Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket Kamera
Fra : Gismo

Dato : 17-05-09 19:31

Hej.

Af disse 2 kameraer fra Føtex, hvilket skal jeg så vælge, det er til min
datter
på 14 år.

Er der alt hvad man har brug for i sådan tilbud, batterier, hukommelses
kort, lader ect.
http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1266&a=1#/page2/

Takker mange gange.

Kan ikke finde dem billigere via edbpriser.dk måske andre har link til
billigere steder.

Gismo

Fra : emjeppesen

Dato : 17-05-09 20:18

Gismo skrev:

>Hej.
>
>Af disse 2 kameraer fra Føtex, hvilket skal jeg så vælge, det er til min
>datter
>på 14 år.
Forkert gruppe.
Prøv i gruppen
dk.fritid.foto.indkøb

Hilsen emj

Fra : Gismo

Dato : 17-05-09 20:32

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Forkert gruppe.
> Prøv i gruppen
> dk.fritid.foto.indkøb
>
> Hilsen emj

Kan ikke finde dk.fritid.forkertgruppe

Gismo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 21:12

Gismo wrote:

> Kan ikke finde dk.fritid.forkertgruppe

Det kan jeg sjovt nok heller ikke - hverken under TDC eller Telias
newsservere...

mvh. Erik Richrd

Fra : emjeppesen

Dato : 17-05-09 21:23

Gismo skrev:

> [...]

Forkert stavet
dk.fritid.foto.indkoeb

Hilsen emj

Fra : Mogens

Dato : 18-05-09 06:30

Sony'ens kort er så vidt jeg ved en proprietær standard. D.v.s. når du
engang køber nyt kamera så kan du ikke bruge kortet i dit nye kamera
(medmindre du køber Sony igen). Desuden kan du ikke bare proppe det i
eks. fjernsyn med cardreaders.

Ved ikke om Olympus'en bruger et standard-kort, men jeg ville ikke vælge
et kamera der bruger et ikke-standard kort. Så kan det godt være at
Sonys kort er billige, men det du køber har kun en midlertidig værdi.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-09 09:13

Mogens wrote:

> [...]
> et kamera der bruger et ikke-standard kort. Så kan det godt være at
> Sonys kort er billige, men det du køber har kun en midlertidig værdi.

Både Sony og Olympus bruger proprietære kort. Sony bruger MemoryStick,
mens Olympus bruger XD. Olympus er helt unikt, så kun Olympus kan bruge
XD kort, mens der er flere mærker, der kan bruge MS kort.

Mht. cardreaders, så kan de fleste readers, der er yngre end 2 år aflæse
og bruge MS, men ikke XD. Det har Olympus så indset og lavet en lille
USB stick/reader til kun XD kort. En std. 5/7-i-1, der kan læse Sony MS,
MMC, MC, SD osv. kan fås for under en halvtredser. Olympus's penreader
kan fås for en pris mellem 79kr. og 159kr. - afhængigt af, hvor man køber.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens

Dato : 18-05-09 10:24

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> MMC, MC, SD osv. kan fås for under en halvtredser. Olympus's penreader
> kan fås for en pris mellem 79kr. og 159kr. - afhængigt af, hvor man køber.

Tak for denne præcisering Erik! Mit relativt nye Panasonic fjernsyn
kunne ikke læse et sony kort som en af vores gæster nyligt medbragte og
gerne ville vise billeder fra. Bl.a. derfor køber jeg personligt ikke
produkter med kort som ikke følger en udbredt standard.
Synes også det er rart at man kan bruge sine gamle kort når man evt.
køber nyt kamera, samt kan låne af/til venner/bekendte når man evt. har
det behov.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-09 12:52

Mogens wrote:

> [...]
> Synes også det er rart at man kan bruge sine gamle kort når man evt.
> køber nyt kamera, samt kan låne af/til venner/bekendte når man evt. har

Ja, SD kort er sgu vejen frem IMHO - næsten alle apparater tager dem
(bortset fra sony og olympus)

Fra : thl

Dato : 18-05-09 10:51

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

Både Sony og Olympus bruger proprietære kort. Sony bruger MemoryStick,
mens Olympus bruger XD. Olympus er helt unikt, så kun Olympus kan bruge
XD kort, mens der er flere mærker, der kan bruge MS kort.

