Zink generelt
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-04-09 21:40

Hej NG

Har i nogle erfaringer med diverse anoder derude?

Nogle har en lang videnskabelig forklaring på at netop deres anoder er de
bedste og koster dermed også en del mere.

F.eks. Biltema har anoder, og påstår at de består af 95% zink. dog skriver
de intet om deres aksel anoder.

En 40mm aksel anode koster f.eks. 129 kr. ved Biltema men 199 kr. på tilbud
ved den lokale.

Der er sikkert mange andre billige steder at handle anoder.

Så erfaringer om holdbarhed m.v. er velkomne.

Og ja ja... jeg ved at den ene båd er mere aggresiv end den anden, og ligger
man op af et eller andet så er det igen en faktor.

Men har man med samme båd og samme plads høstet arfaringer, så har man
sikkert et godt grundlag...

Mvh
JR

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 29-04-09 10:13

Hej Jan,

Prisen på anoder er ikke afgørende, det er graden af beskyttelse.
Uden at gå ind i lange udredninger så prøv at læse dette link:

http://www.66marine.dk/reliance.html

Næste gang du køber anoder så se efter om de overholder en
specifikation:

ZINC CHEMICAL COMPOSITION
U.S. -Mil-A-1800 1 K

Al- 0.10 - 0.50%
Cd- 0.025 - 0.07%
Fe- 0.005% max.
Cu- 0.005% max.
Pb- 0.006% max.
Others- 0.10% max.

Zn- min 99.314%

ELECTROCHEMICAL PROPERTIES

Efficiency: 95%
Potential: -1.10V. Cu/CuSo.Ref.
Capacity: 780 Ampere hours per kg
Consumption: 11.2 kgs per Ampere year

Uden grundlag ingen sammenligning og dermed et brugbart
erfaringsgrundlag.
Anderledes kan det ikke være.

Mvh/Harding

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 29-04-09 05:02

Hej Jan,

I første omgang er det ikke prisen men produktet der er afgørende.
Prøv at se forklaringen i dette link:
http://www.66marine.dk/reliance.html
Den henviser til den amerikanske milspec. der fastsætter et indhold af
metaller i produktet.
Det angiver en standard som du skal anvende som grundlag for
sammenligningen. Er indholdet af jern for stort, og det kan forekomme
i billige produkter, vil du få et andet udfald.
At sammenligne den tilbageværende klump ved optagning giver ikke noget
svar for om anoden fortsat kan være effektiv.
Så begrebet holdbarhed i denne mening, størrelse tilbage, giver ingen
mening.
At tro at man så blot kam sætte en større billig klump på og tro at
det giver en bedre beskyttelse, er heller ikke en optimal løsning.
At sætte en anode på båden som blot købes hos den lokale
bådudstyrsforhandler og måske hvor valget er afhængig af prisen og man
tillige ikke kan se på den gamle anode hvor navnet selvfølgelig er
forsvundet under tæringen, og så prøve at lave sammenligninger er ikke
en god måde at få udtrykt en kvalitet på.
Jeg tror dog at teksten i linket giver en god forklaring om
produktkvaliteter og de problemer der er forbundet hermed.

Fra : Jens

Dato : 30-04-09 23:22

Jeg køber mange bådting i Biltema - men netop anoder, har jeg dårlig
erfaring med.

Jeg bruger en akselanode med 25 mm hul på min faste aksel på sejlbåden.
Købte et par år i den lokale sejlshop. Når båden kom op, var anoden tæret
halvdelen eller mindre.

Faldt så for 'samme' anode i Biltema til en lav pris. Men da jeg tog båden
op, var anoden væk. Dvs enten slidt så meget, at den var brækket af, eller
skruerne var tæret væk eller faldet ud.
Jeg troede det var et uheld og prøvede et år mere med samme resultat!

Sidste år skiftede jeg så tilbage til bådforretningens - og anoden var tæret
ca. 50 % efter sæsonen.

Så nu nøjes jeg med at købe voks, rensemidler mv i Biltema - god kvalitet,
lav pris.

mvh
Jens

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 01-05-09 09:47

Hej Jens,

Det behøver ikke at være et dårligere beskyttelsesprodukt fra Biltema,
måske er det bedre til at beskytte eller også er det et produkt der
skulle anvendes i en anden type vand (brak/ferskvand), end det andet
produkt som du køber i den lokale bådforretning.
Du skal være sikker på om produktsammensætningerne er ens ellers kan
du ikke sammenligne og drage brugbare konklusioner.

Det andet spørgsmål om Biltema-anoden var forsvundet kan evt. bero på
at der ikke har været indlagt to stålbånd i anodehalvdelene således at
der vil være en fastholdelse hele tiden uanset om der tæres mere på
anoden.
Mangler dette spændebånd vil anoden falde af ved bespændingen hvor der
er mindst anodemateriale.
Det at stålbåndet mangler på en akselanode er en fejlkonstruktion der
måske også er bidragende til den lavere pris.

Mvh/Harding