dyr marine olie
Fra : Lars Clement

Dato : 01-05-09 21:28

Har lige skiftet olie på min yamaha 4t . hvad forskel er der på min
bådpushers olie og så alm. motorolie ( ud over prisen, forstås) ligeså
koster oliefiltret også det dobbelte.

--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Per

Dato : 02-05-09 09:26

Lars Clement wrote:
> Har lige skiftet olie på min yamaha 4t . hvad forskel er der på min
> bådpushers olie og så alm. motorolie ( ud over prisen, forstås) ligeså
> koster oliefiltret også det dobbelte.

Der er tilsat nogle additiver, der gør, at olien bedre kan holde til det
maritime miljø (fugt/salt mv.)

Til gengæld er mange oliefiltre ens og burde koste det samme. Med lidt held,
kan du finde et tilsvarende filter i Bilka til det halve - det er
ligesågodt. Mange bådmotorer (påhæng) har samme motorblok som biler. Der er
overhovedet ingen grund til overpris på et alm. oliefilter.

mvh. Per

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-05-09 05:30

> Der er tilsat nogle additiver, der gør, at olien bedre kan holde til det
> maritime miljø (fugt/salt mv.)
>
> mvh. Per

Hmm... nogle aditiver!!! Hvilke???

Jeg mener... der bliver ofte henvist til nogle standarter:..

F.eks. Honda anbefaler...

Engine Oil Recommendations

SERVICING YOUR OUTBOARD MOTOR

Oil is a major factor affecting

performance and service life. Use

4-stroke automotive detergent oil.

SAE 10W-30 is recommended for

general use.

The SAE oil viscosity and service

classification are in the API label on

the oil container. Honda recommends

that you use API SERVICE category

SG, SH or SJ oil with the ''starburst''

certification mark displayed on the

container.

Så kan man finde en olie i supermarkedet med samme eller tilsvarende
betegnelser og standarter

så er der vel ingen forskel andet end prisen???

Eller har jeg misforstået et eller andet...

Mvh

JR

Fra : Per

Dato : 03-05-09 07:38

Jan Rasmussen wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm... nogle aditiver!!! Hvilke???

Ja det skal jeg ikke kunne sige jeg er ikke kemiingeniør , men der
tilsættes additiver afhængige hvad olien skal bruges til for at forøge
holdbarheden.

> Jeg mener... der bliver ofte henvist til nogle standarter:..

JA - og standarderne siger noget om oliens kvalitet og intet andet.

Du bør fx. ikke bruge en god bilolie på en motorcykel, selvom de har samme
API standard. Det er fordi der i de fleste motorcykler sidder en vådkobling,
og den er ikke glad for alm. olie. Koblingen vil simpelthen fedte. Additiver
i mc olien, gør, at kolingen ikke fedter.

En bådmotor bliver fx. slet ikke så varm som en bilmotor under brug, det
samme gælder olien. Derfor skal der fx. bruges en speciel olie.

Min bådmotor (saltvandskølet) bliver fx. max. 62 grader C i køleveandet ved
fuld gas. En bil eller mc bliver omkring 100 Grader C. Nu har jeg ikke
olietermometer på min, men det er tydeligt at olien i bådmotoren er
væsentlig lavere end på andre motorer.

Grunden til at (saltvandskølede) bådmotorer ikke bliver varmere, skyldes, at
saltet ikke må blive udskilt fra vandet og derved "ætse" slide motoren op.

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-09 10:14

Dette med motortemperaturer---
Er det eneste, der har betydning i forhold til olien, ikke DIN graderne?
Altså viskositeten ved forskellige temeraturspand?

Jeg har en stærk fornemmelse af, at "div. additiver" henhører under den
kategori, som enkelte kalder, meget rammende, Profitol.

Hvad holdbarheden angår:
Skifter ikke de fleste olien ud hvert år i forbindelse med
motorkonservering?
Mon ikke næsten hvad som helst kan præsterer en holdbarhed på de få
drifttimer vore motorer kører?

Personlig bruger jeg hvad som helst, blot de fra motorfabrikken nævnte
grundspecifikationen er overholdt.
Og ærgrer mig en anelse hvert efterår, når jeg erstatter fin og næsten
ufarvet olie med nyt---

MVH
Egon

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 02-05-09 03:15

Hej Lars,

Du kan læse mere om smøreolier her:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/466706BB-31D2-45E2-AEA0-237FA17EA10C/0/smoreolie.pdf

M.h.t. filtre så er der noget her:

http://www.klinkbymf.dk/billeder/greenoil/filter_da.pdf

Priserne på smøreolier varierer meget. Ud over kampagnevarer så er
indholdet af additiver betydende for det miljø som motoren skal
arbejde i.
I nogle olier er basisoliemængden for en liter kun 0,25 liter resten
er additiver, de deltager selvfølgelig også i smøringen men har
forskellige egenskaber for netop den specifikke ydelse.

