Den mest "professionelle" metode til
Fra : Dak

Dato : 05-05-09 19:49

Skal til at montere strømstikket til gps i det eksisterende ledning.
Umiddelbart så må jeg klippe en ledning over til f.eks. baglyset samt
skille isoleringstapen osv.

Spørgsmålet er så hvordan dette skal gøres så det holder? Hvad skal jeg
bruge af ting? Som regel går jeg bare ned til thansen og spørger efter
noget men ender med at få noget som ikke helt fungere. Så vil gerne have
det rigtige materiale fra starten af.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-09 20:09

On Tue, 05 May 2009 20:49:08 +0200, Dak <dak_n@hotmail.com> wrote:

Hej.

> [...]
>bruge af ting? Som regel går jeg bare ned til thansen og spørger efter
>noget men ender med at få noget som ikke helt fungere. Så vil gerne have

Den korrekte metode at montere ekstraudstyr på et køretøj er at tage
forsyningsspændingen direkte fra akkumulatoren gennem en sikring.
Alt andet er noget fusk.
Tænk på den støj og de spændingsspidser generatoren producerer.
Det er akkuen med til at dæmpe, og det mest fredsommelige sted er
direkte på akkuens poler.
Læs denne: http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf Appendix 3 (9.3).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 05-05-09 14:43

Hej Steen,

On 5 Maj, 21:08, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> Tænk på den støj og de spændingsspidser generatoren producerer.
> Det er akkuen med til at dæmpe, og det mest fredsommelige sted er

Altså, det er sikkert meget praktisk på en mc i dag, men i '70erne
docerede de tekniske skoler at montere ekstraledninger på starterens/
starterelæets pluspol, ikke på akkuens. Det skulle modvirke, at der
blev dannet 'blomkål' (et blysulfat svjh) på akkumulatorens pluspol
og -sko. Ved ikke, om sagkundskaben er blevet klogere eller om
materialerne i dag er andre, som ikke fremmer dannelsen af blomkål
ændret?

Et argument for at tage strømmen fra den anden ende af, hvor kablet
fra akku'ens pluspol nu ender, er, at flere kabelsko direkte på polen
kan være svære at gabe over for laderens krokodillenæb. (Når nu fx
Optimate-laderen kun leveres med en ledning til fast montering på en
akku og deres lynstik er så svært at få fat på i løs vægt

Apropos, hvor får man løse røde og sorte hætter der dækker hhv. plus-
og minuskablet kablets polsko, når de mørner med tiden? – findes de i
løs vægt, eller køber man en reserveledning, slidser hætterne op på
undersiden og krænger dem på den gamle ledning? Tape er ihvertfald
ingen pæn endsige holdbar løsning IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-09 21:55

On Tue, 5 May 2009 13:43:01 -0700 (PDT), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>og -sko. Ved ikke, om sagkundskaben er blevet klogere eller om
>materialerne i dag er andre, som ikke fremmer dannelsen af blomkål

Den med at montere ekstraudstyr direkte på akkuen er faktisk meget
simpelt begrundet.
Batteriet er en meget stor kondensator, og virker derfor dæmpende på
transienter - Jo længere du kommer ud i ledningsnettet des mindre
dæmpning.
Du sætter en modstand (ledningerne) i serie med "kondensatoren, og det
nedsætter den udglattende virkning.
Det er en teknik jeg lærte da jeg første gang monterede en
kommunikationsradio (amatørradio) i en bil.
Generatoren hyler som fanden i højttaleren hvis monteringen ikke er i
orden

> [...]
>Optimate-laderen kun leveres med en ledning til fast montering på en
>akku og deres lynstik er så svært at få fat på i løs vægt

Det er selvfølgelig argumenter der taler imod rent mekanisk, men
elektrisk er der kun een metode

> [...]
>løs vægt, eller køber man en reserveledning, slidser hætterne op på
>undersiden og krænger dem på den gamle ledning? Tape er ihvertfald

Ingen anelse - På mine "nostalgikanllerter" er jeg for længst gået
over til GEL batterier og der lodder jeg ledningerne på.
De har selvfølgelig heller ikke noget ekstraudstyr.
Hvem sagde 6 volt?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-09 23:36

> Den med at montere ekstraudstyr direkte på akkuen er faktisk meget
> simpelt begrundet.

