Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konfirmationsfotografier
Fra : Rune Trusell

Dato : 15-05-09 23:08

Hejsa

Er der nogen der skulle sidde inde med et par gode, konkrete
tips til, hvordan jeg skal gribe en konfirmation an?

Det er ikke fordi familien er krævende, men det ville være
rart med et godt resultat.

Jeg søger blot nogle enkelte, håndfaste tips, til hvad der
efterfølgende vil være interessant at kigge på - for familien
vel at mærke.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-09 23:19

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg søger blot nogle enkelte, håndfaste tips, til hvad der efterfølgende
> vil være interessant at kigge på - for familien vel at mærke.

Det mest naturlige ville være at spørge familien om, hvilke billeder de
ønsker. Vi kan kun gætte os til, hvad de synes er interessant. Ellers vil
jeg foreslå, at du tager de billeder du selv ville synes, var interessante.
Det er jo fotografens opgave.

Uden beskrivelse af sted, belysningsforhold, fotoudstyr, mængden af gæster
er vi i nyhedsgruppen ret dårligt stillet for at give gode råd.

-Joachim

Fra : Rune Trusell

Dato : 16-05-09 09:33

J. Larsen wrote:
> [...]
> jeg foreslå, at du tager de billeder du selv ville synes, var interessante.

Det er klart, at jeg skal tale med familien. Men de har heller
ikke prøvet en konfirmation før. De kan selvfølgelig have
nogle ideer, men jeg tænkte mere på små tips, til hvad de
fleste ville finde interessant. Men ja, jeg må jo tage de
billeder, som jeg selv mener de skal være :)

> Uden beskrivelse af sted, belysningsforhold, fotoudstyr, mængden af gæster
> er vi i nyhedsgruppen ret dårligt stillet for at give gode råd.

Jeps. Fotoudstyret er et 20D med forskellige
'økonomi'-objektiver i diverse brændvidder. Samt en flash, som
jeg dog ikke er gode venner med, da jeg normalt aldrig bruger
flash. Tror dog ikke jeg helt kan undvære den her.

Jeg kender ikke selv til belysningsforhold, mængden af gæster
osv. Ved endnu ikke om det kun er til festen, eller om de også
vil have mig med i kirken.

Konkrete tips kunne være til hvordan jeg får de bedste
resultater med min flash.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Mogens

Dato : 16-05-09 11:01

Rune Trusell wrote:

> Konkrete tips kunne være til hvordan jeg får de bedste resultater med
> min flash.

Hvis loftet er hvidt / lyst, så skyd flashen op i loftet fremfor lige i
"bærret" på folk. Så ndgår du dels arbejde med at reparere røde øjne,
men får også et meget mere jævnt belyst billede. Ved ikke lige hvad 20D
er for noget, men har du TTL er det piece of cake at få korrekt eksponering.

Skyder du i RAW er det også let at korrigere evt. misfarvning såfremt
loftet har en farvetone.

Hvis ikke lokalet er særdeles godt oplyst, tror jeg næppe du får ret
gode resultater med billeder taget uden flash.

Fra : Rune Trusell

Dato : 16-05-09 12:01

Mogens wrote:

> [...]
> men får også et meget mere jævnt belyst billede. Ved ikke lige hvad 20D
> er for noget, men har du TTL er det piece of cake at få korrekt

Canon EOS 20D, og en TTL-flash (Canon 430EXII)

Det foregår automatisk, eller?

> Skyder du i RAW er det også let at korrigere evt. misfarvning såfremt
> loftet har en farvetone.

Ja, det gør jeg.

> Hvis ikke lokalet er særdeles godt oplyst, tror jeg næppe du får ret
> gode resultater med billeder taget uden flash.

Enig.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-05-09 14:13

> Canon EOS 20D, og en TTL-flash (Canon 430EXII)
>
> Det foregår automatisk, eller?

Ja det er bare helt automatisk. Sæt blitzen på auto og kameraet på auto,
eller P, så kører det bare. Husk at ISO ikke behøves stå særlig højt,
flashen burde virke rimelig godt, i en lys kirke.. Iso100-400 ville jeg nok
holde mig på.

> Enig.

