On 21 Apr., 21:40, de_Biafra <jesper.und...@gmail.com> wrote:
> On 21 Apr., 17:11, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
>
> > Har seriøst overvejet om man skulle skrive sådant et indlæg "anonymt"
> > blandt MC-entusiaster
>
> > Men altså, med familieforøgelse, villa og volvo og hele svineriet
> > ligger en ordentlig, nyere motorcykel sådan lidt langt ud i
> > planlægningen. Jeg har da min gamle Honda, jeg nok vil køre på indtil
> > den ikke kan mere, men...
>
> > Er der nogle der har nogle erfaringer med de der billigere lynkinesere
> > til 10-12.000 kr. Kan de kører hver dag frem og tilbage fra arbejde
> > som rent transportmiddel, eller er kvaliteten så ringe at den holder
> > mere til rep. end bruges på vejen efter de første par tusinden
> > kilometer?!
>
> > Mvh. Asbjørn
>
> Jeg gik selv med de samme overvejelser i laaaang tid - fant frm til
> først den ene kineser og så den anden, som skulle erstatte turen med
> rutebil til og fra arbejde når nu vi principielt havde bestemt at vi
> ikke behøvede bil nr. 2., men osse fordi jeg havde lyst til omsider at
> bruge det mc-kort jeg tog for 25 år siden og bare ikke havde fået
> brugt. Ganske vist er "ægte" motorcyklister hurtige til at afskrive
> kineser-modellerne, som værende konstruktionsmæssigt forældede og
> befængte med fejl og mangler.
>
> Men jeg endte altså alligevel med at købe "fornuftigt" og valgte en
> solid Honda CB500 fra '99. Javel, jeg skulle betale lidt mere for
> noget brugt (men 35k km er jo ingenting for en motor der er bygget til
> at køre 200-300k km). Til gengæld har den skiver både for og bag og
> med 57hk til 180kg er den hurtig nok til mig, der egentlig bare skal
> have et transportmiddel til den daglige tur. MEN 60km dagligt på en
> 250ccm med 18kh i modbind, op ad bakke eller bag en lastbil ville ikke
> være det samme. Desuden taler flere andre ting for Honda'en:
> vedligeholdelse hver 6.000km er ikke det man hører om kinesercykler;
> brugtprisen holdes også ganske god mens man jo lidt suspekt ser ganske
> mange kinsermodeller til salg, som kun har gået 1000km eller
> deromkring - og hvordan kan det mon være folk vil af med dem så
> hurtigt? Endelig er der fornøjelsen: jeg kan komme hurtigt frem, eller
> trille afsted mens den lystigt brummer afsted - uden at rasle, og uden
> at jeg skal tænke på om den nu osse kører i morgen.
> Jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg, men tænk over hvad der vejer
> for og imod og træf dit valg uden dårlig smag i munden.
>
> Bedste hilsner
> /jesper
Ja, jeg kunne godt finde på at prøve en kineser bare for
nysgerrighedens skyld!
Det er ikke sådan, at jeg har købe-kriller i fingrene som da jeg fik
pappet, og jeg har jo en i store stræk fin 450 kubik maskine nu, der
(jf. anden tråd) lige skal fikses op med en udskiftning af et par
pakninger og nogle dele i koblingen.
Ergo er min maskine nu et hobbyprojekt, hvis det lykkedes er alting
bare i orden, men går det hen og bliver et sort hul af materiale og
værkstedsudgifter til ting, jeg ikke selv lave vil jeg hellere sælge
den og så i stedet bruge pengene på en ny, men stadig billig
motorcykel.
Det kan godt være det tangerer kineser-racisme, men jeg synes nogle af
de fejl man kan hører om på kinesisk udstyr lyder skræmmende - som om
de tager en 250 ccm maskine de gerne vil opgradere og så putter en 600
ccm motor i uden rigtigt at ændre på andet. Jeg er sikker meget
fordomsfuld og jeg er sikker på et besøg på
www.kinojserklubben.dk
giver et mere detaljeret billede, hvad der er noget hø og hvad der
undervurderet i forhold til et generelt usikkert ry.
Jeg tror jeg må ud og prøve en YBR125 eller anden lavkubikker for lige
at få en fornemmelse af, hvad det vil sige og hvilke former for kørsel
den kan bruges til uden irritationsmomenter som manglende optræk ved
overhaling osv.
Der er jo altid to til at bestemme ;) , men ryger min Honda tror jeg
desværre der går mange år, før jeg kommer ud på en rigtig motorcykel
igen. Så vil jeg hellere køre på en på alle måder kr./km optimeret
maskine (inkl. værditab), der ruller dovent bag lastbilerne end at
køre med bus og bruge 1½ time på at komme på arbejde i stedet for ½.
Tror umiddelbart at YBR125 er mest tiltrækkende lige pt.