Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man stole på et gråkort ?
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 18:28

Når jeg skyder billeder, hvor jeg er afhængig af, at farverne er 100%
korrekte, bruger jeg altid et lille gråkort (whibal) som referencekort til
at justere hvidbalancen med hjemme på computeren...
Et eksempel kunne være et bryllup, hvor jeg jo gerne vil ende med at kjolen
har samme farve igennem alle billeder - ude som inde.

Mit spørgsmål er nu, om man kan stole 100% på kortet... Nogle gange synes
jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at
bruge kortet...

Hvad gør i andre ?

vh Palle

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-05-09 18:37

On Tue, 12 May 2009 19:27:47 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Mit spørgsmål er nu, om man kan stole 100% på kortet... Nogle gange synes
>jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at
>bruge kortet...

Husker du at skyde gråkortet hver gang lyset skifter?

Jeg har kun brugt mit WhiBal et par gange, og synes faktisk 450D'eren
rammer ret præcist på auto.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 18:44

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> skrev i meddelelsen

> Husker du at skyde gråkortet hver gang lyset skifter?

Yep - ellers er der jo lige som ingen mening med at bruge den

Fra : .J.S...

Dato : 12-05-09 22:08

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message
> [...]
> jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at

Vores øjne/hjerne opfatter vel også farver afhængigt af hvad der totalt er
med på et billede samt omgivelserne man er i mens man betragter billedet. Så
selvom brudekjolen altid vil få samme farve på dine billeder er det ikke
sikkert det er det som ser bedst ud.

Baggrunds farven man vælger på en web side til fremvisning af billederne
synes jeg også kan ændre indtrykket af et billede meget.

mvh/JS

Fra : jagge

Dato : 12-05-09 22:29

> Mit spørgsmål er nu, om man kan stole 100% på kortet... Nogle gange synes
> jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at
> bruge kortet...

jeg har præcis samme erfaring med et andet kort. Jeg synes faktisk ofte
at det ikke bliver helt perfekt neutralt så jeg har tænkt på det samme
:0).

Ofte får jeg bedre resultater ved at kalibrere på beton etc.

MVH

Jakob

Fra : Peter T.

Dato : 13-05-09 01:52

In article <4a09b198$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Palle
Johansen" <invalid> says...

> Mit spørgsmål er nu, om man kan stole 100% på kortet... Nogle gange synes
> jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at
> bruge kortet...

Min erfaring siger mig, at jeg kun _nærmer_ mig et "perfekt neutral"
billede når jeg bruger gråkort. Og det afhænger i sidste ende alligevel
af skærmen, ens egne øjne og smag. Men jeg kan altså også godt lide, at
give den gas i PS. :)

--
Peter T.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-09 07:34

Peter T. wrote:

Hej Peter... Der er da vist noget helt galt med din 'text encoding'
opsætning...

En info på din siger flg.

Du bør sætte den til enten Unicode UTF-8 eller Western ISO8859-1

mvh. Erik Richard

Fra : Peter T.

Dato : 13-05-09 16:00

In article <4a0a69e0$0$14110$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...

> Du bør sætte den til enten Unicode UTF-8 eller Western ISO8859-1

Hm. jeg kigger lige på det. Takker for info.

--
Peter T.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-05-09 07:57

Erik Richard Sørensen skrev:

> Du bør sætte den til enten Unicode UTF-8 eller Western ISO8859-1

Og du bør slå quoted-printable fra.

FUT: dk.admin.netikette.
(FUT = FollowUp-To = Opfølgning til nævnte gruppe).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-05-09 08:18

Palle Johansen skrev:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu, om man kan stole 100% på kortet... Nogle gange
> synes jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem

Jeg synes ikke at man kan sige at man ikke kan stole på et gråkort, men
at man ikke kan stole på sine øjne, der jo kompeserer for farveændringer
sekundthurtigt. Tager man en serie billeder men gråkort i kun det ene
(første) må intet ændres (lys, vinkler, afstand osv) så jeg vil tro at
når du oplever "fejl" er det fordi du ikke har arbejdet tilstrækkeligt
kontrolleret.

PS. Benytter som regel ikke gråkort undtaget ved affotografering.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-05-09 08:34

> [...]
> jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at

Nej - man kan ikke stole 100 % på kortet.
Et gråkort giver eet målepunkt at korrigere ud fra.
Et problem er at der ligger en antagelse om lysets spektralfordeling, som
f.eks. ikke holder for natrium-lamper.

Hvis man vil have flere målepunkter kan man tage et billede af et farvekort
under de givne forhold og lave en special profil der kan anvendes i f.eks.
Lightroom

> Hvad gør i andre ?

Bruger af og til Whibal
Har kalibreret skærm
Tager alle billeder som RAW for at have bedste muligheder for korrektion
Tager alle billeder med Auto White Balance, så man også får kameraets bud på
hvidbalance

--
Venlig ihlsen

Mogens Hansen

Fra : Per Z

Dato : 15-05-09 05:34

> [...]
> jeg resultatet bliver bedre, når jeg justerer lidt på slump, frem for at

Jeg har også whibal men bruger det næsten aldrig. Jeg syntes ikke det er så
anvendelig til f.eks. et bryllup hvor lysforhold typisk er meget blandet og
varieret. Man kan jo ikke rende og fotografere kortet hele tiden. Jeg bruger
generelt det at jeg bare klikker på noget neutralt farvet i billedet i
stedet. Altså f.eks. en dug, som jeg ved er hvid eller en grå jakke. Det
virker som regel ganske godt.