Tyktflydende to-taktolie efterlyses
Fra : Jan B

Dato : 27-04-09 09:32

Oliepumpen på min Scott (600 ccm to cylindret to-takter, med seperat
oliepumpe) er oprindeligt bygget til at håndtere 50 olie, moderne to-t
olie svarer 20 til 25 eller tyndere, hvilket resuterer i at pumpen er
justeret helt ned, så næste "klik" er lukket og ingen smøring.
Er der nogen der har kendskab til en tyktflydende to-t olie?

Fra : oz3bto

Dato : 27-04-09 17:51

"Jan B" <jan_buchwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--------------------------------------

Husker ikke hvad den hedder men det er shells egen 2t olie til MCer .. Har
selv brugt den til at smøre med når der skulle ny cyllinder osv. på
Bruger den også til kæden på classicen

Fra : Ivar

Dato : 27-04-09 19:19

Jan B skrev:

> er oprindeligt bygget til at håndtere 50 olie

Så ville jeg give den noget 50-olie.
Fx: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-oil-2c1.html

Ivar Magnusson

Fra : Jan B

Dato : 27-04-09 12:36

Takker, men

Den med Shell har jeg set/hørt før, problemet er bare at Shell har fem
to-takt olier, og på tankstationerne er de bedre til ristede pølser.
> Så ville jeg give den noget 50-olie.

Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i
tændrør og blokkeret udstødning.

Fra : Ivar

Dato : 27-04-09 19:47

Jan B skrev:

> Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i
> tændrør og blokkeret udstødning.

Argh, en gammel to-takter skal selvfølgelig af-kokses en gang imellem.
Den er konstrueret til SAE-50, så det ville jeg vælge.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 15:45

Jan B skrev:
> [...]
> to-takt olier, og på tankstationerne er de bedre til ristede pølser.
>
> Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i

Et er viskositeten, andet er smøreevnen.
Moderne totagger-olier fordrer sikkert mindre olie for samme smøring og
deraf følgende nedjustering af pumpen - Som allerede nu er i bund p.g.a.
viskositeten!

Hvor velmenende dine handlinger end er, så tror jeg at det bedste i
dette tilfælde vil være at holde sig til standarden, modellen har jo
trods alt overlevet indtil nu v.h.a. dét!

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 30-04-09 10:09

Armand skrev:

> [...]
> dette tilfælde vil være at holde sig til standarden, modellen har jo
> trods alt overlevet indtil nu v.h.a. dét!

Det vil i hvert fald være en misforståelse at lave en veteran 2-takt
økologisk og miljøvenlig! - Rullelejer og nålelejer ved krumtap og
plejlstang i 2-taktere blev først almindelig udbredt engang i 60'erne
og de gamle konstruktioner er beregnet til cirka 6% olie mix (eller
tilsvarende fra en pumpe) for at sikre en forsvarlig smøring. Så den
er bygget til at drikke cirka 4 liter olie for hver 1.000 km ved en
hastighed omkring 60-70 km/timen.

Fra : N/A

Dato : 29-04-09 15:52

Fra : Hekto

Dato : 27-04-09 15:59

On 27 Apr., 20:47, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Argh, en gammel to-takter skal selvf lgelig af-kokses en gang imellem.
> Den er konstrueret til SAE-50, s det ville jeg v lge.
>
> Ivar Magnusson

Nu blev en Scott jo 'opfundet' længe før man havde tænkt ordet 2-
taktsolie. Jeg ved ikke rigtigt om der findes noget så tykt som
gammeldags motorolie i den kattegori. På den anden side ... hvor meget
kører du på den om året? ... næppe ret meget?

Så jeg ville blande lidt moderne 2T-olie i 50-olien, for at få de gode
egenskaber med, og bevare en passende viskositet.

--
/Hekto

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 15:52

Hekto skrev:

> [...]
>
> Så jeg ville blande lidt moderne 2T-olie i 50-olien, for at få de gode
> egenskaber med, og bevare en passende viskositet.

Olie er indbyrdes blandbar, men man skal ikke forvente bedre kvalitet
end svarende til den ringeste andel.

Hvor meget totaggerolie kan man mon tilsætte uden at slutproduktet
bliver betragteligt tyndere :-/

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 30-04-09 01:11

Fra : Kent Nielsen

Dato : 28-04-09 06:12

[...]

