Twin i forskellige grader
Fra : lorenzen

Dato : 08-05-09 07:21

Hejsa.

Lige et spørgsmål jeg har spekuleret over, det siges jo at en 90
grader twin er i naturlig balance, og derfor den umiddelbart mest
vibrationsfrie og "bedste" configuration.

Hvorfor bruger f.eks. Aprilia så 60 grader ? Hvad ønsker man at opnå
ved denne ændring, bare skille sig ud og håndtere vibrationer på en
anden måde, dvs det er bare en papir forskel?

Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.

Fra : Hekto

Dato : 08-05-09 08:02

On 8 Maj, 15:21, lorenzen <lasseloren...@gmail.com> wrote:
> [...]
> anden måde, dvs det er bare en papir forskel?
>
> Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.

Det er jo svært at vide hvad en fabrik der ligger i italien, er ejet
af en scooterfabrik og samler motorcykler af tilfældige dele og med
motorer fra østrig ... tænker?

Jeg gætter på at 60 grader er et kompromis imellem plads og fordelene
ved 90 grader. Ducati'erne er jo lidt underlige med en lodret og en
vandret cylinder. Den vandrette stjæler plads bag forhjulet og blev
motoren lagt mere bagover ville det gå ud over baghjulet.

Hvis jeg var motorfabrik ville jeg nok kaste mig over noget der kunne
bygges ind i de mest almindelige stelkonstruktioner.

Her er en ganske god visuel forklaring på de forskellige typers.

http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line%20papers/twin%20motors/twin.html

--
/Hekto

Fra : Kim

Dato : 08-05-09 15:21

Kanon side, der kan jo gå flere timer der

Mvh. Kim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-05-09 20:33

Hekto skrev:

> Her er en ganske god visuel forklaring på de forskellige typers.
>
> http://www.dinamoto.it/DINAMOTO/on-line%20papers/twin%20motors/twin.html

HA!
Tak skal du have, jeg havde "smidt" linket til siden ved sidste PC
opdatering, godt at have den tilbage i folden
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Hekto

Dato : 08-05-09 09:48

On 8 Maj, 16:20, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
> Kanon side, der kan jo gå flere timer der
>
> Mvh. Kim

............ dage!

http://www.dinamoto.it/index.html

Fra : tp

Dato : 09-05-09 17:10

> http://www.dinamoto.it/index.html

Hmm, skal den forstås sådan, at der IKKE er nogle krafter på en boxer der
giver vibrationer? Det har jeg lidt svært ved at genkende

Mvh TP
R1150RT
K1200RS

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-05-09 19:01

tp skrev:

> Hmm, skal den forstås sådan, at der IKKE er nogle krafter på en boxer
> der giver vibrationer?

Ja.

> Det har jeg lidt svært ved at genkende

Skal man ud i en større analyse kommer man ud i 2.ordens kræfter osv.
For ikke at tale om momenter. Jeg tror det du kan mærke skyldes at
delene ikke vejer det som de burde. Selv nogen få grams afvigelse kan
give vibrationer. Men jeg tvivler på det er noget der er generende?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Seth

Dato : 08-05-09 23:15

lorenzen <lasselorenzen@gmail.com> wrote in news:18d3ea5c-7bbf-4995-bc31-
576e63dd1257@v4g2000vba.googlegroups.com:

> [...]
> anden måde, dvs det er bare en papir forskel?
>
> Håber nogen kan uddybe lidt om hvad årsagen kan være.

Lancia er bl.a. kendt for at have lavet V4 maskiner med ganske små vinkler.
Helt ned til 11 grader mellem de to par cylindre i Fulvia HF.
Vidunderlige maskiner.
Vibrationer?
Næ, faktisk ikke mere end så mange 90 graders.
Fordel?
Nemt at lave ventiler og knaster i samlet top.

_
Seth

Fra : Hekto

Dato : 09-05-09 14:27

On 9 Maj, 18:10, "tp" <no@mail> wrote:

> Hmm, skal den forstås sådan, at der IKKE er nogle krafter på en boxer der
> giver vibrationer?   Det har jeg lidt svært ved at genkende

> [...]

I og med at stempler (burde) vejer ens, og de bevæger sig modsat
rettet, så skulle 1. ordens vibrationer jo ikke eksisterer (fra de
dele). Derimod sidder stemplerne ikke over for hinanden i det
vandrette plan, og de giver vibrationer der 'drejer' om en lodret
akse- 2. ordens vibrationer. Problemet blev større, jo større
slagvolumen, og har nu resulteret i et redesign af bokseren.

Så det er nok derfor du ikke genkender det