fugttætte relæer???
Fra : Thore Jensen

Dato : 27-04-09 10:50

Hej..

Jeg er ved at bygge min husqvarna om, og har besluttet mig for at lave
el-nettet om også. Der bliver ikke rigtig nogle steder at gemme
relæerne, hvor der er helt tørt!

Hvor finder jeg nogle arbejdsrelæer som kan tåle fugt? Umiddelbart kan
jeg ikke finde dem ved Biltema e.l.

Eller er løsningen at bygge dem ind i en lille kasse eller??

M.v.h.
Thore

Fra : Hekto

Dato : 27-04-09 07:31

On 27 Apr., 11:50, Thore Jensen <th...@snaps.dk> wrote:
> [...]
> jeg ikke finde dem ved Biltema e.l.
>
> Eller er løsningen at bygge dem ind i en lille kasse eller??

Man kan godt få hermetiske relæer; men du vil gå amok over prisen.

Hvad mener du med 'fugt'? Vandtæt, stænktæt eller skal den bare kunne
tåle at duggen falder?

/Hekto

Fra : Thore Jensen

Dato : 27-04-09 16:28

Hekto skrev:

> Man kan godt få hermetiske relæer; men du vil gå amok over prisen.
>
> Hvad mener du med 'fugt'? Vandtæt, stænktæt eller skal den bare kunne
> tåle at duggen falder?

Det var nok noget upræcist..
Men jeg mener at de skal kunne holde til at jeg kører i sjaskende
regnvejr med motorvejshastighed i længere og kunne tåle "enduro-adfærd"...

Thore

Fra : Jan B

Dato : 27-04-09 09:36

Du kan sprøjte dem grundigt med Biltemas linoliebaserede
rustbeskyttelse når anlægget er færdigsamlet, det kan du iøvrigt gøre
med alle samlinger og batteripoler også.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-04-09 10:03

> Jeg er ved at bygge min husqvarna om, og har besluttet mig for at lave
> el-nettet om også. Der bliver ikke rigtig nogle steder at gemme
> relæerne, hvor der er helt tørt!

Hej Thore

12V anlæg er ikke så påvirkelige mht fugt mht kortslutninger.
Mythbusters testede at elruder i en bil virkede selv om bilen var
nedsæntet i vand. Der hvor det går galt er i højspændingsdelen af
elnettet. Her springer en gnist let, hvilket det er konstrueret efter.
Her skal man passe på. Jeg kører altid med god kvalitet tændrørshætte og
masser af silikoneolie på tændrør og hætter og sørger for tændspole og
tændkabel er 100% ok.

Vand foresager tilgengæld irring af kontaktflader, og der af følgende
manglende forbindelse. Det modvirker du ved at beskytte kontakter mod
vand stænk og smøre dem godt ind i noget korrosonsbeskytende. Jeg bruger
Louis polfedt:
http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10004881

--
Jens Jacob Bager Jensen