Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D60: Burst
Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 15-05-09 18:40

Nikon skriver selv på hjemmesiden,
http://nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1545/overview.html :
"Kontinuerlig optagelse med 3 billeder pr. sek. gør det muligt at tage op
til 100 JPEG-billeder (størrelsen FINE L eller mindre) med ca. 3 billeder
pr. sekund, så du kan indfange motiver i hurtig bevægelse."

Når jeg holder udløserknappen halvt nede, vises "(r04)" i søgeren - det
betyder at jeg kan skyde 4 fotos i continuous mode. Tallet ændres ikke ved
at jeg skifter fra JPEG Large Fine til fx JPEG Small Basic.

Mit hukommelseskort er et Sandisk SDHC 8GB.
Er det udelukkende dér begrænsningen sidder, eller kan der være noget i
vejen?
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Michael

Dato : 15-05-09 19:06

Kristian Risager Larsen skrev:
> [...]
>
> Mit hukommelseskort er et Sandisk SDHC 8GB.
> Er det udelukkende dér begrænsningen sidder, eller kan der være noget i
Jeg tror begrænsningen udelukkende opstår på grund af personen som
fejlbetjener kameraet

Prøv at slå noise reduction helt fra.

Mvh.
Michael (D200)

Fra : N/A

Dato : 15-05-09 19:58

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 15-05-09 19:58

"Michael" <ingenspam@invalid.dk> wrote in message
> Prøv at noise reduction helt fra.

Det hjalp desværre ikke meget - der står nu (r05), så jeg kan skyde 5 fotos
i streg.
Kameraet er nogenlunde på standardinstillingerne

Kan der være andre forklaringer?
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Hauge

Dato : 15-05-09 20:04

Kristian Risager Larsen wrote:
> Kan der være andre forklaringer?

For langsomt SD-kort, vælg class 6, dit er sikkert class 2 eller 4.

Mvh Hauge

Fra : hamselv

Dato : 16-05-09 07:24

Skyder du i automatik eller manuel ?

henrik
www.hkmk.dk

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 17-05-09 20:52

Jeg har både prøvet de automatiske indstillinger og manuelle indstillinger.
Ingen forskel.
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : thl

Dato : 17-05-09 21:21

"Kristian Risager Larsen" <nospam@localhost.kezze.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har både prøvet de automatiske indstillinger og manuelle
> indstillinger. Ingen forskel.
> --
> Kristian Risager Larsen
> http://kezze.dk

Har du prøvet hvor mange billeder kameraet rent faktisk kan tage før det
stopper?
Tallet r4 eller r5 er udtryk for hvor mange billeder der er plads til i
bufferen,
og da kameraet jo straks begynder at skrive til kortet, bliver det kortets
skrivehastighed der afgør hvornår bufferen bliver fyldt.

mvh

Thorbjørn

Fra : thl

Dato : 17-05-09 22:05

"Kristian Risager Larsen" <nospam@localhost.kezze.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har både prøvet de automatiske indstillinger og manuelle
> [...]
Er D-lightning slået til??

Effect of Active D-Lighting
There's no doubt that the D60's Active D-Lighting feature can significantly
improve dynamic range the extra processing involved means there is a fairly
significant performance hit, so it's best left turned off if you're
attempting to shoot extended sequences in rapid succession. Comparison
timings below are using a Sandisk 4.0GB Extreme Ducati Edition.

Timing Active D-Lighting Off Active D-Lighting On
Continuous Frame Rate (JPEG) *1 3.0 fps 2.6 fps
Number of frames (JPEG)*1 At least 100 frames 5 frames
Buffer full rate (JPEG)*1 n/a 0.3 fps
Continuous Frame Rate (RAW) 3.0 fps 2.6 fps
Number of frames (RAW) 6 frames 4 frames
Buffer full rate (RAW) 1.4 0.3 fps
Record Review (RAW or JPEG) 1.1 secs 3.6 secs
*1 In all cases JPEG Large / Fine

mvh
Thorbjørn

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 18-05-09 01:39

Jeg prøvede at slå Active D-lightning fra - og det ser ud til at have
hjulpet lidt. Jeg kan holde udløseren inde og skyde en 6-7 fotos med
konstant hastighed - men så bliver bufferen fyldt.
Tælleren går dog op på "r05", men kameraet når at gemme et par fotos før
bufferen løber tør.