Fuji benytter også xd kort.
Med nye Olympus kameraer følger der en adapter, således at man også kan
anvende sd micro kort.

[...]

Det er ikke så slemt som det lyder,- der er masser af kortlæsere der
også læser xd kort. Enhver forhandler har dem.

mvh

Thorbjørn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-09 17:28

thl wrote:

> Fuji benytter også xd kort.

OK, det huskede jeg ikke. - Jeg véd godt, de laver XD kort, - jeg har
flere af dem.-)

> Med nye Olympus kameraer følger der en adapter, således at man også kan
> anvende sd micro kort.

Det gælder åbenbart ikke alle... Der fulgte ikke noget med min
forholdsviv nye SP-510UZ...

> Det er ikke så slemt som det lyder,- der er masser af kortlæsere der
> også læser xd kort. Enhver forhandler har dem.

Hm, det mente jeg også, men da jeg prøvede at få en 'rigtig' multilæser
i FONA, fik jeg at vide, at det kunne man ikke. - Men det var måske,
fordi jeg specifikt spurgte efter en læser i penstr.....

mvh. Erik Richard

Fra : emjeppesen

Dato : 18-05-09 22:03

Erik Richard Sørensen skrev:

>Hm, det mente jeg også, men da jeg prøvede at få en 'rigtig' multilæser
>i FONA, fik jeg at vide, at det kunne man ikke. - Men det var måske,
>fordi jeg specifikt spurgte efter en læser i penstr.....

Måske er FONA ikke det bedste sted at spørge.
Jeg har en multilæser "Daneelec", som kan klare 14 forskellige kort -
også XD.

Hilsen emj

Fra : Mogens

Dato : 19-05-09 05:30

emjeppesen wrote:

> Måske er FONA ikke det bedste sted at spørge.
> Jeg har en multilæser "Daneelec", som kan klare 14 forskellige kort -
> også XD.
>
> Hilsen emj
En ting jeg nok ikke har helt forstået omkring emnet er hvordan:

1) Bruger du eks. dine gamle XD-kort når du efterfølgende køber et Nikon
kamera?
2) Låner et kort til en fotosession af en Nikon-ven fordi du glemte at
tage dit eget reservekort med?
3) Propper dit XD-kort i din vens nye TV så han kan nyde dine sidst nye
pragtskud?

Når man tænker over det er det jo egentlig en parodi at verden har
præsteret at lave (mindst) 14 forskellige kortformater. Var man blevet
enige om en standard fra starten af kunne man formodentligt have nøjedes
med eet kort. Men så havde multikortlæserproducenterne selvfølgelig
levet en kummerlig tilværelse :)

Fra : emjeppesen

Dato : 19-05-09 06:51

Mogens skrev:

>En ting jeg nok ikke har helt forstået omkring emnet er hvordan:
>
>1) Bruger du eks. dine gamle XD-kort når du efterfølgende køber et Nikon
>kamera?

Jeg køber saftsusme da ikke et Nikon, men fortsætter med at bruge
Olympus

>2) Låner et kort til en fotosession af en Nikon-ven fordi du glemte at
>tage dit eget reservekort med?

Nej, for jeg kan have 2 forskellige kort i mit Olympus samtidig.
XD og CF og har og de har endnu ikke været for små.
Jeg glemmer hverken ekstra kort eller ekstra batteri.

>3) Propper dit XD-kort i din vens nye TV så han kan nyde dine sidst nye
>pragtskud?

Nej, jeg propper aldrig mine kort i et TV.

>Når man tænker over det er det jo egentlig en parodi at verden har
>præsteret at lave (mindst) 14 forskellige kortformater.

Hvorfor det? Skulle udvklingen da ikke naturligt føre til mindre kort?

>Var man blevet
>enige om en standard fra starten af kunne man formodentligt have nøjedes
>med eet kort.

Tror du at fabrikanten af det første kort kunne se ind i fremtiden?

> Men så havde multikortlæserproducenterne selvfølgelig
>levet en kummerlig tilværelse :)

Mon dog? Selv om der kun var 1 kort at læse ville folk have en
kortlæser og om det er til 1 eller flere kort er sgu da underordnet
for producenterne.

