Forbremse hænger efter styrt
Fra : Søren Larsen

Dato : 13-05-09 15:49

Hej gruppe.

Efter et mindre styrt, eller snarere et fald, slæber forbremsen en smule.

Cyklen (Fazer 1000) var nede på højre side, hvorved grebet blev presset
i bund og bøjet en smule. Det er dog ikke fordi det presser på
hovedcylinderen (har haft det afmonteret). Skiven har ikke taget synlig
skade (slår ikke), og alle stempler, 4 i hver side, kan uden problemer
presses tilbage i caliprene. Efter genmontering af klodserne, og
efterfølgende oppumpning af tryk, hænger skidtet igen.

Er der nogen der har prøvet det samme og evt. har en idé til hvad der
kan være sket?

/Søren

Fra : JS

Dato : 13-05-09 09:44

On May 13, 10:48 am, Søren Larsen <sbl...@fjerndette.surfpost.dk>
wrote:
> [...]
> efterfølgende oppumpning af tryk, hænger skidtet igen.
>
> Er der nogen der har prøvet det samme og evt. har en idé til hvad der

Måske hele caliperen har slået sig i dens ophæng? Det ville vel give
den effekt du oplever? Hvis delene hver især stadig er ok, men
monteringen er blevet skæv..

/J

Fra : Søren Larsen

Dato : 13-05-09 19:01

"JS" <Joe778899@gmail.com> skrev i en meddelelse

Måske hele caliperen har slået sig i dens ophæng? Det ville vel give
den effekt du oplever? Hvis delene hver især stadig er ok, men
monteringen er blevet skæv..

/J

Nej, caliperen har ikke ramt jorden og er ikke beskadiget.

/Søren

Fra : Armand

Dato : 13-05-09 20:10

Søren Larsen skrev:
> [...]
> monteringen er blevet skæv..
>
> Nej, caliperen har ikke ramt jorden og er ikke beskadiget.

Måske at du blot er over-nervøs efter stuntet :-/
Er der ikke slydende skiver på? har du været ude at køre med ordentlig
fart siden?
Måske at skiven har sat sig lidt og blot skal ud og bruges med en
fornuftig fart :-/

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-05-09 06:00

> [...]
> fart siden?
> Måske at skiven har sat sig lidt og blot skal ud og bruges med en

Både fart og hårde ned bremsninger har været forsøgt.

/Søren

Fra : Tau

Dato : 14-05-09 06:32

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> efterfølgende oppumpning af tryk, hænger skidtet igen.
>
> Er der nogen der har prøvet det samme og evt. har en idé til hvad der kan

Mit bud er at bremseskiven er blevet lidt skæv, selv om det ikke kan ses med
det blotte øje.
Hvis forbremsen er blevet aktiveret og har været meget varm, kan skiverne i
nogle tilfælde slå sig.

vh
Poul

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 14-05-09 03:58

On 13 Maj, 16:48, Søren Larsen <sbl...@fjerndette.surfpost.dk> wrote:
> [...]
> efterfølgende oppumpning af tryk, hænger skidtet igen.
>
> Er der nogen der har prøvet det samme og evt. har en idé til hvad der

Lyder det ikke mere som en skade hovedcylinderen har fået under
styrtet - defekt returfjeder eller stempel pga. et for højt
bremsetryk.?

se evt: http://www.dansmc.com/clutchmaster.jpg

(del 16 eller 18)

mvh
Ole

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-05-09 13:14

<versicoloured@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Lyder det ikke mere som en skade hovedcylinderen har fået under
>styrtet - defekt returfjeder eller stempel pga. et for højt
> [...]

Jo, hvis det kan ødelægegs af et for stort tryk, så lyder det da
sandsynligt. Det burde jo være let at verificere ved at løsne bremseslangen
ved hovedcylinderen (efter behørig indpakning af diverse plast-dele). Det
skal prøves...

/Søren

Fra : Armand

Dato : 14-05-09 15:01

Søren Larsen skrev:
> [...]
> ved hovedcylinderen (efter behørig indpakning af diverse plast-dele). Det

Ganske udemærket ræsonneret, men brug dog udluftningsniplen på caliberen
istedet - Trykket er det samme i hele systemet!

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-05-09 22:16

> Ganske udemærket ræsonneret, men brug dog udluftningsniplen på caliberen
> istedet - Trykket er det samme i hele systemet!
>
> --
> Armand.

DOH! Ja, sæ'føli. Tak

Fra : kalle

Dato : 14-05-09 11:25

Hvis det kun er " en smule " den hænger , så hænger du dig måske for meget
i bagateller , det er vel tit man lige kan høre klodserne mod skiven når
hjulet drejes rundt ?

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-05-09 13:10

"kalle" <vensis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det kun er " en smule " den hænger , så hænger du dig måske for
> meget i bagateller , det er vel tit man lige kan høre klodserne mod
> skiven når hjulet drejes rundt ?

Ok, det er nok mere end en smule - hjulet drejer ikke frit og skiverne
bliver lidt mere end håndvarme efter alm. kørsel uden meget bremseri.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-09 05:26

"Søren Larsen" <sblar1@SLETsurfpost.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Ok, det er nok mere end en smule - hjulet drejer ikke frit og skiverne
> bliver lidt mere end håndvarme efter alm. kørsel uden meget bremseri.

Og du er helt sikker på bremsegrebet går helt tilbage.
Du skal mærke en smule slør inden grebet aktiver cylinderen.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-05-09 07:44

> Og du er helt sikker på bremsegrebet går helt tilbage.
> Du skal mærke en smule slør inden grebet aktiver cylinderen.

Jeg tænker det samme. Kontroller evt om bremsen hænger med grebet pillet
af.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Søren Larsen

Dato : 15-05-09 11:22

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Og du er helt sikker på bremsegrebet går helt tilbage.
> Du skal mærke en smule slør inden grebet aktiver cylinderen.
> Hygge PD CBR1100t

Ja jeg er helt sikker på at det ikke er grebet der er synderen, det har
været afmonteret.

Anyway, jeg har taget tyren ved hornene og er gået i gang med renovering af
både bovedcylinder og calibre - det kan vel ikke skade...

/Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 18-05-09 22:04

Søren Larsen wrote:
> [...]
>
> Anyway, jeg har taget tyren ved hornene og er gået i gang med renovering af
> både bovedcylinder og calibre - det kan vel ikke skade...

Det hjalp!

Fra : Armand

Dato : 19-05-09 15:38

Søren Larsen skrev:

> Det hjalp!

Aha!
Måske ligefrem en forekomst du først fik øje for p.g.a. din kontrol
efter styrtet :-/

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 19-05-09 19:32

Armand wrote:

> Aha!
> Måske ligefrem en forekomst du først fik øje for p.g.a. din kontrol
> efter styrtet :-/

Ja det kan man sige, men jeg forstår det bare ikke helt; der var *ingen*
synlige skader, gravrust, snavs, revner eller lign.

Fra : Søren Larsen

Dato : 20-05-09 12:24

> Ja det kan man sige, men jeg forstår det bare ikke helt; der var *ingen*
> synlige skader, gravrust, snavs, revner eller lign.

Om igen - jeg misforstod dig; Nej, den hang ikke før styrtet.

/Søren