Jeg plejer så at skyde et relæ ind der aktiveres af pos lys. Så er der ikke
strøm på alt det ekstra før jeg ønsker det... Og jeg glemmer ikke lige at
slukke for gps, varmehåndtag eller de extra lamper ... Og andre kan heller
ikke lige tænde det og tømme batteriet for sjov ,,,,

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-05-09 01:44

On May 5, 9:08 pm, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> Den korrekte metode at montere ekstraudstyr på et køretøj er at tage
> forsyningsspændingen direkte fra akkumulatoren gennem en sikring.
> Alt andet er noget fusk.
Tjaeh, det kan så blive noget spaghetti, hvis man har mange elektriske
gadgets på sin MC, som hver især skal tilsluttes batteriet.
Eksempelvis GPS, alarm, varmehåndtag, sædevarme, el-scottoileren (kan
ik lige huske det korrekte navn), Xenon lys, laserjammer, radarjammer,
blåt og rødt løbelys, et par cigaret-stik til opladning af alle ens
mobil'er, osv...

Og nej, min MC har ikke monteret alt det ovennævnte. Men hvis jeg en
dag skulle montere alt det, så ville jeg nok vælge at trække strøm fra
MCens ledningsnet, lige efter tændingsnøglen, eller på generatoren. Så
undgår man at f.eks. det livsnødvendige løbelys tapper batteriet mens
MCen holder stille. Omvendt har alarmen typisk brug for strøm
kontinuerligt, så det afhænger vist også af hvad det er for udstyr.

Jeg har dog fuld forståelse for dit argument om elektrisk støj, men
jeg synes at hensynet til ikke at tappe batteriet vejer tungest. Men
det er jo en smagssag.

Hvis man er nødt til at tappe strømmen direkte fra batteriet, og man
har meget ekstraudstyr, så vil jeg nok overveje at lodde nogle
ledninger sammen til at sætte direkte på batt, med et forgrener-
system, over hver sin sikring, til hver af de elektriske dimser. Det
vil trods alt begrænse spaghettiet, og gøre det muligt at af- og
påmontere batteriet på under en time

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-09 10:11

> [...]
> ledninger sammen til at sætte direkte på batt, med et forgrener-
> system, over hver sin sikring, til hver af de elektriske dimser.

Der fåes vandtætte sikringsbokse der er meget velegnede til formålet.
Biltema har haft en men den er ikke længere i deres danske udvalg. Fordelen
er at plus fra batteriet nemt fordeles uden spagetti.

Mit XTZ har jeg også længe haft planer om at lave "ordenligt" fra bunden
igen.

Jeg har et 12V cigarettænderstik der har fast strøm - blot med en sikring
foran.
http://majland.org/blog/?p=132 Sikringen sidder sammen med pumpen

Dernæst har jeg resten* forbundet via en sikring og et relæ. Eneste indgreb
i cyklens ledningsnet er på en ledning til positionslys der trækker relæet.

http://majland.org/blog/?p=26 der er mit "forgrener system" - Ikke kønt og
jeg skal have lavet det helt om.

* gps, varmehåndtag, kædesmører, brændstofforbrugsmåler og ekstra lygter

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-05-09 20:12

Så vil gerne have
> det rigtige materiale fra starten af.

jeg ville ikke klippe ledningen, men istedet lige fjerne isolering på et
lille stykke, brug en kniv.
Så lodde den nye ledning på, og så isolere det med selvsvejsende tape.

