Varme den gale vej ....
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-05-09 23:06

Det er jo smart at kølevandet på motoren varmer vandet i
varmtvandbeholderen. Men jeg synes det er lidt upassende at
varmtvandsbeholderen holder motoren varm, når jeg ligger i havn og tænder
el-patronen i beholderen.

Er det kun mig der har dette problem ? Er det mon koblet forkert så der
kommer termisk cirkulation gennem motoren ? Hvad kan man gøre for at undgå
dette ?

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-09 01:27

Oops ... Det har jeg aldrig spekuleret på - endsige tjekket.
Jeg vil ved given lejlighed orientere dig, hvis der er samme problem på
Gimle ...
Har desværre ikke et godt forslag til fjernelse af problemet ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 18-05-09 12:55

sæt en 230 v 2 vejs NO motorventil på evt fra Honywell, den lukker for
kredsløbet når man sætter landstrøm til.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-05-09 21:40

Da jeg var dreng og min far ventilationsmand, der var Honywell motorventiler
nogle kæmpe sager, der vejede et ondt år. Findes de små og smarte nu om dage
??

Fra : Ivar

Dato : 18-05-09 21:58

> [...]

> nogle kæmpe sager, der vejede et ondt år. Findes de små og smarte nu om dage

Jo, det kan man. Men jeg ville være nervøs for, at den satte
sig fast. Så jeg ikke ikke bruge den der.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 18-05-09 22:12

motorventilen fylder som en knytnæve,
de sidder på mange gaskedler og virker en 10-15 år
så holdbarheden er som regel ok

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Ivar

Dato : 18-05-09 22:16

Henrik Kolle Rasmussen skrev:

> motorventilen fylder som en knytnæve,
> de sidder på mange gaskedler og virker en 10-15 år
> så holdbarheden er som regel ok

Motorventilerne i mit gulvvarmeanlæg i mit hus, aktiveres
mindst en gang hvert døgn, for at forhindre at de sætter
sig fast i løbet af sommeren.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 18-05-09 22:08

maxi999.escape-krølleA-gmail.com skrev:

> Men jeg synes det er lidt upassende at varmtvandsbeholderen holder motoren
> varm, når jeg ligger i havn og tænder el-patronen i beholderen.

Hvis varmeveksleren er placeret over motoren, burde det ikke være
det store problem. Er den placeret lavere end motoren, vil der
utvivlsomt ske en cirkulation af kølevandet.

Ivar Magnusson

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-05-09 22:18

Den sidder på niveau eller måske en anelse lavere, så det er nok
problemet.....