Ny pyntestribe på fribordet lige under fen~
Fra : Torben

Dato : 28-04-09 07:36

Hej
Jeg har en ældre LM 27 hvor pyntestriben er mat og kedelig at se på.
Jeg kunne tænke mig at få frisket den op.
Min tanke er enten at male den eller klistre en folie på. Hvad er mon
bedst - er der nogen i gruppen som har erfaring med dette?

Hvis jeg maler den vil jeg undgå det ser hjemmelavet ud (tydelige
pensel eller malerrulle strøg). Er der nogen tips til påstrygning og
malingtype?

Er folie en realistisk og farbar vej - pga. bådens facon bliver folien
jo ikke lige bred hele vejen. Findes der nogen i gruppen som har
erfaring med dette?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

mvh
Torben
Stumpan II
Limhamn Småbåtshamn

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 22:27

Folie er klart det bedste. Det er altid pænt og det kan tages af igen.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Heikki

Dato : 29-04-09 08:43

Torben wrote:

> [...]
> Min tanke er enten at male den eller klistre en folie på. Hvad er mon
> bedst - er der nogen i gruppen som har erfaring med dette?

We have a gold stripe on our old 8m boat. It gets painted over with white
every spring, and a new thin gold foil gets put on top of the old one.
Every few years we dig out the rests of old paint and gold stripes... Works
fine, looks good, and is easy to do.

- Heikki

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-04-09 19:31

Torben wrote:
> [...]
> Min tanke er enten at male den eller klistre en folie på. Hvad er mon
> bedst - er der nogen i gruppen som har erfaring med dette?

Ehm, hvis striben ikke er (delvis) væk, kan du polere det op. Massere af
knofedt og robbin/slipol - der skal gnubbes rigtig godt igennem. Det vil
formentlig ikke være nok med en omgang over den, men nok flere. Du kan
evt. få fat i en rigtig polér maskine - ikke en HN billig skrammel eller
en excentersliber, men en professionel model - Det vil lette dit arbejde
meget. Du vil blive forbavset over hvormeget knofedt kan gøre ved en
falmet båd.
Er den hvide gelcoat begyndt at blive synlig igennem den farvede linie,
vil knofedten selvfølgelig blot gøre det værre, da der fjernes materiale
ved poleringen. Så vil din eneste løsning være maling eller folie.
Maling er svært at have med at gøre hvis du skal have et rigtig godt
resultat ud af det. Folie vil nok være en nemmere løsning på trods af
krumning i 3 dimensioner. Folien kan godt give sig lidt så man kan få
det til at passe pænt.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 23:10

Hej Torben

Jeg har lige sat nyt folie på min Maxi Fenix. Det ser super fint ud.

Først tog jeg den gamle tape af med en varmepistol, kan godt sige der skal
lidt øvelse til. Men så går det også nemt (de steder den ikke er alt for
ridset og krakeleret)

Da den gamle folie havde siddet i mange år, var der tydelige "skygger",
hvilket jeg ikke var helt tilfreds med. Så jeg prøvede først at polere væk.
Men den var stadig synlig. Derefter vandsleb jeg meget let med korn 1200. Så
blev den mindre synlig.

Da min båd er "hvid" afprøvede jeg noget Hempel Cleaning Powder. Det hjalp
lidt mere da den "blegede" så det stort set kom væk og jeg var tilfreds.

Dog ville jeg ikke stå og bakse med monteringen af striberne selv. Så
forhørte mig lidt nede på pladsen. Vupti så var der en der kendte en. Han
fik lidt mønter og så tog det kun 1 time at montere navn, 1 vandlinie og 1
pyntestribe på hver side.

Jeg vil sige at det er gode penge at give ud, for kan godt se at man kan
komme til at sætte dem lidt skævt.

Mvh

Morten