On 16 Apr., 17:40, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Thu, 16 Apr 2009 11:07:41 +0200, Armand wrote:
> > Jeg har tidligere fremturet med at alle omdrejningstællere skulle vise 0
> > - 100% før redline, hvorved at man bedre ville opfatte motorernes træk
> > til sammenligning!
>
> Det er jo netop det. Både "fie", og "makita" kører absolut bedst over 50%,
> og det er ihvertfald noget højere end de fleste udsætter deres række4'er
> for ved landevejscruise.
>
> > Og jég elsker at føle trækket fra 3-4.000rpm og helt op til 13.000rpm -
> > Uanset gear!
>
> 3.000 rpm på "fie" var komplet uanvendeligt i 5., og 6. gear. "makita", med
> sin overdrevne svinghjulsmasse klarer lavere omdrejninger, men der sker jo
> ikke en skid "dernede".
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08
Det har jo også en hel del med udlægningen af motoren at gøre. Boring/
slaglængde og knaster m.m.
En Ducati V2 har en forholdsvis flad momentkurve; men den er meget
stejl hvor den begynder. Det betyder f.eks. for nogle modellers
vedkommende at der sker intet, absolut intet under 3- eller 4.000
omdrejninger, og så kommer der træk som på en damphammer. Gearkassen
skal bruges flittigt for at holde den oppe i det omdrejningsområde
hvor der er moment. En ret lav svinghjulsmasse gør det ikke bedre. Det
gør dem svære at køre uden uskønne ryk, for ikke at sige helt
ubrugelige i f.eks. bytrafik. En grundig justering af TPS m.m. er
nødvendig.
Jeg har haft stor fornøjelse af at ændre gearingen så omdrejningerne,
og dermed tilstedeværelsen af et brugbart moment, ligger passende
under hensyntagen til hastigheden man normalt kører med og det gear
der passer til hastigheden.
Mange går efter kubik, og det er rigtigt at moment kommer af kubik,
men i det virkelige liv føles en 600cc eller 750cc mere elastisk end
den noget hårdt udlagte 900cc.