tilkøring med Esso uniflo
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 10-05-09 12:49

Ang ny mc :

Tror på at det er godt at skifte olie et par gange inden det første eftersyn
på 1000 km, for at få metalrester og. lign. ud af motoren.

Havde tænkt at købe et par dunke af denne mineralske olie :
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4341&Grp=&n=10

Er det helt tosset ???

--
MVH

Peter Jakobsen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 10-05-09 13:31

"Peter Jakobsen" <thisisnotvalid@nu.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> eftersyn på 1000 km, for at få metalrester og. lign. ud af motoren.
>
> Havde tænkt at købe et par dunke af denne mineralske olie :

Ja, jeg vil mene det er helt tosset, hvis ikke det står i instruktionsbogen,
at olien skal skiftes før de 1000 km.
Nu skriver du ikke hvilken mc du har, men olien du henviser til er næppe en
mc olie. Og i så fald bør den ikke anvendes, hvis din kobling kører i olie.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas

Dato : 10-05-09 13:52

Matthias H Matthiessen skrev:

> Nu skriver du ikke hvilken mc du har, men olien du henviser til er næppe
> en mc olie. Og i så fald bør den ikke anvendes, hvis din kobling kører i
> olie.
> Hilsen Matthias

Det er ikke rigtigt. Har du nogen sinde set en kobling, der ikke virkede
på grund af olie, der ikke var til en mc? Hørt om - måske, men ingen jeg
kender har oplevet dette. Og søger du på nettet, så er det også kun
rygter/tro m.v.

Olien skal opfylde motorcyklens angivne specifikationer - resten er
efter min bedste overbevisning ren overtro. Der findes flere
undersøgelser på nettet, der bekræfter dette.

/Ths.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 10-05-09 14:20

"Thomas" <thomas@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Olien skal opfylde motorcyklens angivne specifikationer - resten er efter
> min bedste overbevisning ren overtro. Der findes flere undersøgelser på

Min gamle FJ1200 begyndte at "slippe" i koblingen ved maks belastning efter
jeg skiftede til en Mobil 1 olie, det tog 3 Olieskift med en MC-olie før det
forsvandt igen.
Det er ikke overtro men erfaringer.

/kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 14:40

On Sun, 10 May 2009 15:19:48 +0200, Kent Nielsen wrote:

> [...]
> jeg skiftede til en Mobil 1 olie, det tog 3 Olieskift med en MC-olie før det

Hvor gamle var de koblingsplader ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Per Christiansen

Dato : 10-05-09 15:12

Jeg har haft samme problem med en yamaha seca 400 jeg
lige havde købt. den gled i koblingen manden fortalte at han brugte den
bedste mobil motorolie, jeg skilte den ad
vaskede pladerne i noget rensevæske og hælte så den rigtige olie på, og så
kørte den bare igen.

Så noget om det er der..

Fra : Per Christiansen

Dato : 10-05-09 15:18

Det er ikke nødvendigt at være så god ved den, de urenheder der måske kan
være havner i filteret og det bliver jo skiftet ved service.

Det er spild af penge det du vil gøre, brug heller pengene
på noget andet.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 11-05-09 17:05

meddelelse news:1ada4qkg727y7.140jnx1iqnglq$.dlg@40tude.net...

> Hvor gamle var de koblingsplader ?

Det ved jeg ikke, jeg forholder mig bare til at "problemet" fosvandt igen
efter at have brugt en JASO olie.
Min kammerat på Kawasaki ZZR1100 oplevede det samme, mens en anden på XJ900
ikke fik problemer.(Sikkert pga.de få newtonmeter den kan vride, sådan en
knallert )

/Kent

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 12-05-09 20:32

> [...]
>
> Olien skal opfylde motorcyklens angivne specifikationer - resten er efter
> min bedste overbevisning ren overtro. Der findes flere undersøgelser på

hva så med lidt praktisk erfaring - JA min cbx750 kobling kunne IKKE lide
Shell Helix, den gled konstant derefter, et sæt nye koblingsplader og en
gang silkolene olie var den i vinkel igen....

--
Claus Jakobsen
ZRX1200R naked, med silkolene mc olie

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-05-09 03:53

On 10 Maj, 15:40, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> Hvor gamle var de koblingsplader ?

Eftersom den glidende kobling forsvinder med anden olie, er alderen på
koblingen vel ikke relevant??

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 14:51

On Mon, 11 May 2009 02:53:03 -0700 (PDT), Jesper Pedersen wrote:

> Eftersom den glidende kobling forsvinder med anden olie, er alderen på
> koblingen vel ikke relevant??

Forsåvidt at ingen har berettet om problemer med en ny kobling, så finder
jeg det relevant. :-/

Jeg har aldrig købt, eller brugt en "mc-olie", og glidende kobling har
aldrig været et problem på hverken XS'en, eller VTR'en. XS'en fik OK
"brugsolie", og VTR'en Mobil synt-S 5W40.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-05-09 07:23

> Tror på at det er godt at skifte olie et par gange inden det første
> eftersyn på 1000 km, for at få metalrester og. lign. ud af motoren.

Hej Peter

Hvis der er noget der skal køres til vil de største mændger spåne komme
på de forste par km. Skulle jeg være helt nørdet med en motor ville jeg
skifte olien efter 50 km og så sætte en kraftig magnet på bundproppen
til at suge spåner ud af olien inden oliepumpen. F.eks. en neodymium
magnet fra Brinck http://www.brinck.dk/magneter.asp De er helt VILDT
stærke. Jeg bruger "D" modellen (10x4mm)

Jeg køber min olie ved www.louis.de De leverer fin olie til gode priser.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95