/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tyktflydende to-taktolie efterlyses
Fra : Jan B


Dato : 27-04-09 09:32

Oliepumpen på min Scott (600 ccm to cylindret to-takter, med seperat
oliepumpe) er oprindeligt bygget til at håndtere 50 olie, moderne to-t
olie svarer 20 til 25 eller tyndere, hvilket resuterer i at pumpen er
justeret helt ned, så næste "klik" er lukket og ingen smøring.
Er der nogen der har kendskab til en tyktflydende to-t olie?

 
 
oz3bto (27-04-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 27-04-09 17:51


"Jan B" <jan_buchwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:9209d1d8-a39e-4628-9d08-940caa15cb1a@v35g2000pro.googlegroups.com...
Oliepumpen på min Scott (600 ccm to cylindret to-takter, med seperat
oliepumpe) er oprindeligt bygget til at håndtere 50 olie, moderne to-t
olie svarer 20 til 25 eller tyndere, hvilket resuterer i at pumpen er
justeret helt ned, så næste "klik" er lukket og ingen smøring.
Er der nogen der har kendskab til en tyktflydende to-t olie?

--------------------------------------

Husker ikke hvad den hedder men det er shells egen 2t olie til MCer .. Har
selv brugt den til at smøre med når der skulle ny cyllinder osv. på
Bruger den også til kæden på classicen



Ivar (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-04-09 19:19

Jan B skrev:

> er oprindeligt bygget til at håndtere 50 olie

Så ville jeg give den noget 50-olie.
Fx: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-oil-2c1.html


Ivar Magnusson



Jan B (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Jan B


Dato : 27-04-09 12:36

Takker, men

Den med Shell har jeg set/hørt før, problemet er bare at Shell har fem
to-takt olier, og på tankstationerne er de bedre til ristede pølser.
> Så ville jeg give den noget 50-olie.

Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i
tændrør og blokkeret udstødning.

Ivar (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-04-09 19:47

Jan B skrev:

>> Så ville jeg give den noget 50-olie.

> Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i
> tændrør og blokkeret udstødning.

Argh, en gammel to-takter skal selvfølgelig af-kokses en gang imellem.
Den er konstrueret til SAE-50, så det ville jeg vælge.


Ivar Magnusson



Armand (29-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-09 15:45

Jan B skrev:
> Takker, men
>
> Den med Shell har jeg set/hørt før, problemet er bare at Shell har fem
> to-takt olier, og på tankstationerne er de bedre til ristede pølser.
>> Så ville jeg give den noget 50-olie.
>
> Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i
> tændrør og blokkeret udstødning.
>
Et er viskositeten, andet er smøreevnen.
Moderne totagger-olier fordrer sikkert mindre olie for samme smøring og
deraf følgende nedjustering af pumpen - Som allerede nu er i bund p.g.a.
viskositeten!

Hvor velmenende dine handlinger end er, så tror jeg at det bedste i
dette tilfælde vil være at holde sig til standarden, modellen har jo
trods alt overlevet indtil nu v.h.a. dét!

--
Armand.

H. P. Holm (30-04-2009)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 30-04-09 10:09

Armand skrev:
> Jan B skrev:
>> Takker, men
>>
>> Den med Shell har jeg set/hørt før, problemet er bare at Shell har fem
>> to-takt olier, og på tankstationerne er de bedre til ristede pølser.
>>> Så ville jeg give den noget 50-olie.
>>
>> Det har jeg skam også overvejet, men frygter problemer med slagger i
>> tændrør og blokkeret udstødning.
>>
> Et er viskositeten, andet er smøreevnen.
> Moderne totagger-olier fordrer sikkert mindre olie for samme smøring og
> deraf følgende nedjustering af pumpen - Som allerede nu er i bund p.g.a.
> viskositeten!
>
> Hvor velmenende dine handlinger end er, så tror jeg at det bedste i
> dette tilfælde vil være at holde sig til standarden, modellen har jo
> trods alt overlevet indtil nu v.h.a. dét!

Det vil i hvert fald være en misforståelse at lave en veteran 2-takt
økologisk og miljøvenlig! - Rullelejer og nålelejer ved krumtap og
plejlstang i 2-taktere blev først almindelig udbredt engang i 60'erne
og de gamle konstruktioner er beregnet til cirka 6% olie mix (eller
tilsvarende fra en pumpe) for at sikre en forsvarlig smøring. Så den
er bygget til at drikke cirka 4 liter olie for hver 1.000 km ved en
hastighed omkring 60-70 km/timen.


N/A (29-04-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-04-09 15:52



Hekto (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-04-09 15:59

On 27 Apr., 20:47, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Jan B skrev:
>
> >> S ville jeg give den noget 50-olie.
> > Det har jeg skam ogs overvejet, men frygter problemer med slagger i
> > t ndr r og blokkeret udst dning.
>
> Argh, en gammel to-takter skal selvf lgelig af-kokses en gang imellem.
> Den er konstrueret til SAE-50, s det ville jeg v lge.
>
> Ivar Magnusson

Nu blev en Scott jo 'opfundet' længe før man havde tænkt ordet 2-
taktsolie. Jeg ved ikke rigtigt om der findes noget så tykt som
gammeldags motorolie i den kattegori. På den anden side ... hvor meget
kører du på den om året? ... næppe ret meget?

Så jeg ville blande lidt moderne 2T-olie i 50-olien, for at få de gode
egenskaber med, og bevare en passende viskositet.

--
/Hekto

Armand (29-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-09 15:52

Hekto skrev:
>
>
> Nu blev en Scott jo 'opfundet' længe før man havde tænkt ordet 2-
> taktsolie. Jeg ved ikke rigtigt om der findes noget så tykt som
> gammeldags motorolie i den kattegori. På den anden side ... hvor meget
> kører du på den om året? ... næppe ret meget?
>
> Så jeg ville blande lidt moderne 2T-olie i 50-olien, for at få de gode
> egenskaber med, og bevare en passende viskositet.
>
Olie er indbyrdes blandbar, men man skal ikke forvente bedre kvalitet
end svarende til den ringeste andel.

Hvor meget totaggerolie kan man mon tilsætte uden at slutproduktet
bliver betragteligt tyndere :-/

--
Armand.

N/A (30-04-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-04-09 01:11



Kent Nielsen (28-04-2009)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 28-04-09 06:12


"Jan B" <jan_buchwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:9209d1d8-a39e-4628-9d08-940caa15cb1a@v35g2000pro.googlegroups.com...
Oliepumpen på min Scott (600 ccm to cylindret to-takter, med seperat
oliepumpe) er oprindeligt bygget til at håndtere 50 olie, moderne to-t
olie svarer 20 til 25 eller tyndere, hvilket resuterer i at pumpen er
justeret helt ned, så næste "klik" er lukket og ingen smøring.
Er der nogen der har kendskab til en tyktflydende to-t olie?

---------------------------------------------------------------------------
Da jeg kørte Cross for en del år siden brugte jeg en olie der hed A-1
Den var meget tyk, og deraf skulle den iblandes benzinen, det kan være den
er tyk nok.
Ser ud til man kan få den her:
http://www.denicol.dk/143-gademotorcykler.htm

--
Mvh
Kent Nielsen



Armand (29-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-09 15:48

Kent Nielsen skrev:
>
> Da jeg kørte Cross for en del år siden brugte jeg en olie der hed A-1
> Den var meget tyk, og deraf skulle den iblandes benzinen, det kan være den
> er tyk nok.
> Ser ud til man kan få den her:
> http://www.denicol.dk/143-gademotorcykler.htm
>
Læs lige selv færdig:
"Brug ikke i olie-indsprøjtningssystemer." !

Der skelnes kraftigt mellem selvblander-olie og "pre-mix" - Måske netop
p.g.a. at pre-mix ikke stiller krav til viskositeten og derved i
princippet kan koncentreres til pladsbesparende fedtlignende konsistens :-/

--
Armand.

Kent Nielsen (29-04-2009)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 29-04-09 16:50


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:49f8686c$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Læs lige selv færdig:
> "Brug ikke i olie-indsprøjtningssystemer." !
>
> Der skelnes kraftigt mellem selvblander-olie og "pre-mix" - Måske netop
> p.g.a. at pre-mix ikke stiller krav til viskositeten og derved i
> princippet kan koncentreres til pladsbesparende fedtlignende konsistens
> :-/
>
> --
> Armand.