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-05-09 10:14

Mogens wrote:

> [...]
> præsteret at lave (mindst) 14 forskellige kortformater. Var man blevet
> enige om en standard fra starten af kunne man formodentligt have nøjedes

I starten (1994) var der Compact Flash, og kun det. Samme interface som
en harddisk. Og det er stadig de kort, der har den højeste kapacitet og
den største hastighed. Nu er de fleste harddiske med SATA interface, og
derfor er CompactFlash med SATA interface på vej. Ca hvert andet år
udråbes CF til at være uddøende indenfor kort tid.

Alle andre kort er lavet med det formål at de skulle være mindre og
billigere at producere. Et CF kort er på størrelse med batteripakken i
en telefon, og derfor er der behov for noget mindre.

Indtil nu har alle mine digitale kameraer brugt CF kort, og de fleste af
mine filkameraer har brugt 135 film

Bo //

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-09 12:59

Mogens wrote:

> [...]
> enige om en standard fra starten af kunne man formodentligt have nøjedes
> med eet kort. Men så havde multikortlæserproducenterne selvfølgelig

Nu er 14in1 jo noget en marketing idiot har fundet på...

Reelt er der måske 4-5 interfaces i læseren til hhv SD, CF, XD, MS og SM

men SD interfacet tager så både MMC, SD og SDHC (som jo er mere eller
mindre indbyrdes kompatible på nyere udsyr)
CF kan både være type 1 og 2 og Microdrive (og sikkert nogle flere)
MS kan også både være pro og duo og hvad de hedder

Det svarer lidt til at man kalder IDE-controlleren i en computer for en
5-in-1 fordi den både kan tilsluttes PIO4, UDMA33, UDMA66, UDMA100 og
UDMA133 diske... Hvis der samttidig findes en SATA controller, som både
kan sluttes til SATA I og SATA II og SATA II 3Gbps, så er vi oppe på at
maskinen med 2 fysiske interfaces har "8 in 1" disk tilslutning

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-09 02:49

Mogens wrote:

> En ting jeg nok ikke har helt forstået omkring emnet er hvordan:
>
> 1) Bruger du eks. dine gamle XD-kort når du efterfølgende køber
> et Nikon kamera?

Nok ikke liiige Nikon. - De kan ikke køre med XD kort, men det an både
Olympus og Fuji jo.

> 2) Låner et kort til en fotosession af en Nikon-ven fordi du
> glemte at tage dit eget reservekort med?

F.eks. ja. Men XD hjælper jo stadig ikke i et nikon, Canon eller sony.

> 3) Propper dit XD-kort i din vens nye TV så han kan nyde dine
> sidst nye pragtskud?

Ja, hvis min vens nye TV kan læse XD kort, - ellers bruger man sin
Olympus penstick og propper den i istedet.-)

> [...]
> enige om en standard fra starten af kunne man formodentligt have nøjedes
> med eet kort. Men så havde multikortlæserproducenterne selvfølgelig

Enig, men det er jo præcis det samme som med RAM til en computer, - der
er jo +100 forskellige merre eller mindre mærkelige typer...

mvh. Erik Richard

Fra : Jensb

Dato : 20-05-09 18:41

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> En ting jeg nok ikke har helt forstået omkring emnet er hvordan:
>
> 1) Bruger du eks. dine gamle XD-kort når du efterfølgende køber et Nikon
> kamera?

Da jeg købte mit første digitalkamera, og dertil købte et 128 MB kort til
2500 kr. der var jeg også sikker på at mit næste kamera skulle understøtte
samme hukommelsesformat. Men da jeg 4 år senere skiftede mit kamera ud, der
var 128 MB helt til grin. For det første ville det ikke kunne rumme mange
billeder fra det nye kamera, og for det andet, så kostede 128 MB på det
tidspunkt næsten intet. Så det var fuldkommen ligegyldigt om det næste
kamera understøttede det gamle format eller ej.

Jeg købte et nyt kamera, og en 1 GB hukommelse. Igen regnede jeg med at
skulle bruge hukommelsen i fremtidige køb. Men atter blev jeg klogere. 1 GB
rækker ikke langt i dag, og koster iøvrigt næsten ingenting, så når jeg skal
skifte kamera igen, er det ikke et krav at det understøtter det gamle
hukommelseskort.

> 2) Låner et kort til en fotosession af en Nikon-ven fordi du glemte at
> tage dit eget reservekort med?

Hvis nu jeg bruger Nikon, hvordan låner jeg så et kort af en Sony ven?

Det ville da være fint hvis der kun fandtes ét format på markedet. Men da
det ikke er tilfældet, så kan jeg alligevel ikke være sikker på at kunne
låne et kort, da vennerne ikke nødvendigvis har det samme. Så dette ville
ikke være et argument for mig, for at skulle vælge ét kamera frem for et
andet.

> 3) Propper dit XD-kort i din vens nye TV så han kan nyde dine sidst nye
> pragtskud?

Det gør man med en lille USB adaptor.

Men hvordan putter du dit SD kort i min Sony Ericsson telefon, og mailer et
par pletskud hjem fra ferien?

Igen, ja det ville være fint med én standard, men sådan er det ikke. Og
derfor vil mit valg af kamera ikke basere sig på hvilket udstyr mine venner
har, som kan understøtte mine kort.

> [...]
> præsteret at lave (mindst) 14 forskellige kortformater. Var man blevet
> enige om en standard fra starten af kunne man formodentligt have nøjedes

Ja det er rigtigt. Til at starte med var der CompactFlash. På et tidspunkt
blev der brug for et mindre kortformat til de mindre kameraer der begyndte
at komme, samt til lommecomputere, telefoner m.v. Så kom Sony med deres
Memory Stick, og de forsøgte at gøre det til standard, og havde også mange
firmaer der støttede op omkring det til at starte med. Senere hen kom så SD
kortet, og ja det har i dag en langt større udbredelse. Men at man altid
kalder Memorysticken for et proprietært format, og SD kort for standarden,
det er jeg ikke helt enig i. Jeg mener ikke at Memorystick er mere
proprietært end de andre formater, tværtimod. Jeg mener ihvertfald ikke at
man kan bebrejde Sony for at der i dag findes så mange formater, da de kom
først. Derimod kunne man godt bebrejde SD, at de efterfølgende besluttede at
lave et format til at konkurrere mod Memorystick.

Men alt i alt, så ville jeg ikke vælge et kamera fra, på baggrund af hvilket
hukommelseskort det bruger.

Jens

Fra : Mogens

Dato : 20-05-09 21:53

Jensb wrote:

> Men alt i alt, så ville jeg ikke vælge et kamera fra, på baggrund af hvilket
> hukommelseskort det bruger.
>
> Jens

Idag er standarden SD, men virksomheder som Sony laver et latterligt
proprietært kort som pånær måske een mm er fuldstændigt identisk med SD
formatet. Hvorfor? Formodentlig fordi de vil prøve at låse folk fast til
Sonys produkter. Det vil jeg under ingen omstændigheder støtte, men
selvfølgelig kan vi ikke dæmme op for at producenterne ikke kan finde ud
af at enes om en standard. Men summen af folk der vægrer sig ved at købe
Sony grundet deres shit-format kunne måske på sigt få dem på lidt andre
tanker.

Nu er Windows 7 på trapperne hvor vi for første gang ser at et
styresystem i stedet for at 5-doble kravet til hardware-ressourcer
pludselig får den anden vej med en faktor 5. Uhørt, uset, men velset!

Nikon hæver deres priser på deres isenkram med 10%, og hvad mere? Jo,
det kan da godt tænkes at mit 16GB SD-kort fint kan bruges om 3-4 år når
jeg skal have nyt kamera. Om ikke andet så som et fint backup kort.

Proprietære kort a la Sony og Olympus er lort, og tjener intet andet
formål end at skade forbrugerne. Fint nok med adaptorer etc., men du kan
altså uanset adaptor ikke proppe et Sony kort i en kortlæser i et
fjernsyn der tager SD-kort, og jeg kunne blive ved.

Fra : Jensb

Dato : 20-05-09 22:58

> Idag er standarden SD, men virksomheder som Sony laver et latterligt
> proprietært kort som pånær måske een mm er fuldstændigt identisk med SD
> formatet. Hvorfor?

Det kan jo være svært at skifte, når man har udbredt et format til alle sine
produkter. Sony har jo i rigtig mange år puttet Memorystick i alle deres
produkter, kamera, videokamera, mobiltelefoner, computere, PDA'er, PSP, TV
m.v. Så kan det jo være svært over for de kunder som allerede ejer nogle af
disse produkter, og er vant til at kunne bruge Memorysticks mellem dem,
pludselig at skrotte formatet.

Det ville jo også være lettere hvis alle DSLR kunne dele objektiver. Men
tror du Nikon kunderne ville blive tilfredse hvis Nikon meddelte at de nu
gik over til Canon mount, for at ensrette det? Samtidig kan vi så skrotte
Mac OS, da Windows er det mest udbredte, og jo åbenbart derfor bør være
standard.

> Nikon hæver deres priser på deres isenkram med 10%, og hvad mere? Jo, det
> kan da godt tænkes at mit 16GB SD-kort fint kan bruges om 3-4 år når jeg
> skal have nyt kamera. Om ikke andet så som et fint backup kort.

Ja, dit 16 GB kort vil formentlig være mere brugbart efter 4 år, end mit 128
MB var efter 4 år, da udviklingen trods alt ikke går helt så hurtigt mere.
Men prisen på et 16 GB kort om 4 år, vil formentlig være ganske
overkommelig. Så selvom det da kan være rart at kunne genbruge de gamle
kort, så synes jeg stadig ikke at det er noget der bør veje tungt i valget
af et kamera.

Igen, jeg er bestemt ikke uenig i at det ville være det bedste, hvis der kun
var ét format. Jeg synes bare ofte at der er for meget fokus på dette,
fremfor en masse andre parametre som er langt mere væsentlige ved valget af
kamera. Når jeg skal have ny bil, afgøres mit valg heller ikke af, at de 4
nedslidte vinterdæk jeg har liggende derhjemme, skal kunne passe på den nye
bil. Jeg vil langt hellere finde en bil jeg kan lide, og som opfylder mine
krav.

Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-09 00:48

Jensb wrote:

> [...]
> disse produkter, og er vant til at kunne bruge Memorysticks mellem dem,

Faktisk kan ihvertfald den ene af mine Sony-ericsson mobilos brge både
SD og MS..-)

> Det ville jo også være lettere hvis alle DSLR kunne dele objektiver. Men
> tror du Nikon kunderne ville blive tilfredse hvis Nikon meddelte at de nu
> gik over til Canon mount, for at ensrette det?

Eller omvendt...Jeg tror ikke 'Canon-folket' vil finde sig i at få
langsommere AF ved at skulle bruge Nikon mount.

> Samtidig kan vi så skrotte Mac OS, da Windows er det mest
> udbredte, og jo åbenbart derfor bør være standard.

Ha! Windows taber jo markedsandel dag for dag til netop OS X og Linux..-)

> [...]
> kort, så synes jeg stadig ikke at det er noget der bør veje tungt i valget

Enig! Du kan da nu få 16gb CF kort til under 300kr. og 16gb XD til
495kr. - så jeg på et eller andet engelsk netsted... - og prisen på et
16gb SD kort ligger da nogenlunde fast omk. 4-500kr., - så det....

> [...]
> bil. Jeg vil langt hellere finde en bil jeg kan lide, og som opfylder mine

og du køber garanteret heller ikke din bil i en eller anden mere eller
mindre obskur netbutik i langtbortistan for at spare et par tusind.
Omvendt kan man godt købe sine Goodyear dæk via nettet for at spare
noget. - Præcis det samme kan man, når man skal ud og købe nye
hukommelseskort.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-09 00:30

Mogens wrote:

> [...]
> af at enes om en standard. Men summen af folk der vægrer sig ved at købe
> Sony grundet deres shit-format kunne måske på sigt få dem på lidt andre

Ævl og sludder fra ende til anden Mogens! For det første er Sonys
MemoryStick format temmelig meget hurtigere end selv de nye SDHC kort.
for det andet er MS både ældre og væsentlig mere gennemprøvet end SD
(endnu). - Hvorfor h.... svovler du ikke lige så meget over, at der
findes vel mere end 100 forskellige RAM typer til en computer? - Går du
kun efter computrer, der kan bruge 400mhz RAM? - 1333mhz RAM? - eller er
du stadig kun til "standard" PC-133 RAM?

> Nu er Windows 7 på trapperne hvor vi for første gang ser at et
> styresystem i stedet for at 5-doble kravet til hardware-ressourcer
> pludselig får den anden vej med en faktor 5. Uhørt, uset, men velset!

