Rigning af trådhjul
Fra : Carsten Eilersen

Dato : 27-04-09 13:51

Hej i gruppen,

Min trofaste Suzuki DR250 S (vinter-mc) trænger til nye eger i baghjulet, da
efterhånden 6 stk. er knækket, og cyklen åler under mig. Og nej - det er
ikke kun pga. kropsvægten
Til trods for rigelige mængder Dinitrol rustbeskyttelse til udvendig brug,
som jeg har sprøjetet på fælge, eger og nipler, har nippel-/egergevindene
over årene sat sig, så egerne ikke længere kan spændes efter behov. De
knækker, hvis man lægger lidt kræfter i.
Jeg har et sæt nye eger, som pt. er rustfrie, dog ikke rustfaste.
Kan det anbefales at smøre egergevind med kobberfedt, alm. fedt,
rustbeskyttelse eller andet?
Risikerer man evt., at man hyppigt skal efterspænde egerne pga. smørelsen?
Hvem har erfaring på dette område?

Mvh.
Carsten
BMW K1200 RS
Suzuki DR250 S
Suzuki GSX-R 600 trackday tool

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-04-09 17:37

"Carsten Eilersen" <ceilersen@tiscali.dk> writes:

> Min trofaste Suzuki DR250 S (vinter-mc) trænger til nye eger i
> baghjulet, da efterhånden 6 stk. er knækket, og cyklen åler under
> mig. Og nej - det er ikke kun pga. kropsvægten

Definitivt ikke pga hverken mc- eller kropsvægt

> [...]
> rustbeskyttelse eller andet?
> Risikerer man evt., at man hyppigt skal efterspænde egerne pga. smørelsen?

Hvad med en dråbe Locktite til at hove dem fast & så tectyl til sidst
så skidtet ikke ruster?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : LasseNC

Dato : 27-04-09 11:47

Jeg har en kammerat der tråder hjul og sådan, hvor bor du henne af?

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-09 19:41

On Mon, 27 Apr 2009 14:50:41 +0200, "Carsten Eilersen"
<ceilersen@tiscali.dk> wrote:

Hej Carsten.

>Min trofaste Suzuki DR250 S (vinter-mc) trænger til nye eger i baghjulet, da
>efterhånden 6 stk. er knækket, og cyklen åler under mig. Og nej - det er
>ikke kun pga. kropsvægten

De knækker pga. ælde og manglende opspænding.
Lad os antage at egerne har forskellig opspænding da de har sat sig
med tiden, og de der er strammest vil blive belastet hårdest.
Tjaeh, og så, på et eller andet tidspunkt, sker skaden.

> [...]
>over årene sat sig, så egerne ikke længere kan spændes efter behov. De
>knækker, hvis man lægger lidt kræfter i.

Spændte ja, men ikke overspændte.
Hvis egerne er spændt korrekt kan du faktisk høre det hvis du dasker
let på dem med en lille fastnøgle.
De skal kunne "synge", helst med samme tone

>Jeg har et sæt nye eger, som pt. er rustfrie, dog ikke rustfaste.
>Kan det anbefales at smøre egergevind med kobberfedt, alm. fedt,
>rustbeskyttelse eller andet?

Du kan sikkert med fordel give dem en dråbe kobberfedt.

>Risikerer man evt., at man hyppigt skal efterspænde egerne pga. smørelsen?
>Hvem har erfaring på dette område?

Det at "tråde" hjulet er ikke raketteknologi.
På nogle hjul kan man skifte en eger ad gangen, det er let, men
afhænger af hvorledes egerne sidder om det er muligt.

Hvis man skal skifte alle eger på een gang bør man forberede processen
ved at tage nogle billeder af hjulet inden egerne klippes.
et billede fra hver side og et på kant.
Mål navets placering sideverts i forhold til fælgen for at få samme
placering efter omrigningen.

For at gøre livet let for sig selv bør man måle længden af egerne for
at have et fixpunkt man kan referere til inden den egentlige opretning
påbegyndes - Husk, der kan pga. forsætning eller forskellig
navdiameter være forskel på længden af egerne fra side til side.
Først sætter jeg navet på akslen der er spændt lodret op i
skruestikken således at navet ligger nedog så "flettes" der eger til
de alle sidder på plads.

Derefter strammes egerne ganske let til i nærheden af det referancemål
der er taget af egerne før adskillelsen.
Så spænder jeg akslen op i skruestikken i en vinkel hvor hjulet kan
dreje frit, dog helst løbende så lodret som muligt.
Nu er det blot at rotere hjulet og se hvor meget det slår sideverts og
op/ned, og så starte den endelige opspænding / opretning.