Jeg er også enig. Jeg var for ca. et år siden ude og fotografere i en kirke,
hvor vi bagefter fik lov at fotografere. Jeg blev snydt af de hvide vægge og
store vinduer.. som desværre var et par meter bagude, i forhold til
personerne jeg fotograferede. Så jeg havde nogle personer hvor ørene var
fint belyst, og henne mod næsen blev de så helt mørke. Meget ufedt.. Havde
heldigvis også nogle hvor jeg fik skudt blitzen af, så der kom nogle gode
billeder ud af det alligevel. Og konfirmand+familie var vist glade nok

Mvh Anders

Fra : Rune Trusell

Dato : 16-05-09 15:56

Anders Houmark wrote:
> [...]
> eller P, så kører det bare. Husk at ISO ikke behøves stå særlig højt,
> flashen burde virke rimelig godt, i en lys kirke.. Iso100-400 ville jeg nok

Jeg havde forestillet mig P, da jeg ikke helt er klar over
hvordan man styrer det med fx Av, altså hvordan man kan
benytte andre lukketider end 1/60 (som den vist automatisk
vælger når der er flash). Det skal jeg nok have sat mig lidt
ind i på et tidspunkt.

ISO skal selvfølgelig ikke skrues op, når der er flash på. Mit
kamera leverer alligevel ikke gode resultater med ISO over 400
- synes jeg.

Tak for tip.

> [...]
> heldigvis også nogle hvor jeg fik skudt blitzen af, så der kom nogle gode
> billeder ud af det alligevel. Og konfirmand+familie var vist glade nok

Og det er jo det vigtigste.
Jeg har lige købt nye batterier til flashen, så nu skal den
afprøves

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-09 12:22

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> da jeg normalt aldrig bruger flash. Tror dog ikke jeg helt kan undvære den

Hvis du er nødt til at bruge flash, så tag at bruge 20 minutter på at lave
to forskellilge reflektorer/bouncere.

Den ene laver du bare af et stykke A4 papir. Klip det ud i en pyramidestub
eller rhombe med den bredeste ende opad.
Man peger så flashen lige opad og drejer hovedet 90 grader. Sæt papiret
rundt om flashens hoved med en bred elastik, så sidem der vender frem er
fri. Allerbedst er skumpap fra emballageen fra en monitor eller lign. Den
kan genbruges igen og igen, samt at man kan folde den op og ned, så man kna
bestemme mængden af det reflekterede lys.
Den reflektor bruger du, når der er et egnet loft at bounce på.

Ellers bruger du den her:
http://www.diyphotography.net/homestudio/blz/flash-mini-bouncer

Og kan du undgå flash, så gør det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Rune Trusell

Dato : 16-05-09 15:53

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> man kna bestemme mængden af det reflekterede lys.
> Den reflektor bruger du, når der er et egnet loft at bounce på.

Tak for tippet, Jesper.
Jeg ser om jeg kan nå at få konstrueret noget, ellers må jeg
nøjes med blot at pege flashen væk. Jeg har som sagt ingen
stor erfaring med flashfotografering, men der må jo være noget
om snakken med disse bouncere.

> Og kan du undgå flash, så gør det.

Helt sikkert. Men det går næppe. Er det anbefalelsesværdigt
blot at køre på P med autoflash, eller hvordan styrer jeg det
ved fx Av? Ja, beklager det dumme spørgsmål.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-09 16:37

> [...]
>
> Helt sikkert. Men det går næppe. Er det anbefalelsesværdigt blot at køre
> på P med autoflash, eller hvordan styrer jeg det ved fx Av? Ja, beklager

Mit bedste råd er: Glem at kameraet har det der "P"
Vælg Enten AV eller S afhængigt af din opgave.

Jeg kører stort set altid på A(v) med mit Nikon. Her bestemmer du selv
blændeåbningen og kameraet justerer så lukkertiden efter lysmålingen.
Jeg holder af, at ha kontrol med min blænde (Dybdeskarphed) Bruger du flash
med iTTL, så klarer flashen selv at regulere styrken ud fra blænden.

Nu er det Canon, du skyder med. Der er lidt forskel fra mit Nikon til Canon
med målemetoder. Jeg har Matrix, centervægt og spotmåling.
Der er en af dem, du ikke har, så har noget andet, så vidt jeg husker.
Hvis lyset er meget forskelligartet i kirken, er spotmåling en fordel, fordi
du så måler direkte på motivet. (Det aktive fokuspunkt) Det gir mindre behov
for kraftig regulering af EV-korrektionen)
Men i det hele taget så brug dit histogram løbende og tilpas EV-korrektion
så du hverken brænder højlysene for meget eller underbelyser store dele af
billedet.
Er der et relativt fint lys i kirken men for lidt af det, så overvej at
bruge flashen som fill in. Dvs. brug længere lukkertider for at lade det
naturlige lys få indflydelse og flashen til at låse motivet og belyse
korrekt. (Husk et etbensstativ)

Der er flere måde at gribe tingene an på. Fill in gir nok det flotteste
resultat, men sikkerheden for en urutineret er nok ikke så høj som med flash
alene.
Prøv dig lidt frem.

Erfaringsmæssigt gir bouncing mod loft alene tomme øjne uden liv, men fine
bløde skygger,
Den reflektor, jeg prøver at få dig til at lave, gir lidt som fill in og
samtidigt det bløde look fra det bouncede lys.

Prøv at lave en lille opstilling med fruen eller en af ungerne eller en stor
stofbamse, eller noget og prøv de forskellige metoder.
Så kan du hurtigt se forskellen i de forskellige metoder. og gir dig lidt
rutine inden opgaven.
Det er jo også en fordel at vide lidt om, hvor meget og hvor lidt man
bør/kan regulere på flashes udladning i forhold til det ambiente lys.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 14:33

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg holder af, at ha kontrol med min blænde (Dybdeskarphed) Bruger du
> flash med iTTL, så klarer flashen selv at regulere styrken ud fra blænden.

Nu har jeg lige fået at vide, at jeg er ved at rode Rune ud i problemer.
Noget med at Av og flash ikke går godt sammen.
Underligt! Hos Nikon er der da ingen problemer i den henseende.
Men oki, beware of that.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 18:59

> [...]
> Noget med at Av og flash ikke går godt sammen.
> Underligt! Hos Nikon er der da ingen problemer i den henseende.

Av og flash virker fint, så længe der er lys nok, og flashen skal bruges som
fill...

Hvis der mangler generel lys, som fx inde i en kirke, kan man jo risikere at
få meget lange lukketider, når man skyder på Av...
I denne situation er det bedre at køre på M.... Indstil lukker og blænde som
du ønsker. Skru lidt op for iso - fx 400 eller 800...
Kik evt. på lysmåleren, for at se hvor mange blænder du mangler - og brug så
flashen på auto, så klarer den resten :)

vh Palle

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-09 19:06

> [...]

> da jeg normalt aldrig bruger flash. Tror dog ikke jeg helt kan undvære den

Nej, den er meget god at have. Som andre skriver, bør den så vidt muligt
skydes op i loftet. Eller den skal bruges med softboks (kan være
hjemmelavet).

Hvis det var mig, ville jeg benytte muligheden for at eksperimentere uden
flash. Jeg ville gå tæt på folk og koncentrere mig om portrætter, og dér ser
flash ikke altid godt ud. Hvis du komponerer dine billeder, så du udnytter
de lyskilder som er i lokalet/lokalerne, kan du lave nogle spændende
billeder med god kontrast. I stedet for at forsøge at fortrænge mørket med
flash, kan du gøre mørket til en medspiller ved at skyde MED lyskilderne i
lokalet frem for MOD; eksempelvis personer som står foran et vindue. Du kan
ikke overdøve dagslyset med en flash. Forestil dig i stedet en person, som
står 1-2 meter fra et vindue og kigger ud af vinduet. Hvis du kan stille dig
mellem vinduet og personen og spotmåle ansigtet, vil du få et portræt som
træder ud af den mørke baggrund. Uden flash vil du bruge stor blændeåbning
for at få en rimelig hurtig lukkerhastighed, og din dybdeskarphed bliver
lille. Hvis der står nogle personer i den mørke baggrund, vil de derfor
blive "tværet ud", og dit portræt vil skildre netop den person du ønsker at
vise. Gruppebilleder er meget gode, men jeg vil gætte på, at familien også
gerne vil se personerne (enkeltvis).
Husk, at portrætter gør sig godt på højformat. Vidvinkel er praktisk under
trange forhold i selv store lokaler, og med vidvinkel kan du også komme "tæt
på" og alligevel bevare baggrunden. Den største fare ved vidvinkel er (synes
jeg), at du kan få så meget med på billedet, at det ikke forestiller noget
specifikt. Igen kan mørket komme til hjælp, hvis du skyder uden flash. Store
sorte partier i billedet kan give en "lækker" indramning af motivet, hvis
lyset netop falder på motivet.

