Maling af stel..
Fra : McLund

Dato : 18-04-09 23:35

Nogen der har et bud på hvad det koster at få sandblæst og malet et stel,
kontra at gøre det selv med stålbørste og spraymaling???

McLund

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 19-04-09 06:19

"McLund" <1HXhk@aabentoft.dk(fjern1HX)> skrev i meddelelsen
> Nogen der har et bud på hvad det koster at få sandblæst og malet et stel,
> kontra at gøre det selv med stålbørste og spraymaling???

Prisen kender jeg ikke noget til, men jeg ville aldrig selv male stellet.
Efter alt det arbejde med at afmontere ville jeg få det pulverlakeret. Det
holder langt bedre end spraymaling.
Jeg kan anbefale www.jyllak.dk De gør et rigtigt godt stykke arbejde. Jeg
har fået flere dele malet hos dem og til en fornuftig pris.
Hilsen Matthias

Fra : McLund

Dato : 19-04-09 07:53

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg kan anbefale www.jyllak.dk De gør et rigtigt godt stykke arbejde. Jeg
> har fået flere dele malet hos dem og til en fornuftig pris.
Tak for svaret Matthias...

Historien er at jeg var så uheldig at min garage udbrændt for 2 uger siden.
I garagen stod min fine XJ600 - og den så IKKE godt ud bagefter..

Jeg har været så dum :-/ kun at have ansvarsforsikring på den.. Så det var
sku ærgeligt!!! RIGTIG skidt start på sæsonen.. Havde slet ikke kørt, men
kun klargjort den!!

Jeg overvejer så nu at hente en maskine magen til i Tyskland eller Sverige
og så bygge den over på det renoverede stel, som jeg jo har pairerne på..
Nogen der har erfaringer med sådan et projekt??

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 08:19

On Sun, 19 Apr 2009 08:52:45 +0200, McLund wrote:

> Nogen der har erfaringer med sådan et projekt??

At et stel udsat for dén varme hverken har sin styrke, eller facon mere.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 08:33

Orla Pedersen skrev:

> At et stel udsat for dén varme hverken har sin styrke, eller facon
> mere.

Det er jo ikke sikkert at det er blevet udglødet
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 08:44

On Sun, 19 Apr 2009 09:33:24 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Det er jo ikke sikkert at det er blevet udglødet

Næh, men hvis blot noget af aluminium'et har været flydende, så er risikoen
overhængende. :-/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 08:46

Orla Pedersen skrev:

> hvis blot noget af aluminium'et har været flydende, så er
> risikoen overhængende. :-/

Snakkede ud fra mit eget stålstel
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 19-04-09 09:04

Hans Paulin (6310) skrev:

> Snakkede ud fra mit eget stålstel

Det gælder vel også for et XJ600 stel.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 09:18

Ivar skrev:

> Det gælder vel også for et XJ600 stel.

Regnede med at der i større eller mindre omfang indgik alu i det siden Orla
skrev som han gjorde!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 19-04-09 11:58

Hans Paulin (6310) skrev:

> Regnede med at der i større eller mindre omfang indgik alu i det siden Orla
> skrev som han gjorde!?

Orla mante velsagtens at man kunne tage smeltet (motor-)aluminium som
indikator for hvor varmt at stellet (også) har haft det :-/

Som smed tor jeg ikke på svækkelse af stelrørs styrke p.g.a. udglødning
- Udglødning drejer sig om "afhærdning" og stelrør er ikke hærdede på
nogen måde.
Til gengæld skal der ikke meget varme til for at jern er endog meget let
at deformere (bl.a. derfor er bygningstræ mere modstandsdygtigt(á
bæreevne til sidste) overfor brand end stål!), så argumentet omkring
skævhed er ganske relevant!

Brug af stellet fra en udbrændt motorcykel som rygrad til en importeret
motorcykel er under alle omstændigheder ikke noget man skal tale for
højt om: SKAT accepterer kun 1/5 ombygning årligt!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 20:53

Armand skrev:

> Til gengæld skal der ikke meget varme til for at jern er endog meget
> let at deformere

Det var måske en idé at krydsmåle stellet!?

> Brug af stellet fra en udbrændt motorcykel som rygrad til en
> importeret motorcykel er under alle omstændigheder ikke noget man
> skal tale for højt om: SKAT accepterer kun 1/5 ombygning årligt!

Dét er så alment kendt
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : McLund

Dato : 19-04-09 13:14

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:1tfwzuen454u6$.azevno997wyn$.dlg@40tude.net...

> Næh, men hvis blot noget af aluminium'et har været flydende, så er
> risikoen
> overhængende. :-/
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08

Der er noget af de aludele der sad på cyklen der er smeltet - men hele
rammen er i stålrør... Betyder det stadigt at det ikke kan bruges mere??

Fra : Ivar

Dato : 19-04-09 15:16

McLund skrev:

> Der er noget af de aludele der sad på cyklen der er smeltet - men hele rammen
> er i stålrør

Hvis det har været så varmt, at der er noget aluminium der
er smeltet, kan det meget vel være, at stellet har taget skade.
Det kan være blevet skævt, eller have mistet styrken.

Ivar Magnusson

Fra : Carsten

Dato : 19-04-09 09:38

Hvad gør i med stelnummeret i forbindelse med sandblæsning og pulverlakering
alupladen der er popnittet på kan demonteres, men hvad med det der er banket
ind i stellet det kan da næsten ikke undgås at det bliver beskadiget under
sandblæsning og pulver lakeringen vil da udviske det totalt

/Carsten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 09:50

Carsten skrev:

> hvad
> med det der er banket ind i stellet det kan da næsten ikke undgås at
> det bliver beskadiget under sandblæsning

Uden at have prøvet lige med et stelnummer vil jeg mene at det ikke er noget
problem.

> og pulver lakeringen vil da
> udviske det totalt

Jeg tror der stadig vil være konturer tilbage.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten

Dato : 19-04-09 11:29

Hans Paulin (6310) wrote:

> Uden at have prøvet lige med et stelnummer vil jeg mene at det ikke er
> noget problem.

> Jeg tror der stadig vil være konturer tilbage.

jeg har lige haft et stykke fint sandpapir hende over mit steldnummer
og der skal ikke slippes meget før det forsvinder, og det selv i stålet
/Carsten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 20:50

Carsten skrev:

> jeg har lige haft et stykke fint sandpapir hende over mit steldnummer
> og der skal ikke slippes meget før det forsvinder, og det selv i
> stålet

Du kan ikke sammenligne dét at slibe med sandpapir med dét at sandblæse
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ninja Rider

Dato : 19-04-09 21:45

Hejsa

Hans Paulin (6310) skrev:
> Du kan ikke sammenligne dét at slibe med sandpapir med dét at sandblæse

Nej, men sandblæsning af stelnumre for renser jo også ud i bunden af
sporene. Jeg har sandblæst mange stel til knallerter uden at der har
været problemer.

Mvh Emil
GSX-R 600 SRAD