"Utæt" septorskillerelæ
Fra : HHH

Dato : 17-05-09 10:32

Hej gruppe.
Jeg har ´mine batterier adskilt af et septor skillerelæ, og en
solcelle lader direkte på den ene gruppe (altså udenom skillerelæet),
der bruges til køleskab og andre vedvarende forbrugere.
Hvis jeg måler på den modsatte side af skillerelæet kan jeg måle en
spænding på 2-3 volt. Er det normalt???
Vil det være rigtigst af mig at montere solcellen på "primær"-siden af
septoren, så den lader på begge grupper efter behov???, og vil
problenet med "krybestrømmen" dermed forsvinde???

v.h.
HHH

Fra : claus b.p.

Dato : 19-05-09 00:18

HHH wrote:
> [...]
> septoren, så den lader på begge grupper efter behov???, og vil
> problenet med "krybestrømmen" dermed forsvinde???

Forudsat at der ikke decideret er fejl på dit anlæg, så lyder det som om du
bekymrer dig i unøde. Men fortæl lige hvad der faktisk er af spændinger på
dine batterier. Hvis man lader på et batteri, vil spændingen nemt komme op
på over 14-15 volt, mens et batteri der står standby, måske kommer ned på
12-12,5volt uden at der er problemer i det. Det fremgår ikke af dit indlæg
hvorfor du mener der skulle være krybestrøm. En spændingsforskel betyder
ikke at der går strøm. (Modstanden er meget stor/uendelig => uendelig lille
strøm)

Der er en vis fornuft i kun at lade på det batteri der er forbrug på. Hvis
Septoren indeholder dioder, vil de typisk have ca. 0,5 volt over sig,
hvilket vil resultere i en dårligere ladning, end når direkte tilkoblet. Der
er formentlig ikke overkapacitet i solcelleanlægget til at brænde effekt af
i ekstra dioder?

Mvh. Claus

Fra : HHH

Dato : 19-05-09 12:10

,Hej Claus.
Tak for svaret. Jeg er sikker på at du har ret i at det er
spændingsforskellen på batterigrupperne der giver den svage måling.
Men man kan jo aldrig vide med en 30 år gammel Nauticat, hvor der
løbende er bygget på det eksisterende elnet af den tidligere ejer (jeg
købte denfor 1½ år siden). Jeg forsøger løbende at opgradere ved
fornyelse af kabler, terminaler m.m., da den eksisterende "fuglerede"
af diverse kabler er ved at være nedslidte. Mange kabler er
korroderede og helt sorte indeni, så det er et rigtig hyggejob.
Ha en god sommer

v.h.
HHH