Nogle spørgsmål om dæk....
Fra : Ivan Nielsen

Dato : 10-05-09 19:23

Hej NG

Jeg købte en Yamaha Fazer Fz6 S2 for et halvt år og 5000 km siden. Nu kan
jeg allerede se at sådan nogle dæk jo ikke varer evigt. De er faktisk
allerede godt slidte. (kyllingeslid på midten - jeg kører meget motorvej)

Hvor langt kører I på et bagdæk?

Fazeren er forsynet med Dunlop Sportmax D252 73W dæk i str 180/55*17. En
søgning på MCdæk online viser at sådan et dæk koster (på tilbud) kr.
1.331,50. Her står også at dækket er et specialdæk til sådan en Yamaha FZ6.
Men man tilbyder jo også en masse andre Dunlop dæk i denne
størrelse/hastighedskode til priser fra under kr. 900,- . Kr.400,- er jo da
også værd at spare, hvis man skal skifte dæk et par gange om året.

Og så er det at jeg spørger -
Hvad specielt er der ved det dæk, som tilsyneladende er skræddersyet til
netop min mc?
Vil jeg udsætte mig selv for livsfare hvis jeg monterer et billigere dæk af
anerkendt fabrikat?
Vil jeg også om 10 år kunne få dette skræddersyede dæk til Yamahaen?

Lad mig høre om jeres erfaringer om dæk. Hvad kan I anbefale?

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-05-09 20:21

"Ivan Nielsen" <ivan@kloge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg allerede se at sådan nogle dæk jo ikke varer evigt. De er faktisk
> allerede godt slidte. (kyllingeslid på midten - jeg kører meget motorvej)

Du mener nok kyllinge-striber på ydersiden, nedslidt på midten.
Kyllinge-striber er striber som viser, hvor man ikke har benyttet dækket.
Dvs. i siderne, når du jo kører meget motorvej

> [...]
> størrelse/hastighedskode til priser fra under kr. 900,- . Kr.400,- er jo
> da også værd at spare, hvis man skal skifte dæk et par gange om året.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror nok, at MCDæk online er noget tysk halløj
oversat til dansk, altså hvor det er tyske forhandlere osv? Og i Tyskland er
de meget kræsne med, hvad de tillader af dæk på køretøjer. De skal vist være
type godkendt, så vidt jeg har forstået. Har ikke sat mig ind i deres
regler, da de ikke påvirker mig.

> [...]
> Vil jeg også om 10 år kunne få dette skræddersyede dæk til Yamahaen?
>
> Lad mig høre om jeres erfaringer om dæk. Hvad kan I anbefale?

Ved at sætte billige dæk på, kan du opleve dårligere vedhæftningsevne,
eventuelt også dårligere køreoplevelse. De kan slippe grebet i vådt føre, og
de kan være svære/umulige at køre varme ved normal kørsel, så de altid
fedter rundt ved fuld gas, hvis du skal ud og lege lidt i nogle sving osv..

Jeg har ærlig talt ingen erfaring med "billige" dæk, så ovenstående er HVAD
der kan gøre, at de koster så lidt, og de "bedre" koster mere.

En ting er 99% sikker og der er, at du også om 10 år vil kunne få dæk til
din maskine.. Det er en standard størrelse dæk, som bruges på over 50% af
alle de maskiner som folk herinde ejer... Men har du maskinen til den tid?

Hvis du kører meget motorvej ville jeg kigge efter et godt dæk til dét. Det
kunne f.eks. være Michelin Pilot Road 2CT, eller Pirellis nye Angel ST dæk,
som også er i Sport/Touring klassen. De giver super god økonomi. En af mine
bekendte har kørt 22500 på et sæt Pilot Power 2ct, og han kører super meget.
Han kører også friskt til.. http://www.sydfynmc.dk/2ctbrugertest.html

Mvh Anders

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-05-09 21:25

Ivan Nielsen skrev:
> [...]
> jeg allerede se at sådan nogle dæk jo ikke varer evigt. De er faktisk
> allerede godt slidte. (kyllingeslid på midten - jeg kører meget motorvej)

ca, 8.000-10.000 km

- det jeg har på nu vel 4.500-5.000

> Og så er det at jeg spørger -
> Hvad specielt er der ved det dæk, som tilsyneladende er skræddersyet til
> netop min mc?