Da jeg kørte Cross for en del år siden brugte jeg en olie der hed A-1
Den var meget tyk, og deraf skulle den iblandes benzinen, det kan være den
er tyk nok.
Ser ud til man kan få den her:
http://www.denicol.dk/143-gademotorcykler.htm

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 29-04-09 15:48

Kent Nielsen skrev:

> Da jeg kørte Cross for en del år siden brugte jeg en olie der hed A-1
> Den var meget tyk, og deraf skulle den iblandes benzinen, det kan være den
> [...]
Læs lige selv færdig:
"Brug ikke i olie-indsprøjtningssystemer." !

Der skelnes kraftigt mellem selvblander-olie og "pre-mix" - Måske netop
p.g.a. at pre-mix ikke stiller krav til viskositeten og derved i
princippet kan koncentreres til pladsbesparende fedtlignende konsistens :-/

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-04-09 16:50

> [...]
> p.g.a. at pre-mix ikke stiller krav til viskositeten og derved i
> princippet kan koncentreres til pladsbesparende fedtlignende konsistens

Lige præcis :-/
Nu har spørgeren jo ikke en mc der har et system der kan køre med moderne 2
takts olier beregnet på selvblandersystemer.

Spørgeren efterspurgte en tyktflydende olie, sådan en er dette.

Man må jo så lave en viskositetstest hvis man vil være sikker.
--

/Kent

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 01:13

Kent Nielsen skrev:

> Lige præcis :-/
> Nu har spørgeren jo ikke en mc der har et system der kan køre med moderne 2
> takts olier beregnet på selvblandersystemer.

Hvad lægger du så i beskrivelsen: "Oliepumpen på min Scott (600 ccm to

Fra : Kent Nielsen

Dato : 30-04-09 05:44

> Hvad lægger du så i beskrivelsen: "Oliepumpen på min Scott (600 ccm to
> cylindret to-takter, med seperat oliepumpe)..." ??

Som skal køre med en SAE 50 olie, som du udelader.
Dét er netop essensen.

Du vil ikke kunne bruge A-1 olien på en moderne selvblander 2 takter, men
måske på en ældre sag der er konstrureret til en olie med en SAE 50
tykkelse.
Det er jo bare at måle hvor meget olie der kommer igennem et givent hul på
en given tid på en SAE 50 motorolie og den totaktsolie man vil forsøge med.
Læg mærke til at blandingsforholdet angivet på A-1olien ikke er mere mager
end alt muligt andet totaktsolie på markedet, hvilket skyder dit argument om
"koncentreret olie" ned.

--
/Kent

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 09:47

Kent Nielsen skrev:

> [...]
>
> Du vil ikke kunne bruge A-1 olien på en moderne selvblander 2 takter, men
> måske på en ældre sag der er konstrureret til en olie med en SAE 50

OK!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 29-04-09 15:45

Fra : Hekto

Dato : 29-04-09 16:42

On 29 Apr., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> end svarende til den ringeste andel.
>
> Hvor meget totaggerolie kan man mon tilsætte uden at slutproduktet

Jo - tanken var at da moderne 2T-olies smøreegenskaber er temmelig
meget bedre end gammel 50-motorolie, så skulle der j heller ikke så
meget af den i, for at få en forbedring. Det er sikkert korrekt at man
ikke kan komme op på større mængder hvis en brugbar viscositet skal
holdes.

Men - igen - den har overlevet indtil nu på noget olie der med garanti
er ringere end den nutidige 50-olie.

Fra : Armand

Dato : 30-04-09 01:11

Hekto skrev:

> Jo - tanken var at da moderne 2T-olies smøreegenskaber er temmelig
> meget bedre end gammel 50-motorolie, så skulle der j heller ikke så
> meget af den i, for at få en forbedring............

Tjaeh - Totaggeroliens fineste egenskab er tidlig forbrænding med
minimalt af koksrester.
At udskifte blot 10% (med henblik på at bevare viskositeten) af 50'er
olien med moderne medfører stadig koks fra de resterende 90%!

> Men - igen - den har overlevet indtil nu på noget olie der med garanti
> er ringere end den nutidige 50-olie.

Ja, nemlig ja!

--
Armand.