En søndag i værkstedet - eller retteligt t~
Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-09 07:21

Nogen gange er bare lige bare ikke lige sådan lige ...

På min super tenere havde jeg egenligt længe ønsket mig et højere styr så
jeg havde en chance for at nå ned til det når jeg står op. Havde egenligt
regnet med at "bare" at skrue nogle styrforhøjere på, men havde da indset at
jeg jo nok alligevel skulle rode lidt med kabler, ledninger og bremseslangen
hvis det skulle nå...

Så da jeg var til åbent hus en aften hos DinMC faldt jeg over et Fehling
styr http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=115_124&products_id=1483

Det var jo ikke dyrere end et sæt styrforhøjere som f.eks
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=2000 og så fik jeg en
tykkere "hønsepind" til GPS'en

Det så meget rigtigt ud holdt på ST'en - Det skulle nok give den højde jeg
manglede ...

Nå da jeg så havde fået det hjem kiggede jeg jo lidt mere på det - Højden på
16cm så stadig rigtig ud. Det originale er ca 10. Men så var det lige det
med bredden. 90cm var helt sikkert for bredt (originale er 79cm)- Godt nok
er jeg lidt bredskuldret, men alligevel ...

Så jeg startede med at skære 5cm af - Det kan jo ikke gå være end at jeg kan
korte yderligere af hvis det er for bredt...

Så skulle det bare sættes på... Og jeg valgte at køre det i garagen istedet
for i hobbyrummet - Døren derind er under 80 og det er lige lala at vinkle
ST'en igennem med det originale ...

Hvor svært kan det være ? En formmiddag senere havde jeg alt kåbe, plast og
tanken af og var stadig ved at undersøge hvordan jeg fik kabel nok op til
styret ... Forresten ikke alt plastik var af - De to sider på værktøjsboksen
over bagskærmen sad der stadig ...

Det blev så en uge i bil til arbejde - i det fineste mc vejr ...

Så blev det skruedag igen. Og nu skulle det være. Af med luftfilterboksen og
"rygraden" i ledningesnettet kunne rykkes nogle cm fremad. Sammen med en
alternativ føringvej kom også kablet til lyskontakterne til at kunne nå.

Det lykkedes også at føre bremseslangen så den kunne nå helt til fuldt
styrudslag (Og den stålarmede slange jeg har liggende men endnu ikke fået
monteret er nu for kort ...)

Så var det lige at få samlet mit "Touring cockpit"
http://majland.org/blog/?p=26. Jeg havde selvfølgelig måtte klippe nogle
lodede ledninger for at skille det af ...

Så var det bare lige at stripse det hele sammen igen og sætte kåber, tank og
lygter på igen. Det blev den gamle forlygte til Bilux pærer (pt halogen med
bilux fatning) da jeg ikke havde fået lavet et adapterkabel til alm H4 pærer
som dem i min extra lygte... (Så vidt muligt undgår jeg at klippe i
ledningsnettene på mine cykler - så hellere lave et mellemstykke med de
rigtige stik på)

For længe siden havde jeg på ebay købt et ekstra sæde der var ompolstret og
noget tykkere end det originale. Det kom også lige på og så var der ikke
længere helt så langt op at stå.

Siden jeg satte varmehåndtag på har jeg kørt med nogle originale
håndtagsbeskyttere. Men jeg havde jo også lige nogle lidt kraftigere
liggende der er skruet ind i enden af styret. Den venstre var der fint plads
til men den højre kunne ikke være der. Den havde en flap op som beskyttekse
af beholderen for bremsevæsken... Igang på filebænken og den kom til at
passe ...

Og så gik der sørme yderligere en 1/2 dag med det ... Men det virker. Dog
føles gummibeslagene hvor styret er gjort fast til den øverste gaffelbro nu
for slaskede... Det 5cm bredere og 6cm højere styr gør at men kan lægge
flere kræfter derned og det kan det gamle gummi ikke honorere ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : AndersH

Dato : 05-05-09 13:18

> Nogen gange er bare lige bare ikke lige sådan lige ...

[klip]

Hehe tak for en god fortælling.. Nogle gange går det bare ikke lige sådan
nej, kender det godt :)

Mvh Anders