Strøm - Batteri
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 22:24

Hej

Nu er båden næsten klar.

MEENNNN

Da jeg var nede i båden i dag og lige skulle bruge lys var der ingen strøm
til forbrug (har 2 forbrugs batterier). Jeg har 1 seperat batteri til motor
og den kunne starte, da de sidder seperat, så jeg altid har strøm til at
starte.

Da jeg satte landstrøm på, viste min lader at de var på 0. Men efter 2 timer
var der stadig intet lys.

Det underlige er bare at for 3 dage siden var der strøm på. Men måske er jeg
kommet til at rykke en ledning fra et sted.

Så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg nu gå frem ?

Hvordan tjekker jeg evt. om der er strøm på mine batterier ??

morten

ps er ikke den store el-haj... :(

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-04-09 00:25

"Morten" <morten"ad"mcrasmussen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg nu gå frem ?
>
> Hvordan tjekker jeg evt. om der er strøm på mine batterier ??

Den enkle metode er at sætte 2 ledninger på en 12V pære, gerne med et
krokodillenæb på enderne. Så sættes den ene ledning på - (minus) på et af
batterierne, og den anden ledning kan så flyttes fra punkt til punkt langs +
ledningerne, til der hvor strømmen forsvinder.
Skal det være fint kan du gøre det samme med et måleinstrument, et lille
universalinstrument kan fås for 40-50 kr hos Harald Nyborg.
Mvh. Claus

Fra : Henrik K

Dato : 27-04-09 06:45

> Så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg nu gå frem ?
>
> Hvordan tjekker jeg evt. om der er strøm på mine batterier ??
>
> morten
>
> ps er ikke den store el-haj... :(

Jeg er heller ikke nogen el-haj - men gør som Claus beskriver - køb et
multimeter.

Sæt det på batterierne og mål spændingen, først uden lader på og
dernæst med lader på. Hvis ladespændingen ikke kommer over 12V, så er
dine batterier nok døde.....
Den skal helst være omkring 14,5V underladning, og falder så ned til
ca. 12,5V efter ladning. Det er den tommelfingerregel jeg har lært

Mvh
Henrik

Fra : claus b.p.

Dato : 27-04-09 16:53

Henrik K wrote:

> [...]
> Den skal helst være omkring 14,5V underladning, og falder så ned til
> ca. 12,5V efter ladning. Det er den tommelfingerregel jeg har lært

Det sidste er korrekt, det første er ikke. Hvis spændingen ikke kommer over
12V, er det nok snarere laderen der ikke fungerer. Laderen vil i de fleste
tilfælde sagtens kunne trække spændingen op, det afgørende for batteriets
tilstand er hvor længe det kan holde de ca. 12V ved forbrug bagefter. Er der
overhovedet ikke noget der får strøm, er det derfor relevant at checke om
der er spænding på batteriet først, det kan jo være en afbrudt ledning, en
sprunget sikring eller en defekt afbryder der forhindrer spændingen i at nå
forbrugerne. Konstaterer man meget lav spænding på batteriet, tænder man for
laderen, og lampen eller voltmeteret skal så vise tydeligt kraftigere lys/
højere spænding.

Mvh. Claus

Fra : Niels

Dato : 27-04-09 17:32