Jeg undrer mig bare stadig over hvorfor jeg ikke kan få bufferen til at
blive større.
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 18-05-09 01:36

I går havde jeg mulighed for at prøve et andet D60-kamera. Det viste "r11"
med sit eget memorykort. Jeg prøvede at skifte memorykortet over i mit eget
kamera, der så viste "r04".

Jeg har kun den linse der fulgte med (D60 18-55 II), mens det andet kamera
var (D60 18-55 VR).
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : thl

Dato : 18-05-09 02:35

> [...]
>kamera, der så viste "r04".
>
> Jeg har kun den linse der fulgte med (D60 18-55 II), mens det andet kamera

Har du sammenlignet billedfilernes størrelse i de to kameraer??

mvh

Thorbjørn

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-05-09 12:17

Kristian Risager Larsen skrev:
> I går havde jeg mulighed for at prøve et andet D60-kamera. Det viste
> "r11" med sit eget memorykort. Jeg prøvede at skifte memorykortet over i
> mit eget kamera, der så viste "r04".

Kunne lyde som om du skyder i RAW. Kan D60'eren skyde både RAW og JPEG
samtidig? Måske det der er sket.

/Kent Glerup

Fra : thl

Dato : 18-05-09 12:35

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

Kunne lyde som om du skyder i RAW. Kan D60'eren skyde både RAW og JPEG
> samtidig? Måske det der er sket.
>

> /Kent Glerup
Det kan den,- og det er en oplagt mulighed,

mvh
Thorbjørn

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 18-05-09 14:36

Ja, kameraet kan skyde i RAW.

Jeg skyder dog mest i JPEG Large Fine. Da jeg tjekkede kameraerne mod
hinanden var de begge sat til JPEG Large Fine.
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-05-09 14:42

thl wrote:
> "Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Kunne lyde som om du skyder i RAW. Kan D60'eren skyde både RAW og JPEG

> Det kan den,- og det er en oplagt mulighed,

Når den gemme i raw, kan den ikke gemme i høj kvalitet jpg. Og det kan
have at gøre med bufferens størrelse. Eller osse er det noget
salgsafdelingen har bestemt...

Bo //

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-05-09 08:46

> [...]
> betyder at jeg kan skyde 4 fotos i continuous mode. Tallet ændres ikke
> ved at jeg skifter fra JPEG Large Fine til fx JPEG Small Basic.

rxx tallet fortæller hvor mange billeder der er plads til i kameraets
buffer. Dette tal har intet med type/størrelse på kortet at gøre.
Når du skyder i JPEG med lav opløsning, så er billederne så små
datamæssigt at kameraet kan skrive til kortet i samme tempo som dataene
kommer ind i bufferen.

Prøv:
Skyd i JPEG med lav opløsning i continuos mode. Bemærk at r-tallet
bliver på 4-5 stykker. Dette indikerer at der er plads i bufferen.
Skyd derefter på samme måde i RAW. Bemærk at r-tallet falder til 0 efter
nogle skud. Derefter kan kameraet kun skyde i et tempo som bufferen kan
følge med til.

> Mit hukommelseskort er et Sandisk SDHC 8GB.
> Er det udelukkende dér begrænsningen sidder, eller kan der være noget i
> vejen?

Der er intet i vejen :)

/Kent Glerup

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 23-05-09 10:42

Efter at have ladet batteriet op på ny står der nu "(r09)" - med andre ord
har problemet løst sig selv.

Tak for svarene.
--
Kristian Risager Larsen