Hej Steen, Kai & Lasse,
Mange tak for jers input.
Jeg har tidligere lavet alm. cykelhjul adkillige gange uden dog at være
"eger-ekvibrilist" og har også udskiftet flere eger gennem årene på
vinter-mc'en.
Jeg har nogenlunde styr på teknikken, så jeg beklager, at jeg i min første
post ikke skrev, at jeg selv rigger hjulet om. Det kunne have sparet dig,
Steen, for din lange og flotte vejledning, som jeg takker for. Håber at også
andre kan have gavn af den
Steen: Det eneste reelt nye for mig, er din anbefaling om ikke at bruge
vinkelsliber til afkortning af egerne på fælgens inderside.
Om fælgen slår sig en smule sideværts betyder ikke så meget, når man kører i
København og dækkene hedder Metzeler Enduro Sahara. Ej heller denne fælg
ikke er helt lige, for den slår sig præcis, hvor den er samlet, så helt uden
kast bliver fælgen aldrig.
Egerne i det pågældene hjul har jeg jævnligt efterspændt - også uden at
overspænde - og teknikken med at slå på egerne med et stykke værktøj, som om
egerne er stemmegafler, er noget jeg bruger hver gang, jeg efterspænder både
på vinter-mc'en og på alle familiens trædecykler.
Sådan en vinter-ged lever unægteligt et hårdt liv, så jeg er nok klar over,
at egerhjul ikke holder evigt.
Jeg prøver med kobberfedt på egergevindene, så må vi se, om hjulet holder
spændingen.
Carsten
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
news:dmsbv4drigbd9h2utep38n7r4tmlq1sfr3@4ax.com...
> On Mon, 27 Apr 2009 14:50:41 +0200, "Carsten Eilersen"
> <ceilersen@tiscali.dk> wrote:
>
> Hej Carsten.
>>
>>Min trofaste Suzuki DR250 S (vinter-mc) trænger til nye eger i baghjulet,
>>da
>>efterhånden 6 stk. er knækket, og cyklen åler under mig. Og nej - det er
>>ikke kun pga. kropsvægten
>
> De knækker pga. ælde og manglende opspænding.
> Lad os antage at egerne har forskellig opspænding da de har sat sig
> med tiden, og de der er strammest vil blive belastet hårdest.
> Tjaeh, og så, på et eller andet tidspunkt, sker skaden.
>
>>Til trods for rigelige mængder Dinitrol rustbeskyttelse til udvendig brug,
>>som jeg har sprøjetet på fælge, eger og nipler, har nippel-/egergevindene
>>over årene sat sig, så egerne ikke længere kan spændes efter behov. De
>>knækker, hvis man lægger lidt kræfter i.
>
> Spændte ja, men ikke overspændte.
> Hvis egerne er spændt korrekt kan du faktisk høre det hvis du dasker
> let på dem med en lille fastnøgle.
> De skal kunne "synge", helst med samme tone
>
>>Jeg har et sæt nye eger, som pt. er rustfrie, dog ikke rustfaste.
>>Kan det anbefales at smøre egergevind med kobberfedt, alm. fedt,
>>rustbeskyttelse eller andet?
>
> Du kan sikkert med fordel give dem en dråbe kobberfedt.
>
>>Risikerer man evt., at man hyppigt skal efterspænde egerne pga. smørelsen?
>>Hvem har erfaring på dette område?
>>
> Det at "tråde" hjulet er ikke raketteknologi.
> På nogle hjul kan man skifte en eger ad gangen, det er let, men
> afhænger af hvorledes egerne sidder om det er muligt.
>
> Hvis man skal skifte alle eger på een gang bør man forberede processen
> ved at tage nogle billeder af hjulet inden egerne klippes.
> et billede fra hver side og et på kant.
> Mål navets placering sideverts i forhold til fælgen for at få samme
> placering efter omrigningen.
>
> For at gøre livet let for sig selv bør man måle længden af egerne for
> at have et fixpunkt man kan referere til inden den egentlige opretning
> påbegyndes - Husk, der kan pga. forsætning eller forskellig
> navdiameter være forskel på længden af egerne fra side til side.
> Først sætter jeg navet på akslen der er spændt lodret op i
> skruestikken således at navet ligger nedog så "flettes" der eger til
> de alle sidder på plads.
>
> Derefter strammes egerne ganske let til i nærheden af det referancemål
> der er taget af egerne før adskillelsen.
> Så spænder jeg akslen op i skruestikken i en vinkel hvor hjulet kan
> dreje frit, dog helst løbende så lodret som muligt.
> Nu er det blot at rotere hjulet og se hvor meget det slår sideverts og
> op/ned, og så starte den endelige opspænding / opretning.
>
> Medens du spænder det sidste bruger du tricket med en lille fastnøgle
> til at daske til egerne med og lytter til sød musik - Du får meget
> hurtigt en sikker fornemmelse af hvornår "nok er nok"
>
> Da jeg lavede hjulene til min NSU Max havde jeg til sidst et måleur på
> for at se hvor tæt jeg kunne lomme på "0".
> Det tætteste jeg kom var vist 0,4 mm der hvor hjulet var samlet -
> Lortehåndværk fra fabrikkens side.
>
> Det med måleuret og 0,4 mm er "flueknepperi", alt under 1 mm er mere
> end godt nok, og det kan du se med en skruertækker hvilende på
> skruestikken med kanten af kærvren tæt på fælgen når du roterer
> hjulet.
>
> Når du er færdig så check om egerne når ud gennem nippelskruerne.
> Hvis det er tilfældet skal du i gang med filen og fjerne det der
> stikker ud - Hvis noget stikker ud vil det perforere fælgbåndet, og
> det næste der sker er en perforeret slange - Platfod
> Nu er det materiale egere er fremstillet af noget væmmeligt hårdt
> stads, så en roterende fil er toppen til det job.
>
> Jeg vil ikke anbefale en vinkelsliber - Chancen for at lave ulykker er
> for stor.
>
> Når jeg kan kan du også.
> Jeg havde ikke lavet sådan noget i 35 år da jeg skulle på den igen,
> men det kom hurtigt tilbage.
> Ca. 3 - 4 timer pr hjul for ren optrådning..
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk