tændrørshætte - indmad ? universal ?
Fra : Carsten

Dato : 21-04-09 07:16

Jeg har nogle (især morgen) tændingsproblemer på min mc scooter (125cc 4
takt). For et stykke tid siden havde jeg tændrørshætten af for at tilse
standen af tændrøret og lige da jeg hev hætten af faldt der et lille stykke
cylinderformet jern ud (nærmest en "stift"). På selve tændrøret sad
endvidere en messing-farvet hætte som jeg fandt ud af hørte til inde i selve
hætten. Den skruede jeg så tilbage i hætten, men jeg "opdagede" ikke at den
stift der også faldt ud nok skulle samme vej. Kan det passe at der i en
tændrørshætte er sådan en stift ?

Hvis jeg skal have en ny tændrørshætte kan jeg så bare købe "hvad som helst"
eller skal den matche den nuværende på andet end formen ? noget med modstand
(ohm) i hætten ?

Takker,
Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-09 09:56

> Hvis jeg skal have en ny tændrørshætte kan jeg så bare købe "hvad som
> helst" eller skal den matche den nuværende på andet end formen ? noget med
> modstand (ohm) i hætten ?

Ja hvad som helst der passer og med den rette modstand ... Og det er nok
modstanden der er faldet ud af den gamle. Om det så skal være med 1kohm
eller 5kohm er svært at gætte ...

/A

Fra : Carsten

Dato : 21-04-09 10:11

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Ja hvad som helst der passer og med den rette modstand ... Og det er nok
> modstanden der er faldet ud af den gamle. Om det så skal være med 1kohm
> eller 5kohm er svært at gætte ...

Manualen siger:

Resistances:
(with plug cap) : 7~12K?
(without plug cap) : 3~5K?

Kan man deraf udlede at det nok skal være en 5ohm modst

Fra : Per

Dato : 21-04-09 19:27

Anders Majland wrote:

> Ja hvad som helst der passer og med den rette modstand ... Og det er
> nok modstanden der er faldet ud af den gamle. Om det så skal være med
> 1kohm eller 5kohm er svært at gætte ...

Hvad betyder det egentlig om det er en 1 eller 5 KOhm - jeg mener hvad er
forskellen udover de 4 KOhm altså

Er gnisten fx. svagere med 5 KOhm ?

mvh. Per

Fra : Grunnet

Dato : 21-04-09 21:01

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad betyder det egentlig om det er en 1 eller 5 KOhm - jeg mener hvad er
> forskellen udover de 4 KOhm altså
>
> Er gnisten fx. svagere med 5 KOhm ?

Modstanden i tændrørshætten har alene noget at gøre med den lovpligtige
radiostøjdæmpning.
Denne dæmpning kan også være indbygget i tændrøret.
Dæmpningen bør ikke have nogen indflydelse på gnisten medmindre modstanden i
hætten er meget stor (10 kOhm), så kan det på nogle motorer (bl,a, Honda
CX ) give en dårlig motorgang ved høje omdrejninger

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : KentBM

Dato : 21-04-09 12:41

Carsten skrev:
> Jeg har nogle (især morgen) tændingsproblemer på min mc scooter (125cc 4
> takt). For et stykke tid siden havde jeg tændrørshætten af for at tilse
Hvorfor prøver du ikke hos den forhandler, hvor din scooter er købt? Det
kunne jo være, at prisen ikke er (væsentlig) højere end hos T-Hansen.

--

Kent

Fra : Carsten

Dato : 21-04-09 13:10

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
> Hvorfor prøver du ikke hos den forhandler, hvor din scooter er købt? Det
> kunne jo være, at prisen ikke er (væsentlig) højere end hos T-Hansen.

Logistik du ved... T-Hansen ligger på ethvert gadehjørne (som Jan Gintberg
sagde: man kan ikke forlade sin hjørnelejlighed uden at der ligger en
seven-eleven når man kommer hjem). Min forhandler ligger noget længere
hjemmefra, og jeg tror ikke at lige tændrørshætte er i "på lager"
sortimentet.

Carsten