fra Cape Town i Sydafrika til Salvador i
> Brasilien (I fremmed båd, se www.grevestrand.dk) og det regner jeg ikke
> med at gentage i 2010. Desværre .....så ....den bliver nok svær at leve op
> til i 2010.
>
> I lokale farvande har jeg fået nyt (forsinket) ror på båden så efter den
> kom i vandet i torsdags, har jeg kun sejlet fra kranen og om på plads. Den
> er ikke sejlklar endu, så Fyn Cup bliver som gast på en anden større båd.
> Min egen båd bliver forhåbentligt klar til Classic Fyn Rundt om 14 dage og
> det giver jo små 400 sømil for os her omme i Køge Bugt, når man medregner
> transportsejladsen.
>
> Bjarke
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
>
> "Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message
> news:9e4bddc1-f8a8-49ef-9fa3-1e5089eb6c2c@e23g2000vbe.googlegroups.com...
>
>> Bjarke
>> - som allerede har sejlet 3600 sm i 2009. - indtil nu altså ......
>
> Ja, med et stræk fra Cape Town til Rio, så bliver det hurtigt til
> lidt....lad os se om du kan holde kadencen i 2010
>
> Go' vind
>
> -Henrik
>



Bjarke@Escape (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 20-05-09 18:33

Lægger lige 250 til de næste par dage. Jeg har fået fedtet mig ind på 'Essex
Girl' på Fyn Cup. Bliver vildt ..... (http://www.xtrm.dk/side1.html)

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:gv0u9v$14ej$1@newsbin.cybercity.dk...
> O-høj
> Selv har jeg kun nået 2000 sømil på langs af Middelhavet i april. Men med
> 4 fridage nu og 5 ugers sommerferie regner jeg med at slå min hidtil
> rekord for årets udsejlede distance. Jeg håber vi alle får godt sejlervejr
> i 2009.
> Hilsen Steffen
> www.steffenskov.dk (Middelhavet 2009)
>
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a1318b1$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg sejlede fra 3. til 30 januar fra Cape Town i Sydafrika til Salvador i
>> Brasilien (I fremmed båd, se www.grevestrand.dk) og det regner jeg ikke
>> med at gentage i 2010. Desværre .....så ....den bliver nok svær at leve
>> op til i 2010.
>>
>> I lokale farvande har jeg fået nyt (forsinket) ror på båden så efter den
>> kom i vandet i torsdags, har jeg kun sejlet fra kranen og om på plads.
>> Den er ikke sejlklar endu, så Fyn Cup bliver som gast på en anden større
>> båd. Min egen båd bliver forhåbentligt klar til Classic Fyn Rundt om 14
>> dage og det giver jo små 400 sømil for os her omme i Køge Bugt, når man
>> medregner transportsejladsen.
>>
>> Bjarke
>>
>> --
>> Afsendt fra båden:
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>
>>
>> "Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> wrote in message
>> news:9e4bddc1-f8a8-49ef-9fa3-1e5089eb6c2c@e23g2000vbe.googlegroups.com...
>>
>>> Bjarke
>>> - som allerede har sejlet 3600 sm i 2009. - indtil nu altså ......
>>
>> Ja, med et stræk fra Cape Town til Rio, så bliver det hurtigt til
>> lidt....lad os se om du kan holde kadencen i 2010
>>
>> Go' vind
>>
>> -Henrik
>>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408191
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste