Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beregne brændvidde?
Fra : m0rt3n

Dato : 11-05-09 12:49

Jeg har et billede taget ved 16 mm. Jeg vil gerne se hvordan motivet var
blevet ved 300 mm. Hvordan kan man regne ud hvor meget der skal zoomes ind
på 16mm-billedet?

(Jeg skal fotografere til et sportsarrangement og har et billede taget med
16 mm fra den position, skal jeg stå ved. Jeg vil vide, om det er nok at
medbringe 300mm, eller om jeg skal låne et 400mm med).

Mvh m0rt3n

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-05-09 13:12

m0rt3n wrote:
> [...]
> 16 mm fra den position, skal jeg stå ved. Jeg vil vide, om det er nok at
> medbringe 300mm, eller om jeg skal låne et 400mm med).

Meget enkelt: forholdet mellem brændvidderne og billedlængden er det
samme. Så en 300mm giver et billede, der er 16/300 af længden med 16mm.

Så "forstørrelsen" er 300/16= 18.75 gange. Har du taget et billede med
16mm og forstørret det til 18.75cm i længden, vil 300mm give dig et
udsnit på 1cm.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-09 13:23

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message
> Jeg har et billede taget ved 16 mm. Jeg vil gerne se hvordan motivet var
> blevet ved 300 mm. Hvordan kan man regne ud hvor meget der skal zoomes ind
> på 16mm-billedet?

Du beskærer billedet med en faktor 18.75 (300/16) lineært.
Det vil sige at hvis du har et 10 MPixel vil du ende med et 28 kPixel
billede.

Hvis man ser bort fra opløsning (i sensor og objektiv), vil du få samme
billede som hvis det var taget med en 300mm med samme blænde-åbning (ikke
blænde-tal - altså svarer det til at 300mm billedet er taget med f/52.5 (det
findes typisk ikke på 300 mm objektiver til almindelig DSLR kameraer), hvis
16mm billedet er taget med f/2.8)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra :    ab©

Dato : 11-05-09 17:24

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et billede taget ved 16 mm. Jeg vil gerne se hvordan motivet var
> blevet ved 300 mm. Hvordan kan man regne ud hvor meget der skal zoomes ind
> på 16mm-billedet? ...

Du kan se forskellen visualiseret her

http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

ab©