Det er jo direkte usandt! Hvad 'pressen' og MS's promo-folk siger,
holder ganske enkelt ikke. De lovede præcis det samme med både XP og
Vista. Og du skal heller ikek regne med, at Win7 bliver nær så hurtig i
final retail versionen som div. RC og de kommende FC versioner
tilsyneladende er. Vent bare til de får fyldt al skramlet på, så bliver
du meget, meget klogere..-))

> Nikon hæver deres priser på deres isenkram med 10%, og hvad mere? Jo,
> det kan da godt tænkes at mit 16GB SD-kort fint kan bruges om 3-4 år når
> jeg skal have nyt kamera. Om ikke andet så som et fint backup kort.

Det tror da f..... med den dumping politik, de har kørt de sidste 2-3
år! Nikon er jo ved at gå nedenom og hjem pga. det og den verserende
financielle verdenssituation...

> [...]
> altså uanset adaptor ikke proppe et Sony kort i en kortlæser i et
> fjernsyn der tager SD-kort, og jeg kunne blive ved.

Jeg *HAR* haft digicam med SD kort! Og det er sandelig ikke ensbetydende
med, at SD kortets hastighed er up-to-date med hverken MS, CF eller XD.
Og mht. kortlæsere og TV, så er der temmelig mange modeller, der tager
flere korttyper. Desuden har de fleste moderne TV også USB tilslutning,
så du kan sætte dit kamera med dit åh så elskede SD kort direkte til. -
Ellers kan du dælme gå hen og købe dig en kortlæser, hvis du er for fin
til at ville bruge dit kamera på noget så usselt som et TV!

mvh. Erik Richard
(Der både har XD og SD)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 21:08

Gismo wrote:
> [...]
> datter
> på 14 år.
>
> Er der alt hvad man har brug for i sådan tilbud, batterier, hukommelses

Hm, det er vist noget nær hip som hap. de er begge ret gode i den
prisklasse. Sony'en har måske en anelse bedre optik qua, det er Zeiss
optik. Til gengæld er Olympus's zoomområde 1x større - 5x mod Sony'ens
4x. Holdbarhedsmæssigt er de nok også nogenlunde ens, - selvom jeg måske
nok vil hælde en smule til MJU'en, da Olympus har mange års erfaring med
netop meget små kameraer.

MJU 8,0mpxl, DSC 8,1mpxl - altså ikke den store forskel. Mine erfaringer
ligger på de modeller fra begge, der er en smule større, men er til
gengæld så også, at Olympus's måde at håndtere en givet pixelmængde på
er bedre, og ikke mindst er deres opgivelser i reklamer og brochurer
mindre end det reelle tal. Det samme er Sonys W-serie, men dog knap så
meget.

Så ud fra mit kendskab vil jeg mene, at Olympus MJU har en effektiv
pixelopg. på 8,3mpxl, mens Sony DSC har en effektiv angivelse på 8,2mpxl

Str. på kameraerne er der derimod en del forskel på. Selvom Sony'en ikke
er stor, så er MJU'en alligevel mindre... - Da jeg købte nyt sidste år,
havde jeg kig på MJU serien, og de ligger utrolig godt i hånden, men de
/ER/ for små til mine lidt store hænder, mens de passer fint i en
pige-/damehånd. Jeg prøvede også et par af de lidt større Sony modeller,
men umiddelbart føltes de lidt mere 'kluntede' at holde på...

Det største minus ved MJU'en er, at den skal bruge XD kort, og de er en
del dyrere end Sonys MS kort.

Softwaremæssigt ved kobling til computer, er Olympus Master 2 et
virkelig godt stykke værktøj, der er både nemt og fleksibelt at bruge.
Softwaren kan bruges lige fra Win9000 til Vista og Mac Os 9.2 til 10.5 -
altså de nyeste styresystemer. Jeg kender ikke meget til Sonys medflg.
software udover, at jeg hører rundt omkring, at folk ikke er imponeret
over det - hverken til Mac eller Windows...

Så alt taget i betragtning, ville jeg nok selv vælge Olympus af de to her.

mvh. Erik Richard

Fra : emjeppesen

Dato : 17-05-09 21:25

Erik Richard Sørensen skrev:

>Så alt taget i betragtning, ville jeg nok selv vælge Olympus af de to her.

Olympussen kan desuden optage småfilm med lyd. Det ved jeg ikke om
Sonyen kan

Hilsen emj

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 22:26

emjeppesen wrote:

> Olympussen kan desuden optage småfilm med lyd. Det ved jeg ikke om
> Sonyen kan

Det skal dælme være nogle små ruller, der skal være i den så..-)

mvh. Erik Richard