Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gammelt og nyt
Fra : Leif Frandsen

Dato : 13-05-09 09:29

Sammenligningstest af 2 Nikkor objektiver
på samme (kedelige) motiv.
Kamerahus Nikon D60.

Nikkor S 50mm årgang ca 1970:

http://imageload.dk/browse/file/791bca80aea80c5c687a2dadcb9d51b3/

AF-S DX Nikkor (55mm) årgang 2008:

http://imageload.dk/browse/file/a43ea8230e1bf4a139223ed32e2c2946/

Nikkor S kom tilbage på hylden!

mvh
Leif F

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-05-09 10:23

"Leif Frandsen" <frandsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nikkor S kom tilbage på hylden!

Hej

For mig ser det ud som om skarphedsplanet ligger uden for/oppe over pælen!

Kan det passe?

Hvis billederne er taget på samme blænde, er det påfaldende at "Nikkor S"
billedet er tydeligt mere uskarp i bunden af masten og bliver skarpere jo
længere man kommer til toppen.

Jeg ville lave en ny test!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Leif Frandsen

Dato : 13-05-09 11:13

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in

> [...]
> S" billedet er tydeligt mere uskarp i bunden af masten og bliver
> skarpere jo længere man kommer til toppen.

Tak for tipset, måske har du ret.
Jeg havde besvær med at fokusere (alting var sat til manuelt).
Jeg prøver med et fladt motiv i stedet.

vh
Leif F

Fra : Leif Frandsen

Dato : 14-05-09 15:01

> [...]

> S" billedet er tydeligt mere uskarp i bunden af masten og bliver
> skarpere jo længere man kommer til toppen.

Godt set Leif, det er nemlig rigtigt!
Det viste sig, at jeg som "brilleabe" havde svært ved at fokusere
i søgeren. En dioptrijustering på D60'eren løste problemet.
Eksperimenterede lidt her til morgen, og det ser lovende ud.
Vender tilbage senere.
Endnu engang tak for tipset.

mvh
Leif F

Fra : Leif Frandsen

Dato : 17-05-09 14:33

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in

> Jeg ville lave en ny test!

Det har jeg nu gjort. Men da jeg blev træt af at studere alle
billederne med en lup, valgte jeg i stedet en testtavle.
Testtavle størrelse A4, billedudsnit på 4,5x4,1cm. Afstand 80cm.
Det blev til 3 billeder, da jeg medtog fruens Canon PowerShot A630.

Resultaterne (i tilfældig rækkefølge) kan ses her:

http://imageload.dk/browse/file/d55587b5ded885ca0abac2709966b1b3/

http://imageload.dk/browse/file/3df8f70ed78ada48a8fc0369beb8060a/

http://imageload.dk/browse/file/193e41b9fb90348912d85a107d1e8a5a/

mvh
Leif F

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-05-09 11:27

Leif Frandsen wrote:
> Sammenligningstest af 2 Nikkor objektiver
> [...]

Nu skriver du ikke noget om hvilken blænde, du har taget det på. Brug
samme blænde på begge objektiver og test fra laveste til højeste
blændtal. Og så et stativ, så du ikke sammenligner hvor meget du ryster.

Bo //

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-05-09 18:49

Bo Bjerre wrote:

> Nu skriver du ikke noget om hvilken blænde, du har taget det på. Brug
> samme blænde på begge objektiver og test fra laveste til højeste
> blændtal. Og så et stativ, så du ikke sammenligner hvor meget du ryster.

Exif plugin til firefox kan hjælpe med den slags, det er bare at
højreklikke på billedet og få EXIF data frem

Fra :    ab©

Dato : 13-05-09 23:59

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
> Exif plugin til firefox kan hjælpe med den slags, det er bare at
> højreklikke på billedet og få EXIF data frem

Jeg "tager hatten af", hvis du på et foto taget med D60 kan aflæse, hvílken
blænde et manuelt objektiv er indstillet på (uanset med hvilket program)

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-05-09 14:20

Esben von Buchwald wrote:

> Exif plugin til firefox kan hjælpe med den slags, det er bare at
> højreklikke på billedet og få EXIF data frem

Jeg har exif plugin, men D60 rapporterer tilsyneladende IKKE blænde fra
et manuelt objektiv. Derfor spurgte jeg.

Bo //

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-09 21:38

Bo Bjerre wrote:

> Jeg har exif plugin, men D60 rapporterer tilsyneladende IKKE blænde fra
> et manuelt objektiv. Derfor spurgte jeg.

Sorry, havde nok overset det med manuelt objektiv... :)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-05-09 00:02

Esben von Buchwald wrote:

> Sorry, havde nok overset det med manuelt objektiv... :)

På Nikon's prof huse, programmerer man objektivets data og kan derfor se
den rigtige værdi i EXIF, ligesom matrix lysmåling også virker

Bo //

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-05-09 14:37

> AF-S DX Nikkor (55mm) årgang 2008:
>
> http://imageload.dk/browse/file/a43ea8230e1bf4a139223ed32e2c2946/

Umiddelbart står den da skarpest?

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 14-05-09 21:03

Jeg synes jeg kan læse mig til om du synes den ene eller den anden er bedst?
Kan du ikke lige præcisere dette?

Mvh
Anja

Fra :    ab©

Dato : 14-05-09 22:09

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg synes jeg kan læse mig til om du synes den ene eller den anden er
> bedst?

Så er der vel ikke noget, at være i tvivl om ?

ab©

Fra : Leif Frandsen

Dato : 19-05-09 17:50

Fremover låner jeg fruens Cannon!

Fra : Leif Frandsen

Dato : 19-05-09 17:53

Leif Frandsen <frandsen@stofanet.dk> wrote in news:Xns9C10BF9AA3927Leif@
62.243.74.163:

> Fremover låner jeg fruens Cannon!

Bvadr.. Canon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-09 18:43

"Leif Frandsen" <frandsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Fremover låner jeg fruens Cannon!

Ja, det er også meget nemmere

Jeg har taget dette med en mobiltelefon:

http://www.megapixels.dk/slides/Liseberg%202009.html

Fra : Leif Frandsen

Dato : 19-05-09 19:18

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in news:4a12f021$0$90274
$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg har taget dette med en mobiltelefon:
>
> http://www.megapixels.dk/slides/Liseberg%202009.html

Har set det i en anden tråd. Ganske imponerende.
Jeg fik vist ikke skrevet, hvad der var hvad af de 3
billeder.
Foto 1 Canon
Foto 2 Nikon m. nyt objektiv
Foto 3 Nikon m. gl. objektiv

Nr. 1 er afgjort bedst, derefter nr. 3 og sluttelig nr.2.

Så Nikkor-S bliver ikke gemt på hylden fremover. den er
still going strong.
Men jeg foretrækker nu alligevel fruens Canon!

mvh
Leif F