Dansk Elan 40 tæt på at smide kølen pga då~
Fra : lindstroem

Dato : 03-05-09 08:15

Sad og surfede lidt på nettet for at få et billede af, hvad næste båd
skulle være for en krabat. Har luret en del på en Elan 40, men den
tror jeg nu ikke længere er blandt favoritterne efter at have læst
nedenstående, som jeg faldt over, under min søgning.

http://www.sy-barolo.dk/pages/posts/dansk-elan-40-meget-taet-pa-at-miste-kolen-pa-vej-til-azorene183.php

Nu er spørgsmålet om en af sejlervennerne, der har en Elan 333, skal
have tilsendt denne artikel eller jeg af hensyn til deres nerver bør
beholde min viden for mig selv

Fra : HO

Dato : 03-05-09 17:46

hej
jeg mener ikke det er en viden du bør sende som skræk og advarsel.
for det første er det ikke samme type og for det andet laver næsten alle
værfter en fejl.
og det er jo første gang denne fabrikat omtales.
det var en Bavaria der tabte kølen - det er solgt i tusindvis af Bavaria,
men hvor mange er det lige der har tabt kølen, og hvor mange tusinde er
glade for deres Bavaria.
Rigtig mange bruger netop dette mærke til jordomsejling, uden uheld.
MVH
HO

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 03-05-09 20:57

Det er jo en af de lokale sejlvenner. Som jeg hører det i klubben, havde de
også en del hårdt vejr, da de sejlede derover. - men det burde den jo kunne
holde til.

Jeg synes det er super progressivt at der komme rnye værfter på banen der
tilbyder billige både, så man som køber ikke bliver snøret ved at købe
guldet for dyrt. men nogle gange er jeg bange for at der spares de forkerte
steder. Køl, ror og rig skal bare være i orden. Så kan de spare på alt
muligt ande.

Bjarke

Fra : Carsten Jensen

Dato : 04-05-09 10:50

Den Sun, 03 May 2009 21:57:09 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> Jeg synes det er super progressivt at der komme rnye værfter på banen
> der tilbyder billige både,

Elan har været på banen med sejlbåde omtrent lige så længe som Maxi, så
det kan man vel ikke så godt kalde "nye værfter"?

Men det er da en fantastisk historie - og godt at de slap fra oplevelsen
med skindet på næsen.

Mvh

Carsten

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 04-05-09 13:48

For at få lidt rede på forklaringen i linket så prøv at se på side 7 i
dette prospekt om båden:

http://www.jag-marine.be/pdf/cataloog_elan_40.pdf

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-05-09 22:46

Det kan man jo enten tolke positivt, eller som "designed to fail" .....

Bjarke

--

Bjarke
Position: Båstad

Fra : Carsten Jensen

Dato : 04-05-09 23:12

Den Mon, 04 May 2009 18:53:38 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> Anyay ... jeg er ikke i tvivl om at store serieproduktioner generelt
> giver bedre kvalitet, men jeg er bekymret for om der spares de rigtige
> steder (ligegyldig luxus) eller de forkerte steder (ror, køl, stag...).

Det er altså en lidt mærkelig bekymring. Er du også bekymret for det
samme når det kommer til insulinpenne, biler eller øresundsbroer? Eller
er det noget som kun gælder for både? For ellers må du da være en meget
bekymret person :?

Og hvordan skulle det gå til med de besparelser? Skulle direktøren sige:
"Den skal have et større fjernsyn, og så skidt med at masten knækker og
kølen falder af!"?

De *kan* jo have ramt noget der flød i vandet, eller der *kan* være tale
om en enkeltstående produktionsfejl, men jeg tror ikke på at de får en
båd CE-certificeret, hvis ikke den er designet stærkt nok, og jeg synes
også det lyder mærkeligt at de skulle tage chancen med den dårlige omtale
i tilfælde af forlis.

Men det er selvfølgelig bare min mening.