Det der har betydning for filtre er størrelsen på filtermassen,
tætheden og ventilens releasetryk og så selvfølgelig at gevindet er
det rigtige og oO-ringen pakker på anlægs fladen.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 04-05-09 06:47

Hej Jan,

Lad os starte fra begyndelsen.
Friktion er den gnidningsmodstand, der gør sig gældende, når to emner
glider mod hinanden.
Slitage kaldes enhver overfladenedbrydning, der fremkommer på grund af
friktion.
En overflade er aldrig fuldstændig glat, og når to metaloverflader
glider mod hinanden, vil de fremtrædende punkter gribe ind i hinanden.
Hvis de bevægende overflader forhindres i at berøre hinanden,
formindskes friktionen.
Mange rene metaloverflader er tilbøjlige til at klistre sammen, hvis
de bringes i direkte berøring. Normalt vi luft, fedtstof eller
oxydhinder forhindre, at der opstår en sådan berøring; men idet
overfladerne gnider mod hinanden, kan det ske, at de dækkende hinder
momentant slibes bort og de overfladepartier der bliver "afdækket"
udsættes pludseligt for direkte berøring, og vil være tilbøjelige til
at hænge sammen på grund af intermolekylær tiltrækningskræfter,
hvorved der opstår en forøget modstand mod glidebevægelser.
Slitage er ofte en konsekvens af friktionen. De høje partier skures
mod hinanden, hjørner og kanter rives af, og hvis alt går vel, slides
de ru overflader gradvis jævnere.
Somme tider løsrives imidlertid under slidprocessen så store
fragmenter, at overfladerne bliver mere ujævne, og sligagen øges.
Det er indlysende, at friktion og slitage vil kunne elimineres, hvis
de bevægelige overflader forhindres i at berøre hinanden
Den generelt vigtigste materialeegenskab ved en smøreolie er dens
viskositet. Viskositeten beskriver oliens evne til at bære mekaniske
påvirkninger, især forskydningsspændinger og tryk, og er et udtryk for
oliens flydekarakteristik (dens mobilitet).
Der er andre vigtige egenskaber for en smøreolie f.eks. dens
iltningsbestandighed, dens flydepunkt, dens opslemningsevne for
fremmedstoffer, dens ekstreme tryk egenskaber, dens antislid,
antirivnings egenskaber, dens anti-skumningsevner, dens
korrosionsbeskyttende virkning o.s.v.
Additiver kan dels forbedre smøreoliens egentlige egenskaber og
modvirke uønskede forandringer.
Alle smøreolier har evnen til at "væde" metaloverflader, klæbe til
delene i et leje, lade sig trække med imellem akseltap og leje og
danne hydrauliske kiler. Nogle olier besidder stor vedhængsevneog
lader sig vanskeligere fortrænge under lejets belastning.
Mineraloliernes naturlige forskel i denne henseende tillægges normalt
ingen betydning. Hvis en større vedhængsevne er påkrævet, forbedres
olien ved tilsætning af et additiv, som forøger denne egenskab. Denne
bindingsevne til metalflader hænger sammen med disse additivers polære
tiltrækning over for metaller.
Smøreoliers højtryksegenskaber opnås ved tilsætning af
højtryksadditiver, som oftest er baseret på svovl-, klor-, bly-, eller
fosforforbindelser og således afpassede at de reagerer kemisk med
metalfladerne ved de lokalt høje temperaturer, der opstår ved
begyndende metalkontakt.
Der findes også V.I improvers der medfører en ganske ringe
viskositietsforøgelse ved lave temperaturer og en relativ stor
viskositetsforøgelse ved højere temperaturer.
Smøreolier beskytter i sig selv ikke synderligt mof korrosion, da
fugtighed og nedbrydningsprodukter let gennemtrænger oliefilmen og
forårsager korrosion.
Additiver, der enten absorberes til metalflader, reagerer med metallet
under dannelse af beskyttende hinder eller neutraliserer fugtighed, og
nedbrydningsprodukter som korrosion-inhibitorer.
Række af additiver er stor og sammensætningen afhænger af den
specifikke smøreolies anvendelse og forskellig fra produkt til produkt
og skal ikke ses som en del af en grundspecifikation alene men som en
overbygning for et specialprodukt.
Derfor gør man ikke noget forkert i at følge maskinfabrikantens
anvisninger og ikke plumpe i fælden kun at købe det billigste, uanset
hvor få timer ens motor så end kører.

Mvh/Harding