Hjælp søges mht årgange, GSX 750 F
Fra : Tommy Larsen

Dato : 11-04-09 08:57

Hejsa!

Jeg har en god, gammel GSX 750 F fra '90, som desværre har en noget
træt bagstøddæmper (læs: den kan max bevæges 3-4 cm). Jeg har set en
ny dæmper til 3000 fra Max MC, men synes det er relativt mange penge.
Derfor overvejer jeg kraftigt at køre til Tyskland, da man kan få
pæne, komplette cykler til 1.000-1.200€, og så har man jo faktisk et
komplet reservedelslager :)

Spørgsmålet går så derfor på, hvilke årgange "passer" med min maskine,
kan jeg f.eks. tage en '93 model, eller skal det være en 90'?

Mvh Tommy

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-04-09 09:16

"Tommy Larsen" <tommylar@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Derfor overvejer jeg kraftigt at køre til Tyskland, da man kan få
> pæne, komplette cykler til 1.000-1.200?, og så har man jo faktisk et

Og du regner med en 18 år gl. dæmper er OK ?

Køw nu en ny bagdæmper og et sæt matchende forgaffelfjedre - flere firmaer
har det du skal bruge.
Det er lidt dyrere end MAXMC, men du får også en *helt_anden* cykel med i
prisen.

--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Tommy Larsen

Dato : 11-04-09 09:25

On Fri, 10 Apr 2009 10:15:56 +0200, Brian Sørup
<camaropower454@hotmail.com> wrote:

>Og du regner med en 18 år gl. dæmper er OK ?

Den kan jo kun være bedre - jeg kører måske 3-4.000 km på en sæson, og
skal hverken på bane eller noget. Det kunne jo også være at den dæmper
der sidder på en brugt, tysk cykel er nyere end de 18 år ;) Har f.eks.
lige set en på autoscout.de til 1.200€, det er lige under 9.000, og
jeg får jo altså en hel cykel med i prisen... Har lige fået malet
dyret, og bare alene nye bolte koster 42 kr stykket hos forhandleren,
jeg vil kunne tjene den ind igen mange gange, hvis / når der kommer
flere ting, der skal skiftes!

> [...]
>har det du skal bruge.
>Det er lidt dyrere end MAXMC, men du får også en *helt_anden* cykel med i

Det er jo igen som du selv skriver - den er 18 år gammel, og jeg synes
det er "for møj" at kaste tusindkronersedler efter den på den facon,
den har gået 109.000 km, og hvis jeg bruger 5-6.000 på nye dæmpere, så
står motoren jo nok af, og så er jeg jo nødt til at hente en maskine i
Tyskland, med mindre jeg vil ofre ufatteligt mange penge på den netop
meget bedagede maskine - det kan jo nok næppe svare sig økonomisk at
hælde 15-20.000 i en maskine, der måske er 35.000 værd!

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-04-09 09:51

On Sat, 11 Apr 2009 10:24:57 +0200, Tommy Larsen <tommylar@gmail.com>
wrote:

Hej Tommy.

> [...]
>dyret, og bare alene nye bolte koster 42 kr stykket hos forhandleren,
>jeg vil kunne tjene den ind igen mange gange, hvis / når der kommer

Jeg kan helt følge din logik.
Det er fint at have et reservedelslager på to hjul

Så er der støddæmperen - Ok, den kan også være trær, men der findes
firmaer i DK der renoverer sådan en til en meget rimelig pris.
Så hvis det skulle vise sig at den fra "reservedelslageret" også er
træt, så er det blot at sende den ene af dem til renovering.
Det vil stadig være rimeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Tommy Larsen

Dato : 11-04-09 11:05

On Fri, 10 Apr 2009 10:51:00 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

> [...]
>Så hvis det skulle vise sig at den fra "reservedelslageret" også er
>træt, så er det blot at sende den ene af dem til renovering.

Hvem kan renovere sådan en dæmper, og hvad koster det ca.? Skal bare
have den ud og køre ASAP, det rykker jo voldsomt i en i det her vejr
:D

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-04-09 14:09

On Sat, 11 Apr 2009 12:05:05 +0200, Tommy Larsen <tommylar@gmail.com>
wrote:

Hej Tommy.

>Hvem kan renovere sådan en dæmper, og hvad koster det ca.? Skal bare
>have den ud og køre ASAP, det rykker jo voldsomt i en i det her vejr
>:D

Jeg har sendt dig en mail med et telefonnummer.
Da jeg selv er yderst overfølsom for reklame har jeg med vilje ikke
sendt noget her

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 11:08

Tommy Larsen skrev:

> [...]
> meget bedagede maskine - det kan jo nok næppe svare sig økonomisk at
> hælde 15-20.000 i en maskine, der måske er 35.000 værd!

Det er problemet med de gamle biler: De er så værdiløse at knægte støver
DBA igennem for at finde billige brugte dæk og bremserne får lov at gå
til p.g.a. fraværende investeringslyst!

Hvis man ikke er indstillet på at bruge fornødne beløb på forekommende
udskiftninger af sliddele skal man holde sig fra ældre køretøjer, det
være sig biler eller motorcykler :-|

Støddæmperen ér en sliddel (din er jo tydeligvis nedslidt!) på linie med
dæk; bremser og kæde/tandhjul!
Hvis du på samme måde måde er klar til at skaffe "ikke helt slidte
bremseklodser" eller "kæde som ejeren har kommet til at udskifte i lidt
for god tid", burde du holde dig til en lovlig knallert og ikke en mere
end 100hk's 750'er :-|

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-04-09 09:23

> GSX 750 F fra '90, med træt bagstøddæmper
> ny dæmper til 3000 fra Max MC

Pga. pundet er lavt er Hagon ret billige i UK. 276 Pund + 12,5 Pund i
porto gange 8,3 = 2400Kr

http://www.mandp.co.uk/products/list/Handling/Shock-Absorbers

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Tommy Larsen

Dato : 11-04-09 09:44

On Fri, 10 Apr 2009 10:23:01 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<jens@bager.info> wrote:

>Pga. pundet er lavt er Hagon ret billige i UK. 276 Pund + 12,5 Pund i
>porto gange 8,3 = 2400Kr

Den dæmper jeg har på nu, er med en gas-beholder der sidder oppe under
sædet, skal den også bruges på denne dæmper, eller er den inkluderet i
prisen her?

Mvh Tommy

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-04-09 12:53

> Den dæmper jeg har på nu, er med en gas-beholder der sidder oppe under
> sædet, skal den også bruges på denne dæmper, eller er den inkluderet i
> prisen her?

Som du kan se på billedet er dæmperen uden eksternt reservoir. Man kan
ikke bygge Suzukiens reservoir over, så du kommer til at køre uden. Jeg
tror ikke din dæmper kan renoveres. Som regel sidder der en luftventil i
enden af reservoiret hvis den er af en renoverbar type.

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 14:51

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> tror ikke din dæmper kan renoveres. Som regel sidder der en luftventil i
> enden af reservoiret hvis den er af en renoverbar type.

"kan max bevæges 3-4 cm" tyder også på at der er mere galt end blot en
almindelig nedslidning der medfører manglende virkning (á dæmpning) og
ikke mekanisk hindring :-/

--
Armand.

Fra : Tommy Larsen

Dato : 10-04-09 15:43

On Fri, 10 Apr 2009 15:50:40 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>"kan max bevæges 3-4 cm" tyder også på at der er mere galt end blot en
>almindelig nedslidning der medfører manglende virkning (á dæmpning) og
>ikke mekanisk hindring :-/

Jeg har pillet den fra, og selve bagsvingeren kører problemfrit, og
selv om jeg løsnede fjederen helt op, så skete der ikke meget mere -
den går de ca. 4 cm ned, og så tager det et minut før den har hævet
sig op igen, så det er nok et spørgsmål om både gas og olie der er
væk...

PS: Har stillet mit ur, har lige skiftet MB, og havde ikke observeret
at min dag var foran!

Mvh Tommy

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 11:00

> Pga. pundet er lavt er Hagon ret billige i UK. 276 Pund + 12,5 Pund i
> porto gange 8,3 = 2400Kr

Svenskens krone er endog endnu svagere - Påvirker dét priserne på Öhlins
på samme måde?

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-04-09 22:22

> Svenskens krone er endog endnu svagere - Påvirker dét priserne på
> Öhlins på samme måde?

Öhlins er jo noget dyrt griseri, men du kan jo selv vurdere:
http://www.motospeed.se/varugrupp.asp?varugrp=4

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 10-04-09 10:28

Tommy Larsen skrev:
> Jeg har en god, gammel GSX 750 F fra '90, som desværre har en noget
> træt bagstøddæmper (læs: den kan max bevæges 3-4 cm). Jeg har set en
> ny dæmper til 3000 fra Max MC, men synes det er relativt mange penge.

Har selv haft en GSX750F, tilbage i 1990-92. Cykelen er født med en
bagdæmpere som ligger i den dårlige ende, så at sætte en bagdæmpere på
fra en anden GSX-F vil ikke være en særlig god ide.
Køb en ordentlig bagdæmpere fra f.eks Hagon, White Power....... smør
alle ledene i affjederingen når du montere og få en chock over hvor godt
din cykel herefter kører. Hvis du vil gøre det rigtig godt skifter du
også fjederne i forgaffelen til et sæt uorginale.
Du vil bagefter ikke tro at det er den samme cykel du kører på

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 11:56

Tommy Larsen skrev:

Forresten Tommy:
Du er en hel dag foran. Kan du ikke få PC'ens ur og kalender tilbage i
rette spor??

--
Armand.

Fra : Tommy Larsen

Dato : 10-04-09 19:47

On Sat, 11 Apr 2009 09:57:19 +0200, Tommy Larsen <tommylar@gmail.com>
wrote:

>Spørgsmålet går så derfor på, hvilke årgange "passer" med min maskine,
>kan jeg f.eks. tage en '93 model, eller skal det være en 90'?

OK, Armands svar har fået mig overbevist om at jeg skal købe en helt
ny, regner trods alt med at skulle have cyklen nogle år endnu! Men jeg
har stadig ikke fået noget svar fra nogen om hvilke årgange min
maskine matcher, for jeg skal uden tvivl have en reservedelscykel på
et tidspunkt?

God påske til jer alle!

Mvh Tommy

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 22:01

Tommy Larsen skrev:

> [...]
> har stadig ikke fået noget svar fra nogen om hvilke årgange min
> maskine matcher, for jeg skal uden tvivl have en reservedelscykel på

Det ser du ligesåsnart du kigger på applikationslisterne for de
individuelle støddæmperfabrikanter!

Kig f.eks. ved www.louis.de eller som Bager nævnte www.mandp.co.uk !

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-04-09 22:02

GSX-F serien er delt i to. 1988 til 1997 og 1997-2007. Stellet er så
vidt jeg ved uændret frem til 2007. Altså kan man kosmetik opgradere en
gammel svend til den nye kåbe og de bredere fælge den fik i 1998. Dette
er ikke noget jeg har erfaring med selv, men det er "rygtet ude i byen".
Holder du dig til dem før 1998 er der ingen problemer overhovedet.