Armand skrev:
> J.C.Kløve skrev:
>> Armand skrev:
>>
>>> Ja, egentlig er det jo det samme som en god gammel enstamper á
>>> Goldstar-typen gjorde: Kører én hel omgang i arbejdstakt.
>>> På cross-plane R1'en er der til forskel blot hele fire
>>> forbrændingstakter på den anden ondrejning!
>>>
>>> Det ér benyttet før; men vist kun i nyere tid qua Benelli's
>>> trecylindrede (fra år 2000), der også har sine tre forbrændingstakter
>>> på blot én motoromdrejning!
>>>
>> hvordan får du det til fire forbrændinger på anden omgang?
>>
>> jeg tæller mig til 3
>>
>> 0° 270° 450° 540°, á 270° mellem 1 og 3 - 180° mellem 3 og 2 - 90°
>> mellem 2 og 4 - 180° mellem 4 og 1 (forsætning mellem tændingernne)
>>
>> !.....!...!.!..., !.....!...!.!..., ! (X-plane)
>>
>> !...!...!...!..., !...!...!...!..., ! (I4)
>>
>> !.....!........., !.....!........., ! (TRX)
>>
>>
> Sådan går det når man tager ting for givet og ikke følger opgivne link's
>
> Yamaha er tilsyneladende ikke glad for en hel omgang uden forbrændinger :-/
>
> Argumentet omkring "inertial torque" ér akkurat det samme som brugt for
> V2'eres dæmpede vibrationer imod parallel-twins, hvilket må være hvad du
> hentydede til!?
>
> Tidligere har Yamaha været ude og præcisere at det IKKE er en "big
> bang"-udlægning, derved at big-bang skulle forudsætte cylindre der
> tænder samtidig.
> Nu er big-bang et udtryk opfundet blandt 3.mand til beskrivelse af den
> anderledes motorlyd på 500/4 totagger-racerne i sin tid og eftersom at
> dén klasse var prototyper tror jeg ikke at der har været noget
> offentliggjort om krumtappenes præcise udlægning, ligesom at big-bang
> ikke har været nævnt omkring Ducati's motoGP-motor selvom netop dén har
> parvis tændende cylindre, så big-bang kán vel bruges i bredt sammenhæng.
> At man istedet for 4X90° tændingsforskydning har valgt netop at nærme
> nogle forbrændinger sig i grupper gør jo den i en vis grad til en
> big-bang'er i Yamaha's egen terminologi :-/
>
> Med kun tre cylindre kan Benelli'en, der har forstyrret mit billede, vel
> ikke andet end gå med jævne 120° forbrændinger efterfulgt af en hel
> arbejdsgang - At "ryste bøtten" vil kun medføre et alm. 3x270° forløb :-/
>
Hvad jeg har kunnet opsnuse er "big-bang" udlægningen
14......32......, 14..
mod
1......3...2.4.., 1...
Det problem man løser må være at der efterhånden ikke er problemer med
at skaffe tilstrækkeligt med HK, tilgengæld er problemet på en effektiv
måde at overføre disse til asfalten og omsat til fremdrift.
Den angiveligt bedre føling mellem gashåndtag og baghjul denne
motorudlægning skulle give er så budet på en løsning.
En balanceaksel indikerer også at det er så som så med balancen
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC:
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC