Hej
"Torben Scheel" skrev i en meddelelse
> Armand wrote:
>> Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>>>> husk at bilen skal ikke køre hvis du låner strøm fra den, da den lader
>>>> noget kraftigere end din mc gør, og der kan være risiko for at skade
>>>> mcén.
>>>
>>> En bil lader med 14,4V lige som en MC, hverken mere eller mindre, så der
>>> er ingen fare ved at have bilen kørende ved opstarten.
>>>
>> Det skulle lige være fordi at starteren nok er det eneste elektriske
>> komponent som ikke kan forventes at blive udsat for 14V og derfor måske
>> ikke er skabt til det :-/
>>
> Det burde ikke være noget en elmotor tager skade af. Den kører blot
> ligefrem proportionalt hurtigere (og bliver selvfølgelig det varmere -
> rent teoretisk). Dobbelt op kunne muligvis give problemer i det lange løb
>
Jeg kan bekræfte at en smule overspænding ved starthjælp ikke er farligt,
men befordrene for processen.
Min forrig-forrig forrige Hi-Ace årgang 1981døde engang i et lyskryds i 15
graders frost, formentlig på grund af begyndende parafindannelser i
brændstoffet. Den tilkaldte Falckmand med en Toyota Landcruiser sagde: Sluk
radio og lys og hvad du har, før jeg sætter kabler på. Og så smækkede han
vandslange-tykke kabler med 24 V på en 12 V akku. Herefter startede Hi-Acen
igen efter 15 sekunders hurtig tørnen af startmotoren. Sådan gjorde han
altid ved dieseler, hvor der også var en vis kapacitet tilstede i form af 2
x 60 Ah akkuer.
Der er ingen grund til at frygte noget med overspænding i forhold til
startmotoren. Hvis det er en moderne MC med elektronik, ville jeg anse det
for sikrest at motoren på donordyret var stoppet, og alt strømforbrug på
MCen var afbrudt mens kablerne blev sat på, for at undgå at slå noget
elektronik ihjel pga diverse overlejrede eller inducerede pulser, jfr.nogle
indlæg i tråden om "Den mest professionelle måde at tilslutte en GPS"
--
Per V. Misser
CX500E82
SuperFox56