Mvh

Carsten

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 05-05-09 01:35

Ja det er netop rigtigt, den opfattelse kan man godt få hvis man
kender noget til statik.

Optagelse af kræfter fra kølens bevægelser i vandet skal overføres til
skroget, det kan være statiske- eller dynamiske kræfter. Med en køl,
hvor momentet ligger så lavt, skal der en stærk konstruktion til og
det vidner tegningen ikke om er tilfældet.

Har kølen så på et tidligere tidspunkt stødt på noget der kan have
startet en delaminering i indfæstningen, så vil revnedannelserne kun
fortsætte hver gang båden bevæges.
Bliver der ikke udført en komplet reparation i tide ender det med at
kølen slipper.
Er ejeren af båden ikke i stand til selv at vurdere det fulde omfang
af en skade bør han søge sagkyndig hjælp.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 05-05-09 11:03

Den Tue, 05 May 2009 08:22:25 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> Jeg er ikke specielt bekymret, men når man laver insulinpenne og broer,
> så vurderer man de risici der er for at ting kan gå galt og beskytter
> sig mod de væsentligste af dem.

Det tror jeg altså også, at værfter og bådbyggere gør.

Når broer braser sammen, og rumfærger eksploderer, tænker du så også
noget i retning af: "Ja, det kunne man have sagt sig selv. Sådan går det
når man fokuserer på luksus frem for sikkerhed"? Eller er det et
synspunkt der er reserveret til både?

> Direktøren for værftet står med et valg mellem at lave en ordenlig
> konstruktion (som ikke kan ses med det blotte øje) eller lave en smart
> finesse der springer i øjnene på en bådudstilling. - eller 2 fod mere
> for de samme 948.000 kr .... Hvis han ved at 2 fod mere sælger bedre end
> en ektra stærk køl, så er der direktører der vælger de 2 fod på
> bekostning af kølen.

Jeg synes altså at det er noget sludderargumentation, for jeg kan ikke se
den direkte sammenhæng imellem salgspris og kostpris du lægger op til. I
dit eksempel hæfter jeg mig ved, at hans salgspris er fast, at han gerne
vil tjene flere penge og at han er skrupelløs.

Prøv at tænke over situationen at de 2 ekstra fod af en eller anden grund
kan laves gratis (eller at han finder ud af at 2 fod ekstra alligevel
ikke betyder mere salg). Så vil han da alligevel gøre kølen billigere for
at tjene flere penge. Valgene af ekstra stærk køl og lang båd hænger ikke
sammen.

> Hvis direktører
> var perfekte overmennesker, havde vi ikke set en Stein Bagger sag.

Men han var ikke beskæftiget i bådbyggeri, så han er nok ikke et godt
eksempel i den her sammenhæng.

> CE mærkning er ingen sikkerhed for at konstruktionen er god.

Det er rigtigt, men det giver en rimelig sikkerhed for at båden er bygget
til en bestemt standard, og er den standard i orden, er båden det
rimeligvis også.

> Match 42'erens svage køl slap jo i hvert fald fint igennem uden CE
> systemet fangede den. Og der er jo ingen der efterfølgende er ueninge
> om at den konstruktion var for svag.

Jeg tror ikke at konstruktionen af kølen på en Match 42 primært blev
bestemt af et hensyn til prisen. Jeg tror ikke at direktøren på værftet
har tænkt "lad os spare på kølen, så båden kan blive mere luksuriøs". Jeg
tror det primære hensyn var vægten.Det er trods alt ikke et ualmindeligt
hensyn i en båd til kapsejlads. Og jeg tror direktøren har følt sig
overbevist om at kølen var stærk nok, og så ville det jo have været lidt
dumt at gøre den stærkere.

Men det er selvfølgelig bare noget jeg tror.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 05-05-09 11:09

Den Tue, 05 May 2009 11:19:42 +0200 skrev Jan Rasmussen:
> Nå... men sådan er vi jo alle forskellige hvilket jo også afspejles her
> i grupperne!!!

Jeps :)

Mvh

Carsten