På den måde har jeg ikke haft problemer med fugt eller elektronikken.
Og man kan fjerne det igen ud af ledningen skal klippes.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Hekto

Dato : 05-05-09 13:27

On 5 Maj, 21:12, "Thomas Jensen" <oelhun...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> På den måde har jeg ikke haft problemer med fugt eller elektronikken.
> Og man kan fjerne det igen ud af ledningen skal klippes.

Som Gruby skriver - Direkte på batteriet!

Er elektronikken ikke forsynet med tilstrækkelig filtrering, kan
støjen slå elektronikken ihjel.

/Hekto

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-05-09 05:33

>Som Gruby skriver - Direkte på batteriet!
>
>Er elektronikken ikke forsynet med tilstrækkelig filtrering, >kan
>støjen slå elektronikken ihjel.
klart er direkte på batteriet nr 1, men jeg læste det som om han ville vide
hvordan han pænest fik taget strøm fra den ledning, og ikke alternative
monteringsmetoder!
Også det der stod i emnet

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-09 08:03

> klart er direkte på batteriet nr 1, men jeg læste det som om han ville
> vide hvordan han pænest fik taget strøm fra den ledning, og ikke
> alternative monteringsmetoder!

Velkommen på usenet ...

Men citet: "Umiddelbart så må jeg klippe en ledning over til f.eks. baglyset
samt
skille isoleringstapen osv."

Det læser jeg som om han bare ikke kan se andre måder at gøre det på - og så
vil det da være et dårligt svar bare at fortælle ham hvordan han med mindst
risiko ødelægger sit ledningsnet...

Det er ikke sjovt at være næste ejer af en mc hvor ledningsnettet er
alternativt opbygget og klippet klisteret rundt omkring.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-05-09 09:16

> Det er ikke sjovt at være næste ejer af en mc hvor ledningsnettet er
> alternativt opbygget og klippet klisteret rundt omkring.

bestemt ikke, også derfor jeg fraråder ham at klippe i noget som helst
Den anden løsning er almindelig brugt i autoelektro, bortset fra fuskerne
der bruger kabelsko og alm. isolerbånd
Men ikke ved strømtilførsel, der tages selvfølgelig typisk fra batteri,
eller fødeledningen til sikringsboksen i kabinen, og så en sikring imellem.

Men fx ved montering af fartpilot, hvor man skal tappe ind på speedometer,
bremselys, tændingskontakt osv, er det bedre at skrabe isolering af og lodde
på, end at klippe i ledningsnettet, hvis der ikke er multistik med til at
luse ind over. Det er også et garantispørgsmål, fik jeg at vide da jeg
monterede i min Mazda, brydes ledningsnettet, kan man glemme det, på den
anden måde accepterer de reklamationer.
Brormand har heldigvis monteret meget i diverse biler på hans job, så han
fik lov at hjælpe, var lidt pernippen over den nye bil

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Hekto

Dato : 06-05-09 05:01

On May 6, 6:33 am, "Thomas Jensen" <oelhun...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hvordan han pænest fik taget strøm fra den ledning, og ikke alternative

Som med kvinder - er det ikke altid det pæneste er det mest
praktiske!

Jeg føler det forkert at råde til noget der kan give problemer, bare
fordi det skal være 'pænt'.

Udtag direkte på batteriet kan skam sagtens laves pænt og man behøver
heller ikke at føre alle de forskellige'gadgets' ned til batteriet.
Man kan jo trække en ledning op til i nærheden af forlygten og så dele
det ud til de forskellige brugere derfra. Man kan som andres foreslå
indsætte et relæ eller an anden afbryder, så man ikke tapper
batteriet.

/Hekto

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-05-09 14:49

>Som med kvinder - er det ikke altid det pæneste er det >mest
>praktiske!

>Jeg føler det forkert at råde til noget der kan give >problemer, bare
>fordi det skal være 'pænt'.

nøøh men antager lidt han har tænkt over det han vil lave, når han ved
hvilken ledning han vil tage.
Men det er jo styrken herinde, at alle kan byde ind.

