Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring
Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-09 13:17

På grund af den lange diskussion om farvestyring har jeg opdateret min
beskrivelse http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html

Den røde tråd igennem diskussionen som belv starte af Ove Ilsøe er at folk
har svært ved at acceptere, at farvestyring og kalibrering IKKE kun sker
transparent i styresystemet, når skærmen er kalibreret. Altså at der udover
kalibreringen skal anvendes farvestyrede programmer for at vise billeder
korrekt. Dette gælde også hvilken browser man benytter. Det har jeg forsøgt
at tage højde for i denne beskrivelse og via de links jeg har lagt ind til
mere detaljerede beskrivelser. Jeg kunne godt tænke mig at få feedback på
om denne forklaring er god nok! Atås også for dem, der kommer med den
fejlagtige opfattelse af farvestyring, som er meget forståelig, hvis man
ikke ved hvorfor og at det ikke er sådan.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 08:02

> [...]
> kommer med den fejlagtige opfattelse af farvestyring, som er meget
> forståelig, hvis man ikke ved hvorfor og at det ikke er sådan.

Så alt er klart?

Fra : /Peter

Dato : 12-05-09 08:37

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Så alt er klart?

Måske, jeg har kigget lidt på det, det ser vanskeligt ud.
Og kan man nu være helt sikkert på ens opsætning er korrekt?
Jeg overvejer om det er beasværet værd, måske de næste lange vintermåneder
kan bruges til at sætte sig ind i det

Ellers flot arbejde, Hans.

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 09:07

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message

> [...]
> Og kan man nu være helt sikkert på ens opsætning er korrekt?
> Jeg overvejer om det er beasværet værd, måske de næste lange vintermåneder

Vil det sige, at der midt i alle forklaringerne gemmer sig en anvisning på,
hvad man skal gøre f.eks. under Windows for at systemet farvestyret?

> Ellers flot arbejde, Hans.

Tak for det.

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-09 08:51

Hans Kruse skrev:

> Så alt er klart?

Jeg er ikke kommet så langt med farvestyring endnu - næste gang jeg skal
opgradere monitor, er det dog med i planen. Jeg har fulgt med i
diskussionen (og har iøvrigt for længe siden læst dine artikler om emnet
på bloggen), så jeg tror nok jeg har nognelunde styr over begreberne.
Jeg tror i hvert fald jeg har fanget konklusionerne, nemlig at
farvestyring består af to ting. En monitorkalibrering og en slags
oversættelsestabel til de farvestyrede programmer, så de kan sende
billederne korrekt til monitoren. Samt at resultaterne med
ikke-farvestyrede programmer er uforudsigeligt.

Right?

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 09:09

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> til de farvestyrede programmer, så de kan sende billederne korrekt til
> monitoren. Samt at resultaterne med ikke-farvestyrede programmer er

Korrekt, det er det grundlæggende. Men du ville nok blive forbavset, hvis du
så hvor meget forskel det gør selv med din eksisterende monitor

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-09 09:26

Hans Kruse skrev:

> Korrekt, det er det grundlæggende. Men du ville nok blive forbavset, hvis du
> så hvor meget forskel det gør selv med din eksisterende monitor

Det er jeg ikke i tvivl om. Jeg har dog et forholdsvist begrænset (alt
er relativt) budget til foto og IT. Så hidtil har jeg prioriteret at få
et fornuftigt hus og rimelige objektiver smat at få kræfter nok i
maskinen til at kunne arbejde nogenlunde gnidningsfrit. På IT-siden er
den næste investering en ny skærm (m. kalibrator) og på fotosiden,
bliver det nok noget med en flash eller to med lidt tilbehør.

Jeg bruger en farvestyret FF3 (og har også Safari installeret), og jeg
checkede med dit eksempel i går - der er der ikke stor forskel. Jeg er
godt klar over at det kun er den ene del af det.

Jeg laver jævnligt en manuel kalibrering af monitoren (vel vidende at
det er noget upræsist). Jeg sammenligner altid når jeg har haft noget
sendt til print (pixum) og der er lidt forskel at se, men ikke vildt meget.

