Oversigt over kørestillinger.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 03-05-09 17:38

Hej Alle.

Nu har jeg et par dage kørt GS500, min oplevelse er at jeg godt kan
blive lidt øm i mit venstre knæ (efter 2-3 timer), har en tese om at
det kan skyldes at vinklen på benet + mc bukserne lukker lidt til
underbenet (lyder det forkert?) men hvis det kan være rigtigt, hvorfor
kun det ene?

Nå men suma sumarum, måske skal jeg kigge på nogle andre typer
motorcykler, men findes der et sted hvor man kan se de forskellige
kørestillinger afhængig af cykelstil?????

Jeg ved godt der er en masse parameteret som højde etc. men bare som
rette snor?

Hilsen Henrik

Fra : Simon

Dato : 04-05-09 06:25

Henrik Palshøj wrote:
> blive lidt øm i mit venstre knæ (efter 2-3 timer),

> men hvis det kan være rigtigt, hvorfor kun det ene?

Din krop er ikke bygget efter lige så præcise specs. som motorcykler, og
reagerer ikke 100% forudsigeligt..!

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-05-09 07:55

Henrik Palshøj wrote:
> [...]
> kørestillinger afhængig af cykelstil?????
>
> Jeg ved godt der er en masse parameteret som højde etc. men bare som

Du skal ud at prøve. Jeg tillader mig at gentage mig selv :
"Jeg synes det er vigtigt at jeg sidder godt, og da jeg er over
middelhøjde er det ikke en selvfølge.

Det bedste råd jeg kan give er at prøvesidde/-køre en masse maskiner før
køb - men omvendt er GS500 en god prøveklud, da den er letsælgelig igen,
hvis du vil andet og mere med dit MC-liv, eller vælger helt at lægge op.

Husk at lave plads i budgettet til sikkert og komfortabelt tøj, så det
ikke er derfor at du bliver træt af at køre.

Andre bud :
Suzuki DL 650 V-Strom
Kawasaki Versys"

Her var et par stykker af dem med komfortabel siddestilling

"Kawasaki ER5
Kawasaki ER6n
Honda CB500
Honda CBF600
Honda NTV 650
Yamaha XJ600 Diversion"

Dem skal du selv ud at prøvesidde - NTV'en er lav, men meget komfortabel
for kortbenede. De andre kender jeg ikke.

"Jeg har ikke tænkt pris, blot en liste over maskiner jeg finder
begyndervenlige og opfatter som pålidelige (det er de fleste nyere
maskiner i dag)"

Det er svært at råde dig når du ikke skriver noget om højde og evt. vægt.

--
vh
Torben

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-05-09 08:49

Henrik Palshøj wrote:

> [...]
> kan skyldes at vinklen på benet + mc bukserne lukker lidt til underbenet
> (lyder det forkert?) men hvis det kan være rigtigt, hvorfor kun det ene?

Hvad har du på under dine mc-bukser - og er det tekstil eller læderbukser?

--
Ole Hansen

Fra : Henrik

Dato : 04-05-09 12:06

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> wrote in message

> Hvad har du på under dine mc-bukser - og er det tekstil eller læderbukser?

Textil, ingenting ud over de korte rør :)

Fra : Henrik

Dato : 04-05-09 12:06

Min fejl. Glemte højde og drøjde.

Jeg er 188 og har en benlængde på 85 cm... og mmmmm 95 kg

;)

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-05-09 12:26

Henrik wrote:
> Min fejl. Glemte højde og drøjde.
>
> Jeg er 188 og har en benlængde på 85 cm... og mmmmm 95 kg
>
> ;)

Det åbner op for at en hel del cykler kan være komfortable for dig - de
mest sportslige modeller er ikke komfortable til andet end banekørsel
IMO. Du bør nok især kigge efter dem med sædehøjde fra 780mm og op,
selvom det langtfra fortæller hele historien.

Et par skiunderbukser under corduraen burde hjælpe - sved og nylon er
ikke den bedste kombination.

--
vh
Torben

Fra : Henrik

Dato : 04-05-09 12:32

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Du bør nok især kigge efter dem med sædehøjde fra 780mm og op, selvom det

Det er også fint nok, bare man har et fingerpeg om hvor man skal ende og
begynde.

> Et par skiunderbukser under corduraen burde hjælpe - sved og nylon er ikke
> den bedste kombination.

Tjek, det vil jeg fluks forsøge om det hjælper på mit problem.

Hilsen Henrik

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-05-09 12:47

Henrik wrote:

> Tjek, det vil jeg fluks forsøge om det hjælper på mit problem.

En anden mulighed er at du spænder lidt i gearfoden - det kræver lidt
øvelse at slappe af mens man kører - prøv at flytte dig lidt rundt -
flyt foden fra pinden af og til for at få kroppen til at slappe af. Hvis
det er dit problem har du helt sikkert også øm højre skulder nu

--
vh
Torben

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 04-05-09 15:37

On 2009-05-04 13:46:49 +0200, Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> said:

> [...]
> flyt foden fra pinden af og til for at få kroppen til at slappe af.
> Hvis det er dit problem har du helt sikkert også øm højre skulder nu

Højre skulder er egentlig ikke øm ;)

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 04-05-09 20:15

Var der kåbe på den, du havde lejet ? Det havde min.
Jeg er 4-5 cm lavere end dig, så du ville nok opleve den samme, sjove ting:
hvis jeg ikke havde været på motorvej med den et stykke tid; omkring lovlig
hastighed kom der adskillige knald om ørerne på mig. Det var tubulenser -
eneste måde at afhjælpe det på: slap af og sænk skuldrene til normal højde.
Så forsvandt knaldene

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Henrik

Dato : 04-05-09 20:59

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> wrote:
> Var der kåbe på den, du havde lejet ? Det havde min.

Nej det var der desvære ikke, vil gerne prøve en kåbe model inden jeg
beslutter mig.

Fra : Henrik

Dato : 05-05-09 09:24

> [...]
> Du bør nok især kigge efter dem med sædehøjde fra 780mm og op, selvom det

Apropos, så er sædehøjden på en GS500 (efter bogen) 790!!!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-09 22:07

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Det åbner op for at en hel del cykler kan være komfortable for dig -
> de mest sportslige modeller er ikke komfortable til andet end
> banekørsel IMO.

Definér lige "mest sportslige". Jeg har en benlængde på 98cm og kører
snildt 4 timer på min Retter.

> Et par skiunderbukser under corduraen burde hjælpe - sved og nylon er
> ikke den bedste kombination.

Skiunderbukserne tilsluttes herfra - også til læderdragter.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-05-09 00:27

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Skiunderbukserne tilsluttes herfra - også til læderdragter.

Jeg vil enda gå så lang som til at sige - "ikke mindst, også til læder"!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 06-05-09 00:43

J.C.Kløve skrev:

> Jeg vil enda gå så lang som til at sige - "ikke mindst, også til læder"!

Jeg har aldrig kørt med andet end underbukser og T-shirt i mine
læderdragter, og jeg har ikke haft nogen problemer undervejs - selv ikke
i 32°c stop'ngo trafik på London Circle.

Nogle kan have problemer med sædet/røven, hvortil silke-boxershorts er
en effektiv løsning!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-05-09 07:50

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Definér lige "mest sportslige". Jeg har en benlængde på 98cm og kører
> snildt 4 timer på min Retter.

CBR600RR, Rx, Ninja (tror jeg)

Hvis ikke du får nakkeproblemer af 4 timers blandet landevej/bykørsel,
så mangler du nogle nervebaner (tog fåret dem?)

4 timer er nu heller ikke meget hvis man er på tur. Når Henrik har bøvl
med knæet efter et par timer på en GS500, så er det nok ikke værd at
anbefale mere ekstreme maskiner.

Det er s'mænd bare det jeg mener.

--
vh