> [...]
>det ud til de forskellige brugere derfra. Man kan som >andres foreslå
>indsætte et relæ eller an anden afbryder, så man ikke >tapper batteriet.

vi er slet ikke uenige i man bør tage det fra batteriet, jeg svarede ham
bare på han spurgte om.
Kunne jo også bruges hvis man ville tage det fra andre steder hvor man enten
skal klippe eller lodde ledningerne for at det lykkedes.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Nybegynder

Dato : 05-05-09 21:22

> Skal til at montere strømstikket til gps i det eksisterende ledning.

Er det kun gps eller til gps tracking?

> [...]
> bruge af ting? Som regel går jeg bare ned til thansen og spørger efter
> noget men ender med at få noget som ikke helt fungere. Så vil gerne have

En lodekoble, lodetin og krympefleks! Er der støj på strømen, så prøv med en
konsantator på 470 uF mellem + på ledningen og stel! Er det til gps tracking
skal du sætte det op noget anderledes!

Fra : Dak

Dato : 06-05-09 15:43

> Er det kun gps eller til gps tracking?

Hvad er forskellen? :-/ det er til den holder som man har til Tomtom rider

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Nybegynder

Dato : 06-05-09 17:00

> Hvad er forskellen? :-/ det er til den holder som man har til Tomtom rider

Strøm hele tiden eller først når der er tænding på! Kender ikke rigtig til
de GPS'ere!

Fra : Nybegynder

Dato : 06-05-09 17:06

> det er til den holder som man har til Tomtom rider

Hvis du vil ha den i instrumentet, så få et DC-han stik til indbygning og et
hun til ledningen op til GPS´en, men kræver så at du bore et hul i
instrumentet, ved ikke om der er speciale stik til mc som du kan bruge i
steden for?

Fra : Dak

Dato : 06-05-09 22:11

Nybegynder skrev:

> [...]
> hun til ledningen op til GPS´en, men kræver så at du bore et hul i
> instrumentet, ved ikke om der er speciale stik til mc som du kan bruge i

Så besværlig er det slet ikke. der følger et stik med til holderen så
skal bare have fat et sted til + ledningen og - ledningen.

Fra : Nybegynder

Dato : 06-05-09 22:29

> Så besværlig er det slet ikke. der følger et stik med til holderen så
> skal bare have fat et sted til + ledningen og - ledningen.

Jamen så det bare at gå til den :)

Fra : GBS

Dato : 06-05-09 13:33

Hej!

Har læst de øvrige svar og helt ærligt er der jo ikke tale om "rocket
science" i forbindelse med at forbinde en GPS.
Følgende tilslutning har jeg foreløbig benyttet på fire forskellige MC'er
uden nogen form for problemer:

Udtag gummifatning til positionslys. Afmonter pæren og press metalclipsene
ud. Skub ledningen til GPS igennem gummifatningen og lod den forsigtigt på
metalclipsene (husk at holde styr på +/- aht. GPS'en). Monter positionslyset
igen.

Fordele:
Positionslyset er i forvejen forsynet med sikring.
GPS tænder automatisk ved start og slukker ved stop (i hvert fald TT).
Dette er et minimalindgreb. Alt kan let afmonteres uden at efterlade spor og
i værste fald er ledningen til positionslyset ofte forbundet med stik til
resten af ledningsnettet og kan let og billigt udskiftes.

MVH.
GBS

Fra : Erling Christensen

Dato : 07-05-09 20:54

> [...]

>bruge af ting? Som regel går jeg bare ned til thansen og spørger efter
>noget men ender med at få noget som ikke helt fungere. Så vil gerne have

Jeg har på min CBR600 F2, trukket strømmen fra lyset på Temp, viseren.
Dermed er der kun strøm på når jeg har tænding på.

Det er indtil videre ikke givet nogle problemer...

For at kunne tage instrumentdelen af er der indsat et stik, som så er
ført videre frem til GPS holderen.
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93