Lige nu er min prioritet at få taget nogle billeder (det bliver lige
lidt nok) og få teknikkerne helt ind under huden. Modtagerne af langt de
fleste af mine billeder er familien, og de er fuldstændig ligeglade med
de finere nuancer i kvaliteten.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 09:45

> [...]
> investering en ny skærm (m. kalibrator) og på fotosiden, bliver det nok
> noget med en flash eller to med lidt tilbehør.

En kalibrator kan fås forholdsvist billigt
http://www.datacolor.eu/en/products/monitor-calibration/spyder2express/index.html

> Jeg bruger en farvestyret FF3 (og har også Safari installeret), og jeg
> checkede med dit eksempel i går - der er der ikke stor forskel. Jeg er
> godt klar over at det kun er den ene del af det.

Ja, det viser slet ikke hvordan forskellen er med kalibrering.

> [...]
> af mine billeder er familien, og de er fuldstændig ligeglade med de finere

Ja, med de begrænsede resourcer, som vi alle har, så må man vælge og ja,
der er så mange andre ting, man skal have styr på med fotografiet.

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-09 10:02

Hans Kruse skrev:

> En kalibrator kan fås forholdsvist billigt
> http://www.datacolor.eu/en/products/monitor-calibration/spyder2express/index.html

Det kan faktisk gøres noget billigere:
http://kortlink.dk/jacob-computer/6kwc
(ca. 65€ incl moms og porto).

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-09 10:34

Robert Piil skrev:

> Det kan faktisk gøres noget billigere:
> http://kortlink.dk/jacob-computer/6kwc
> (ca. 65€ incl moms og porto).

Det var så yderlige 20€ porto udenfor Tyskland....

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 11:34

> Det kan faktisk gøres noget billigere:
> http://kortlink.dk/jacob-computer/6kwc
> (ca. 65€ incl moms og porto).

Det er jo fint, hvad venter du på?

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-09 11:38

Hans Kruse skrev:
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
>>
> Det er jo fint, hvad venter du på?

At jeg kan smugle den ind uden konen opdager dem.

Jeg hørte om én engang som næsten ikke kunne bære tanken om at dø - ikke
af de normale grunde, men fordi han ikke kunne holde tanken ud om at
konen ville sælge alt hans fluefiskergrej til det han havde sagt det
kostede.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 12:09

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 15-05-09 08:05

> [...]
> ville sælge alt hans fluefiskergrej til det han havde sagt det kostede.

LOL!

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 12-05-09 17:20

On Tue, 12 May 2009 09:02:06 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

>Så alt er klart?
Hej Hans.
Du er hurtig, det skal jo lige læses og fordøjes
Jeg mener det er korrekt forklaret, set i bagklogskabens klare lys.
Man skal bare vide at på een linie kan det stå, som ikke er så
forståeligt eller som man (jeg) har vanskeligt ved at acceptere.
Det er stadig overraskende for mig, så stor forskellen er ved en
monitor med stort farverum. Jeg mener, Lenovo solgte min som en
business monitor med extra stort farverum, og deraf flg.
kvalitetsforbedring i Windows. Og i alle de review's, jeg har set, er
der ingen der gør opmærksom på dette problem.
Nå, nok om det, din forklaring holder vand.
Mvh
Ove

--

Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-09 17:29

"Ove Ilsoee" <o_ils@operafjernmail.com> wrote in message
> [...]
> der ingen der gør opmærksom på dette problem.
> Nå, nok om det, din forklaring holder vand.

Tak Ove, som jeg vist har skrevet før, så havde jeg også svært ved at
acceptere tingenes tilstand. Jeg kunne heller ikke finde rimeligt let
tilgængelige forklaringer på nettet. Men stædig som jeg er måtte jeg så selv
finde ud af det

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-05-09 16:58

> At jeg kan smugle den ind uden konen opdager dem.

Det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-05-09 18:04

> Man skulle tro I var sælgere

Det er jeg skam også, pr. uddannelse, ikke erhverv.

Bortset fra det så er ovennævnte et perfekt eksempel på hvorfor jeg
afskyr fællesøkonomi - det skaber ikke andet end problemer når den ene
part ønsker noget den anden part ikke går op i eller mener er
unødvendigt