Tysk forlangende - glem det :-\

> Vil jeg udsætte mig selv for livsfare hvis jeg monterer et billigere dæk af
> anerkendt fabrikat?
Nej - de færreste kører deres dæk til grænsen - det er inde i hovedet
det går galt (efter een dårlig oplevelse med Metzler - læs kørefejl -
stoler jeg ikke på disse dæk længere - selv om det er irrationelt, men
sådan _er_ det bare)

> Vil jeg også om 10 år kunne få dette skræddersyede dæk til Yamahaen?

Som sagt - glem de der TüV standarter, det betyder ikke noget

> Lad mig høre om jeres erfaringer om dæk. Hvad kan I anbefale?

Til dit brug:
(tilfældig rækkefølge)

Bridgestone BT021
Michelin Pilot Road 2CT
Continental Road Attack
Pirelli Angel ST
Metzeler Roadtec Z6
Dunlop Sportmax Roadsmart
Avon Storm ST

Alle dæk der tjener den almindelige motorcyklist ganske udmærket

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-05-09 07:20

Ivan Nielsen wrote:

> Hvor langt kører I på et bagdæk?

13000 på det sidst skiftede Metzeler Z4 - det burde have været max.
10000 - der var synligt stål halvvejs rundt

Til alm. morfar + lidt sportsligt kan jeg anbefale Metzeler Roadtec Z6.
Det hæfter fint også når det er koldt i modsætning til Z4. Jeg kender
ikke meget til andre fabrikater - der er sikkert masser der er ligeså gode.

--
vh
Torben

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 11-05-09 16:06

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det hæfter fint også når det er koldt i modsætning til Z4. Jeg kender ikke
> meget til andre fabrikater - der er sikkert masser der er ligeså gode.

Jeg tilknytter mig også Z6. Har en gsf650 s '06, som jeg lige har fået
skiftet fra fabriksmonteret dæk (18000 km), til Z6. Jeg har selvfølgelig
allerede glemt, hvad mærke/model det var, måske en anden ved det?
De gamle dæk var som skøjter på våd vej, men de nye z6'ere har jeg endnu
ikke kunne tvinge til at fedte rundt, i hverken koldt og/eller vådt føre.
Jeg har lært hvad det vil sige at få et par gode dæk på i hvert fald. Det er
blevet som en leg at køre mc igen I sær efter mit tidligere styrt, men
jeg har fået slevtilliden igen med de nye Z6.

Ps. Har kun prøvet disse to dæk, så kan ikke sige så meget om de andre, ud
over jeg har hørt den liste Brian kommer med før, så mit valg stod ca.
imellem dem.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-05-09 22:43

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Til alm. morfar + lidt sportsligt kan jeg anbefale Metzeler Roadtec
> Z6. Det hæfter fint også når det er koldt i modsætning til Z4.
^^^^^
og/eller vådt

Z2/Z4 er skoddæk som skal smides på lossepladsen - hellere idag end imorgen!

Kai, har prøvet Z1, Z2, Z3, Z4, Z6, M1, M3, Rennsport og Racetech fra
Metzeler - nåja, og så Enduro 3 på den gamle Ténéré
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Brian

Dato : 11-05-09 15:35

Jeg har selv ret gode erfaringer med Continental - købt på dækonline - til
ca 500kr. (130/70-17)
- Min GS500 har aldrig sluppet grebet mod vejen, med disse "billige" dæk
uanset føret.
Det Pirelli (som koster ca900kr) jeg kørte med før fedtede ad h... til når
det regnede.

Så det er en smagssag.. dyrt vs billigt..

Inden 'mærkedyrene' hidser sig op over mit indlæg, må jeg tilføje: Der blev
spurgt efter erfaringer!

--Brian

Fra : TWL

Dato : 11-05-09 16:25

Ivan Nielsen wrote:
> [...]
> jeg allerede se at sådan nogle dæk jo ikke varer evigt. De er faktisk
> allerede godt slidte. (kyllingeslid på midten - jeg kører meget motorvej)

<snip>
> Lad mig høre om jeres erfaringer om dæk. Hvad kan I anbefale?

Jeg kører utroligt pænt på min CBF600, så jeg nærmer mig 19000
på et sæt Pilot road, tror jeg det er.

Når de bliver slidt ned bliver de skiftet til Pilot Road 2CT som Anders
nævner, da de skulle være en anelse bedre i vådt føre.

Mvh Thomas