On 14 Apr., 13:19, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Asbjørn wrote:
> > Første del af projekt mit projekt med at få min CB450S motor helt op
> > på fode, er gået igang.
>
> > Motorcyklen bruger olie - meget - så stempler og ventiler lukker nok
> > ikke så tæt. Det meste olieforbrug bliver helvigvis brugt til noget
> > godt - røg
Næste problem er at koblingen mister taget ved høje
> > omdringer, når jeg f.eks. kører 80-90 km/t og giver den fuld gas - så
> > ryger omdrejningerne op ad uden at farten følger med. Ved moderat gas
> > er der ingen probleme. Det var så min motivation for at pille lidt ved
> > motoren..,
>
>
>
> > Jeg har fået pillet CDI boksen ud og fjernet topdækslet og
> > oliepiperne. Da jeg fjernede cylinderboltene (8 stk.'s) lagde jeg
> > mærke til sod 7-8 cm fra boltene, rust i et område længere nede og
> > nede ved gevindet var der simpelthen møgbeskidt og fyldt med grus i
> > nr. 1, 2, 3 og 4??!! Nogle ideer til en hurtig diagnose?
>
> Jeg tror det er normalt med grus - der er vist drænadgang til boringerne
> i culinderen, så vand fra forhjulet bliver skudt derind. Der var grus da
> jeg skilte ad, og rent da jeg samlede den
>
> > Nu er jeg totalt motorrep. amatør, men i manualen står der at fire
> > stifter (eng.: "pin") skal trykkes ud af (eng.:) "rocker arm shafts"
> > ved hjælp en "pin driver". Det er grafisk illustreret hvordan
> > stifterne bankes ud vha. en hammer oven på "pin driveren". Det virker
> > lidt ulogisk, jeg har prøvet at banke løs uden at gå helt agurk, men
> > skal hver stift ikke snarere trækkes op, for at få akslen til
> > vippearmen ud?
>
> Vippearme med aksler kan pilles af i et stykke pr. side - derudover kan
> du lade topstykket være. Paraplyerne er i hvert fald ret nye, og
> ventilerne var pæne da den blev samlet.
>
> Jeg tror at stempelringe, honing, toppakning og et sæt koblingsplader må
> være på opgavelisten - det burde tage det værste olieforbrug.
>
> Det bedste vil være først at få lavet en kompressionstest der kan vise
> om det er stempelringe eller ventiler der slipper olie ud. Andre kan
> sikkert fortælle mere om proceduren i praksis, men en tør test
> efterfulgt af en spiseskefuld olie i forbrændingskammeret og en ny test
> burde være nok. Tætner olien (=større kompression) ligger fejlen ved
> stempelringene.
>
> Du er velkommen til at komme forbi og låne min kompressionstester - men
> nu du har adskilt er det vist ikke så nemt.
>
> --
> vh
> Torben
Hej Torben
Tak for tilbuddet! Jeg vil nu prøve at kigge på paraplyer,
stempelringe og det hele, når nu jeg alligevel er igang. Jeg snakkede
med Agusta Claus sidste år, hvor jeg desværre havde kørt den tør for
olie over mange kilometer, og han rådede mig til at få målt alle
motordelene igennem og tejcket for slitage/varmeskade og ødelagte
pakninger. Selvfølgelig vil prisen for sådan en gennemgang på værksted
være uhørt sammenlignet med motorcyklens pris, så det kan kun være et
gør-det-selv projekt...Så min plan er at splitte motoren ad, gøre
status ved visuel inspektion af delene og så ellers gå efter med
skydelærer/mikrometerskrue og søgeblade.
Hvor meget har du givet for din kompressionstester - kan en til et par
hundrede kroner fra THansen eller Biltema bruges?!
Venlig hilsen
Asbjørn
Asbjørn