Medens du spænder det sidste bruger du tricket med en lille fastnøgle
til at daske til egerne med og lytter til sød musik - Du får meget
hurtigt en sikker fornemmelse af hvornår "nok er nok"

Da jeg lavede hjulene til min NSU Max havde jeg til sidst et måleur på
for at se hvor tæt jeg kunne lomme på "0".
Det tætteste jeg kom var vist 0,4 mm der hvor hjulet var samlet -
Lortehåndværk fra fabrikkens side.

Det med måleuret og 0,4 mm er "flueknepperi", alt under 1 mm er mere
end godt nok, og det kan du se med en skruertækker hvilende på
skruestikken med kanten af kærvren tæt på fælgen når du roterer
hjulet.

Når du er færdig så check om egerne når ud gennem nippelskruerne.
Hvis det er tilfældet skal du i gang med filen og fjerne det der
stikker ud - Hvis noget stikker ud vil det perforere fælgbåndet, og
det næste der sker er en perforeret slange - Platfod
Nu er det materiale egere er fremstillet af noget væmmeligt hårdt
stads, så en roterende fil er toppen til det job.

Jeg vil ikke anbefale en vinkelsliber - Chancen for at lave ulykker er
for stor.

Når jeg kan kan du også.
Jeg havde ikke lavet sådan noget i 35 år da jeg skulle på den igen,
men det kom hurtigt tilbage.
Ca. 3 - 4 timer pr hjul for ren optrådning..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 29-04-09 09:15

Hej Steen, Kai & Lasse,

Mange tak for jers input.

Jeg har tidligere lavet alm. cykelhjul adkillige gange uden dog at være
"eger-ekvibrilist" og har også udskiftet flere eger gennem årene på
vinter-mc'en.
Jeg har nogenlunde styr på teknikken, så jeg beklager, at jeg i min første
post ikke skrev, at jeg selv rigger hjulet om. Det kunne have sparet dig,
Steen, for din lange og flotte vejledning, som jeg takker for. Håber at også
andre kan have gavn af den
Steen: Det eneste reelt nye for mig, er din anbefaling om ikke at bruge
vinkelsliber til afkortning af egerne på fælgens inderside.
Om fælgen slår sig en smule sideværts betyder ikke så meget, når man kører i
København og dækkene hedder Metzeler Enduro Sahara. Ej heller denne fælg
ikke er helt lige, for den slår sig præcis, hvor den er samlet, så helt uden
kast bliver fælgen aldrig.

Egerne i det pågældene hjul har jeg jævnligt efterspændt - også uden at
overspænde - og teknikken med at slå på egerne med et stykke værktøj, som om
egerne er stemmegafler, er noget jeg bruger hver gang, jeg efterspænder både
på vinter-mc'en og på alle familiens trædecykler.
Sådan en vinter-ged lever unægteligt et hårdt liv, så jeg er nok klar over,
at egerhjul ikke holder evigt.
Jeg prøver med kobberfedt på egergevindene, så må vi se, om hjulet holder
spændingen.

Carsten

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-04-09 12:16

On Wed, 29 Apr 2009 10:15:01 +0200, "Carsten Eilersen"
<ceilersen@tiscali.dk> wrote:

Hej Carsten.

>Steen: Det eneste reelt nye for mig, er din anbefaling om ikke at bruge
>vinkelsliber til afkortning af egerne på fælgens inderside.

Læs venligst at jeg skrev at jeg ikke vil anbefale den - Det er længe
ikke det samme som at den ikke kan bruges.
Årsagen til min manglende support er at den er lidt farlig til det
job, både hvad angår fælg og fingre

> [...]
>ikke er helt lige, for den slår sig præcis, hvor den er samlet, så helt uden

Nej, ikke helt, men der findes fælge der er bedre end andre.
Sådan et sæt Borani alu-fælge er helt perfekte.

>Sådan en vinter-ged lever unægteligt et hårdt liv, så jeg er nok klar over,
>at egerhjul ikke holder evigt.

Der var en gang en forbandelse der lød noget i den retning:
Gid dine sokker må krybe i vask.
Den kan vi så omskrive til:
Gid du måtte blive vinterged

>Jeg prøver med kobberfedt på egergevindene, så må vi se, om hjulet holder
>spændingen.

Kobberfedt er nok moget nær det bedste, idet mange eger er fremstillet
af "langsomt rustende materiale", og niplerne af messing - Det skal
give korrosive problemer, som jeg forventer at kobberfedt kan virke
dæmpende overfor.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo