GS500 NY vs Brugt
Fra : Henrik

Dato : 01-05-09 10:58

Hej Nu har jeg kørt et par dage på GS500 og er egentlig blevet svært glad
for den. Nu er det store spørgsmål ny eller brugt? Min forhandler har 2 08
modeller stående, og har lovet at lave en god pris. Så er mit spørgsmål hvad
er en god pris?

Alternativet er en nyere brugt, har regnet mig frem til at jeg måske kan
finde en der

2008 0 km 69.995,- (- evt rabat)
2007 2.300 km 59.900,-
2006 9.500 km 53.800,-
2005 4.000 km 44.800,-

Er der nogen fidus ved at købe en ny kontra at købe en f.eks. fra 2005?

Hilsen Henrik

Fra : Thomas

Dato : 01-05-09 11:22

Henrik skrev:
> [...]
> 2006 9.500 km 53.800,-
> 2005 4.000 km 44.800,-
>
> Er der nogen fidus ved at købe en ny kontra at købe en f.eks. fra 2005?

Fidus?
1) Garanti.
2) Kendskab til behandling.
3) Nye sliddele (dæk, kæde, bremser, væsker o.s.v.)
4) Ingen rust, ridser m.v.

Om det er pengene værd? Det kan kun du selv svare på.

/Ths.

Fra : Henrik

Dato : 01-05-09 11:46

"Thomas" <thomas@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> 3) Nye sliddele (dæk, kæde, bremser, væsker o.s.v.)
> 4) Ingen rust, ridser m.v.
>
> Om det er pengene værd? Det kan kun du selv svare på.

Hvad er garantien???

Fra : Carsten

Dato : 01-05-09 12:04

"Henrik" <fjern@mig.dk> wrote in message
> Hvad er garantien???

Ingen ... men du har 6 + 18 mdr. reklamationsret som på alle andre købte
varer. Forskellen her er blot at hvis du køber brugt mc så er det
forhandleren som yder retten. Hvis det er en ny MC så er det (typisk)
fabrikken/importøren som yder garantien. Der er typisk ikke så meget "hvem
har skylden" diskussion ved et nykøb som ved et brugtkøb.

Carsten

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-05-09 05:38

On 1 Maj, 11:57, "Henrik" <fj...@mig.dk> wrote:
> [...]
> 2006    9.500 km    53.800,-
> 2005    4.000 km    44.800,-
>
> Er der nogen fidus ved at købe en ny kontra at købe en f.eks. fra 2005?

Du kan finde en pæn velholdt GS500 til 25-30.000,- med gode sliddele
endda. Og rent teknisk er der ingen forskel på årgangene. Så stand
betyder mere end alder. Skal man op og give 50-70.000 for en
500ccm'er, så er Honda's CBF500 et langt bedre køb og mere moderne MC.

Så nej, ingen fidus i at købe en ny.

Fra : Armand

Dato : 01-05-09 14:10

Jesper Pedersen skrev:

> [...]
> betyder mere end alder. Skal man op og give 50-70.000 for en
> 500ccm'er, så er Honda's CBF500 et langt bedre køb og mere moderne MC.

Jeg bakker op!
Specielt med så lave km-tal, ville jég primært gå efter prisen,
medmindre at det er væsentlige kosmetiske begrundelser (læs:
styrtskader) der sætter prislejet!

Med henblik på at dit angagement kan risikere at "eksplodere", så er der
god grun til ikke at sætte for mange penge i den første motorcykel, som
risikerer at skulle omsættes til en drømmemaskine måske allerede næste
sæson. Den billigst købte burde principielt være den lettest
gensælgelige hhv. á med mindst afskrivning, hvilket ihvertfald ikke
gælder et nykøb :-|

Honda CB 500(á vandkøle-argumentet) har efterhånden også været på
markedet nogle år, så dén skulle også kune fåes i passende stand til
passende pris :-/

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-05-09 17:33

> Honda CB 500(á vandkøle-argumentet) har efterhånden også været på
> markedet nogle år, så dén skulle også kune fåes i passende stand til
> passende pris :-/

Jup, og hvis du er villig til at give en 69K for en ny GS 500 F , så
har du også mulighedden for en Honda CBF 500 A (A står for ABS) der
ikke har gået ret meget, men den har selfølgelig ikke Suzuki'ens
frække udseende/ kåbe

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 01-05-09 18:49

On 2009-05-01 18:33:16 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(@)dalbynet.dk> said:

> Honda CBF 500 A

Syntes nu den er Uber Cool men der er ikke for mange til salg. Men den
er helt klart noteret, men tror alligevel jeg vil tage flertallets
anbefaling og købe en brugt, og så bruge pengene på tøj etc....

Hilsen Henrik

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-05-09 12:16

On 1 Maj, 19:48, Henrik Palshøj <dy...@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
> er helt klart noteret, men tror alligevel jeg vil tage flertallets
> anbefaling og købe en brugt, og så bruge pengene på tøj etc....

Denne vil jeg mene er et langt bedre køb end samtlige af de GS
eksempler du har i din første tråd.
Synes det er en super god MC, og den føles mere voksen/større i sin
køremåde end en GS500

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 01-05-09 20:25

On 2009-05-01 20:16:09 +0200, Jesper Pedersen <tiper@vip.cybercity.dk> said:

> Denne vil jeg mene er et langt bedre køb end samtlige af de GS
> eksempler du har i din første tråd.
> Synes det er en super god MC, og den føles mere voksen/større i sin
> køremåde end en GS500

Der er bare ikke så mange til salg :(

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-05-09 22:46

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Der er bare ikke så mange til salg :(

Hej.

Hvor mange behøver du!, du skal vel kun have _en_ eller ?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59672336

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59732598

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60076711

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56260480

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59884996

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59359199

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-05-09 07:38

> Hvor mange behøver du!, du skal vel kun have _en_ eller ?

> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60076711

Og når det ser ud til at en model med ABS er indenfor budgettet vil det imho
være dumt at købe en mc uden ...

/A

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 01-05-09 21:29

"Henrik" skrev
Snip
> Er der nogen fidus ved at købe en ny kontra at købe en f.eks. fra 2005?
Snip
**************

Jeg "ælsker" at købe nyt:

1) Du får selv lov at køre den til, og ved at dyret ikke er skam-kørt. Der
er intet som at tilbringe de første ca. 1.000 km med max 6.000 rpm

2) Det hele dufter nyt, når motoren varmes igennem de første mange gange.

3) Du kan få den olie du gerne vil have, fyldt i ved service, og selv
bestemme serviceværkstedet.

4) Der er (forhåbentlig) ingen skrammer, ridser ell. lign.

5) Du får en helt sprit ny instruktionsbog, og et mindre sortiment af næsten
ubrugelige værktøjsting.

6) Du ærgrer dig gul og grøn over den første mindste ridse.

7) Du er næsten 100% sikker på at tabe en masse penge når du sælger den
igen.

Ovenstående skyldes bitter erfaring fra min allerførste motorcykel: En Honda
cb 250 - som viste sig kun at være 175 ccm da en bekendt kiggede den
efter..... som "kun" kostede 3.500 kr. og som jeg fik en prøvetur på hos
forhandleren (en lusket bilhandler) og som jeg - helt uerfaren syntes kørte
hammer godt. På vej hjem gik den i stå, og jeg måtte trække ca. 8 km med
den. Den kom aldrig til at køre igen (ingen kompression og kabs. der var
byttet om på og meget mere) og forhandleren ville alene give mig 500 kr. som
kompensation fordi den var købt som beset. Solgte den siden for 800 kr. og
bestemte at da jeg absolut ikke var teknisk mindet måtte jeg hellere betale
ved kasse 1 og købe nyt. Og sådan er det stadig, nu ca. 27 år og adskillige
NYE motorcykler siden.

Det er (bortcensureret) dyrt, men dejligt

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F (købt som nye)

Fra : Armand

Dato : 02-05-09 09:23

Jens S., Esbjerg skrev:
> "Henrik" skrev
> Snip
> Snip
> **************
>
> Jeg "ælsker" at købe nyt:
>
> 1) Du får selv lov at køre den til, og ............

Sjovt nok så har jeg oplevet et par af mine gamle motorcykel-kammerater
afsluttede deres mc-karriere på dén spritnye motorcykel, som de efter
ejerskab af adskillige brugte længe havde drømt om at prøve at eje.
Sådan lidt analyserende ser jeg det som et krise-køb der skulle sætte
skub i en hensygnende interesse - Hvilket ikke lod sig gøre!

Og nu vi er ved det, så har tuning og omlakering på samme måde vist sig
at være næsten sikre tegn på at interessen lakkede mod enden

--
Armand.
(til efteråret med 30års medlemsskab i den lokale motorcykelklub)

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 02-05-09 21:05

"Armand" skrev
> [...]
>
> Og nu vi er ved det, så har tuning og omlakering på samme måde vist sig at
> være næsten sikre tegn på at interessen lakkede mod enden
*****
Jeps.

Kender også til folk der sammen bygger hus eller køber ny bil for
efterfølgende blot at blive skilt

Det må være sidste øjebliks krampetrækninger.

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-05-09 23:06

Armand skrev:

> [...]
> Sådan lidt analyserende ser jeg det som et krise-køb der skulle sætte
> skub i en hensygnende interesse - Hvilket ikke lod sig gøre!

Hold da kæft for nogle sange vi skal høre

Der er ikke noget at sige til der bliver inporteret store mængder af
gamle tyske MC vrag.

Køb dog en NY!

Man skal da være jyde af værste skuffe hvis eneste argument for at købe
noget andre har skamridt er, at man kan tabe penge på at købe nyt - ja og?

Hurra for dem der har røv til at købe noget nyt - så jyderne 5 år efter
kan sidde og fedte med deres penge og glæde sig over at spare ved at
køre brugt - det er sgu biler man handler på den måde ikke noget så
vigtigt som ens passion!.

Og nej! alle der køber nyt mister ikke interessen - hvad er det da for
noget at "true" med?? - men de er da fri for at stå og skrue i noget
gammelt lort, så de bruger da mindre tid på hobbyen (relativt) en de
sparsommelige!

Hvis du skal lade være med at købe en (ny) GS500F er det fordi du
uvilkårligt (med stor sandsynlighed ) vil tabe motorcyklen. Det er dyrt
med en kåbe MC, og det er synd for en ny, så rådet må være at købe en
uden fuldkåbe til du har noget rutine i håndteringen af en MC, og
efterfølgende når du har dannet sig et indtryk af hvad det er DU kan
lide ved at køre MC så køber du dig en ny! efter den genre/samg du her
for vor hobby

Det er kæmpefedt at bestige en jomfruelig MC og køre de første mange
mange kilometer - og ja - en hobby koster

> Og nu vi er ved det, så har tuning og omlakering på samme måde vist sig
> at være næsten sikre tegn på at interessen lakkede mod enden

hmmm

jeg har nu overvejet at give SV'eren en gang hattelak for lige at shine
den op, men jeg agter fan'me ikke at lægge op bagefter.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidgul,d

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 03-05-09 09:08

J.C.Kløve skrev den 03 maj 2009 i

> [...]
> noget at "true" med?? - men de er da fri for at stå og skrue i noget
> gammelt lort, så de bruger da mindre tid på hobbyen (relativt) en de

Jeg har både købt nyt og brugt, og har haft lige stor fornøjelse af det.
De brugte blev købt for at "få startet" igen - og for at prøve lidt
forskelligt. (havde Vifferens knaster været mere holdbare, havde jeg smænd
haft den endnu) Også dette: At købe en brugt og tage sig af den og få den
til både at se ordentlig ud, og bringe den i orden - jeg har nurset de
brugte modeller jeg har haft 10 gange mere end de nye.
De(n) nye blev købt fordi jeg vidste hvad jeg ville have, ingen af de
forrige kunne alt det som DLéren lever op til. Og af de grunde du også
nævner Kløve Så det er "både/og" vil jeg sige (som sønderjyde).

Summarum: Jeg har brugt langt mere fornøjelig tid på hobbyen med de brugte
motorcykler jeg har haft end på den nye

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 16:33

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> kan sidde og fedte med deres penge og glæde sig over at spare ved at
> køre brugt - det er sgu biler man handler på den måde ikke noget så

Som førstegangskøber er det jo svært allerede at kalde passion og netop
de første sæsoners tid er dér hvor man som ny motorcyklist for alvor
kommer rundt indenfor branchen og derved hurtigt kan få en mere
målrettet interesse (á især motorcykeltype).
Derfor finder jeg det absolut relevant at man vælger sin første
motorcykel ud fra tilstrækkelighed og gensalgs-mulighed/afskrivning :-|

> Og nej! alle der køber nyt mister ikke interessen - hvad er det da for
> noget at "true" med??

Det er ike en trussel, men derimod en tør betragtning!
Og hvis du læser igen, så skrev jeg om nogle(!) tilfælde af folk der
efter flere brugtkøb endelig indfriede drømmen om en ny.
Det er helt klart ikke symptomatisk for alle der køber nyt!

> - men de er da fri for at stå og skrue i noget
> gammelt lort, så de bruger da mindre tid på hobbyen (relativt) en de
> sparsommelige!

Tjaeh :-/
Ud af mine erfaringer med den 17 år gamle Barbie skal det fandeme være
noget virkeligt forskruet gammel ragelse for at man ikke kommer frem som
planlagt :-|

> hmmm
>
> jeg har nu overvejet at give SV'eren en gang hattelak for lige at shine
> den op, men jeg agter fan'me ikke at lægge op bagefter.

Time will tell!! :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-05-09 08:06

Armand wrote:

> [...]
>
> Og nu vi er ved det, så har tuning og omlakering på samme måde vist sig
> at være næsten sikre tegn på at interessen lakkede mod enden

Bah - humbug.

--
vh
Torben - med en "ny" og en omlakeret MC i stalden - der bliver kørt på.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-09 16:41

On Mon, 04 May 2009 09:06:17 +0200, Torben Scheel wrote:

> Bah - humbug.

Nu har Du jo også din egen måde at løse det problem på tøhøh

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-05-09 07:23

Orla Pedersen wrote:

> Nu har Du jo også din egen måde at løse det problem på tøhøh

Lak er en sliddel

--
vh
Torben

Fra : Per

Dato : 02-05-09 17:38

Henrik wrote:
> [...]
> 2006 9.500 km 53.800,-
> 2005 4.000 km 44.800,-
>
> Er der nogen fidus ved at købe en ny kontra at købe en f.eks. fra

Jeg ville gå efter en der er et par sæsoner gammel og som har fået lavet de
første service. Dem er der ingen grund til at du skal betale !

I min verden er det nemlig penge ud af vinduet med de første services, som
man jo skal have for at garantien dækker. (stempel i bogen) De laver
alligevel intet ved maskinen udover:
"bremser efterset og kontrolleret"
"olieskift"
"diverse justeringer" osv.

Du kan også være ligeglad med hvordan der er kørt til - for du beholder den
med meget stor sansynlighed alligevel ikke til den ikke længere kan køre

Det er ligesom med brugte biler - køb et flot og veldholdt eksemplar der er
et par år gammel - så har første ejer taget det allerstørste tab for
dig......

Held og lykke

mvh. Per

Fra : S.B.

Dato : 02-05-09 23:28

"Henrik" <fjern@mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2006 9.500 km 53.800,-
> 2005 4.000 km 44.800,-
>
> Er der nogen fidus ved at købe en ny kontra at købe en f.eks. fra 2005?

En MC fra 2005 der har kørt 4000 km?
Hvem nøjes med at trille 1000 km om året, og da slet ikke det første år man
har den
Jeg har rundet 4500 km alene i år

Søren

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-05-09 11:31

S.B. wrote:
> [...]

Der kan være noget med farverne. Og den fik også et ansigtløft deromkring.
Andet sæde, andet styr osv.

> En MC fra 2005 der har kørt 4000 km?
> Hvem nøjes med at trille 1000 km om året, og da slet ikke det første
> år man har den
> Jeg har rundet 4500 km alene i år

En af mine kolleger havde rundet 6.000 på de 2 måneder der gik fra han købte
den, til han fik kørekortet.
En anden har på de sidste 4 år kørt 3.500 km.

Så deeet....

/jim