Lige præcis :-/
Nu har spørgeren jo ikke en mc der har et system der kan køre med moderne 2
takts olier beregnet på selvblandersystemer.

Spørgeren efterspurgte en tyktflydende olie, sådan en er dette.

Man må jo så lave en viskositetstest hvis man vil være sikker.
--

/Kent



Armand (30-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-09 01:13

Kent Nielsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:49f8686c$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Læs lige selv færdig:
>> "Brug ikke i olie-indsprøjtningssystemer." !
>>
>> Der skelnes kraftigt mellem selvblander-olie og "pre-mix" .......
>
> Lige præcis :-/
> Nu har spørgeren jo ikke en mc der har et system der kan køre med moderne 2
> takts olier beregnet på selvblandersystemer.
>
Hvad lægger du så i beskrivelsen: "Oliepumpen på min Scott (600 ccm to
cylindret to-takter, med seperat oliepumpe)..." ??

--
Armand.

Kent Nielsen (30-04-2009)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 30-04-09 05:44


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:49f8ecda$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvad lægger du så i beskrivelsen: "Oliepumpen på min Scott (600 ccm to
> cylindret to-takter, med seperat oliepumpe)..." ??

Som skal køre med en SAE 50 olie, som du udelader.
Dét er netop essensen.

Du vil ikke kunne bruge A-1 olien på en moderne selvblander 2 takter, men
måske på en ældre sag der er konstrureret til en olie med en SAE 50
tykkelse.
Det er jo bare at måle hvor meget olie der kommer igennem et givent hul på
en given tid på en SAE 50 motorolie og den totaktsolie man vil forsøge med.
Læg mærke til at blandingsforholdet angivet på A-1olien ikke er mere mager
end alt muligt andet totaktsolie på markedet, hvilket skyder dit argument om
"koncentreret olie" ned.

--
/Kent



Armand (30-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-09 09:47

Kent Nielsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:49f8ecda$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvad lægger du så i beskrivelsen: "Oliepumpen på min Scott (600 ccm to
>> cylindret to-takter, med seperat oliepumpe)..." ??
>
> Som skal køre med en SAE 50 olie, som du udelader.
> Dét er netop essensen.
>
> Du vil ikke kunne bruge A-1 olien på en moderne selvblander 2 takter, men
> måske på en ældre sag der er konstrureret til en olie med en SAE 50
> tykkelse.........
>
OK!

--
Armand.

N/A (29-04-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-04-09 15:45



Hekto (29-04-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-04-09 16:42

On 29 Apr., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Hekto skrev:
> >
> Olie er indbyrdes blandbar, men man skal ikke forvente bedre kvalitet
> end svarende til den ringeste andel.
>
> Hvor meget totaggerolie kan man mon tilsætte uden at slutproduktet
> bliver betragteligt tyndere :-/
>
> --
> Armand.

Jo - tanken var at da moderne 2T-olies smøreegenskaber er temmelig
meget bedre end gammel 50-motorolie, så skulle der j heller ikke så
meget af den i, for at få en forbedring. Det er sikkert korrekt at man
ikke kan komme op på større mængder hvis en brugbar viscositet skal
holdes.

Men - igen - den har overlevet indtil nu på noget olie der med garanti
er ringere end den nutidige 50-olie.

Armand (30-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-09 01:11

Hekto skrev:
> On 29 Apr., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> Hekto skrev:
>> Olie er indbyrdes blandbar, men man skal ikke forvente bedre kvalitet
>> end svarende til den ringeste andel.
>>
>> Hvor meget totaggerolie kan man mon tilsætte uden at slutproduktet
>> bliver betragteligt tyndere :-/
>>
>> --
>> Armand.
>
> Jo - tanken var at da moderne 2T-olies smøreegenskaber er temmelig
> meget bedre end gammel 50-motorolie, så skulle der j heller ikke så
> meget af den i, for at få en forbedring............
>
Tjaeh - Totaggeroliens fineste egenskab er tidlig forbrænding med
minimalt af koksrester.
At udskifte blot 10% (med henblik på at bevare viskositeten) af 50'er
olien med moderne medfører stadig koks fra de resterende 90%!

> Men - igen - den har overlevet indtil nu på noget olie der med garanti
> er ringere end den nutidige 50-olie.
>
Ja, nemlig ja!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste