Suzuki GS 500 fra 1992. Havde de børne syg~
Fra : Fam. Lehmann-Poulsen

Dato : 16-04-09 17:25

Hej NG.

Jeg skal finde en driftsikker, og økonomisk MC til små penge,
og har kig på en Suzuki GS 500 fra 1992.

Er der nogen, som kender til eventuelle problemer med de
første modeller af GS 500?

Jeg er også i tvivl om der kan være forskel på benzin
forbruget, eller om alle årgange går ca 20-22 km/l?

Tak for ethvert brugbart svar.

Mvh Niels L-Poulsen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-04-09 11:25

On 16 Apr., 18:25, "Fam. Lehmann-Poulsen" <FJERN-DETTE-l-
poul...@privat.dk> wrote:
> [...]
> første modeller af GS 500?
>
> Jeg er også i tvivl om der kan være forskel på benzin
> forbruget, eller om alle årgange går ca 20-22 km/l?

Rent teknisk er der ikke forskel fra 1989 modellen og frem. Heller
ikke nogle egentlige fejl.
Det du skal holde øje med, genrelt for en GS500, er rust, rust og
olieforbrug.
Selv fra nye af, kan de bruge godt med olie, og især når der køres
friskt til. Har den ydermere en fuldkåbe, holder det på motorvejen, og
dermed større olieforbrug.
Rust er på stel, bagsvinger og underside, samt kanten af tanken.

Rent mekanisk holder den vel tæt på evigt, så længe den er passet.

/
Jesper

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 16-04-09 18:53

poul...@privat.dk> wrote:
> [...]

Rust er på stel, bagsvinger og underside, samt kanten af tanken.

Rent mekanisk holder den vel tæt på evigt, så længe den er passet.

Jesper har ret i det meste....altså den af os der skrev først

Men jeg havde min fra ny - og med kåbe; det gav altså ikke noget
nævneværdigt olieforbrug. Hverken i by eller på motorvej. Kåben (TCP og Five
Star er samme kåbe) er designet så luftgennemstrømningen ikke hindres -
havde olietermometer på min og den kørte ikke varmere end godt var.
Man plejer at advare mod en anden ting ifbm olie; oliestanden måles altså
med olipinden skruet helt i - ikke bare lagt ovenpå hullet. Jeg er ikke
overbevist om at det gør så stor forskel som mange mener - vigtigere er
oliens tilstand og om den er blevet skiftet tit nok.
Hvis du finder en med kåbe så se lige efter hvor mange spængings-revner den
har. Selv om ovennævnte kåbe af mange anses for at være original er den
altså eftermonteret Og jeg har set flere, hvor jeg tror mekanikeren har
været på akkord. Jeg monterede selv kåben på min og det tager altså en del
tid at få alle beslag til at sidde optimalt så du ikke skal bukke og mase
kåbe-delene for at få skruerne i. Men gør du det for hutigt sidder kåben i
spænd - og får revner her og der
Ellers er det en solid ting rent mekanisk - det optiske svinger meget alt
efter hvordan den er passet.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-04-09 06:39

> [...]
> overbevist om at det gør så stor forskel som mange mener - vigtigere er
> oliens tilstand og om den er blevet skiftet tit nok.

Hmmm, på en Honda er det omvendt. Der skal oliepinden ikke skrues i.

Fra : anonym

Dato : 17-04-09 18:44

Jesper Pedersen skrev:

> Hmmm, på en Honda er det omvendt. Der skal oliepinden ikke skrues i.

Det skal den heller ikke ifølge suzukis bruger håndbog

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 17-04-09 19:50

OK - i fik mig - min hukommelse er ikke hvad jeg husker den var !
I det mindste huskede jeg sådan set rigtig - bare modsat....kan jeg ikke
redde den sådan

Fra : Ulvir

Dato : 18-04-09 15:29

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> OK - i fik mig - min hukommelse er ikke hvad jeg husker den var !
> I det mindste huskede jeg sådan set rigtig - bare modsat....kan jeg ikke
> redde den sådan

Nej, du kan sgu ej..

Fra : N/A

Dato : 17-04-09 18:44