-Joachim

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-09 17:27

Rune Trusell skrev den 16-05-2009 10:33:

> [...]
> jeg tænkte mere på små tips, til hvad de fleste ville finde interessant.
> Men ja, jeg må jo tage de billeder, som jeg selv mener de skal være :)

Overvej lidt "masseproduktion" hvor gæsterne hver for sig eller i
relevante konstellationer står ved siden af konfirmanden.

fx
forældre og konfirmand
bedsteforældre og konfirmand
osv osv osv

Det kommer måske til at virke lidt akavt på dagen, men når tricket
gentages ved vedkommendes bryllup om 8-15 år, så vil den nuværende
konfirmand være glad for at se udviklingen gennem livet.
((((konfirmanden skal ikke informeres om den langsigtede tanke omkring
opstillingen....det skal nok gå op for vedkommende fx når vedkommendes
bryllup nærmer sig))))

Om et par år, når vi igen skal have konfirmation i vores familie, så vil
jeg helt klart sørge for noget sådant.....
jeg savner det fra min konfirmation og bryllup.......og konfirmation og
bryllup kan altså ikke tages om, så husk de opstillede billeder som i
sidste ende er meget rare at have.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Hauge

Dato : 17-05-09 18:02

Carsten Riis wrote:
> .......og konfirmation
> og bryllup kan altså ikke tages om,

For nogen sker det da at bryllupsbillederne skal tages om, dog er halvdelen
af gæsterne udskiftet fra forrige gang ;)

Mvh Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-05-09 16:10

Hauge skrev den 17-05-2009 19:01:

> For nogen sker det da at bryllupsbillederne skal tages om, dog er halvdelen
> af gæsterne udskiftet fra forrige gang ;)

Point taken, den situation tænker man heldigvis ikke på på selve dagen

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : hamselv

Dato : 16-05-09 07:37

Prøv at google dig lidt frem.

Jeg har selv fået samme opgave, og jeg har lavet en hp til konfirmanden (som
desværre endnu ikke er offentlig tilgængelig) Siden er opdelt med billeder
fra kirken, festen og portrætfotos. Min opgave lød på at tage billeder af
personerne i farve (jeg skyder for det meste i s/h). Satte mit cam til
automatik og sports funktion. Brugte dog også blændeprioritet af og til.

Når du tager gruppenilleder, så sørg for at du ikke får en murstensvæg til
baggrund, da det ikke er "skideflot" at se på. Du kan evt. konvertere nogle
at dine billede til s/h bagefter.

Husk at der kan være visse regler om fotografering i kirken.

Inde i kirken vil jeg vælge en 18-55, eller deromkring, men det kommer jo
igen an på hvor du sidder.

have fun

henrik
www.hkmk.dk

Fra : Rune Trusell

Dato : 16-05-09 09:37

hamselv wrote:
> Prøv at google dig lidt frem.

Jep.

> [...]
> personerne i farve (jeg skyder for det meste i s/h). Satte mit cam til
> automatik og sports funktion. Brugte dog også blændeprioritet af og til.

En skam man ikke kan kigge med. Nå, men jeg skyder aldrig i
s/h, konverterer efterfølgende. Jeg forestiller mig også en
AV-mode. Jeg forstår ikke hvorfor du bruger sportsfunktionen.

> Husk at der kan være visse regler om fotografering i kirken.
>
> Inde i kirken vil jeg vælge en 18-55, eller deromkring, men det kommer jo
> igen an på hvor du sidder.

Ja, jeg skal have afklaret hvorvidt jeg skal med i kirken.

> have fun

Tak. Jeg må prøve mig frem.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : hamselv

Dato : 17-05-09 18:20

Sportsfunktionen brugte jeg i kirken, da jeg havde svært ved at fokusere
rigtigt da konfirmanden gik forbi mig. (du ved livrem og seler)
Fik da taget lidt portræt-fotos, som ligger lige her :
http://www.hkmk.dk/mette-portraet.html (billederne er taget i et
forsamlingshus på iso 800/1600 uden blitz.)

henrik
www.hkmk.dk

Fra : Rune Trusell

Dato : 30-05-09 11:43

Hej igen

Mange tak for fine tips til jer alle - og jeg beklager, jeg
først giver lyd fra mig nu.

Jeg har nu prøvet mig lidt frem og tilbage, som nok var det
bedste. Jeg prøvede både uden flash og med flash på både av,
når der var lys nok (håber jeg) og på P, for "standard-setting".

Nu skal jeg bare have kigget på billederne og behandlet dem,
så må jeg se, om resultatet kan bruges, og hvad jeg kan gøre
bedre næste gang.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell