Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvekalibrering, Dobbelt monitor profil, ~
Fra : Ove Ilsoee

Dato : 09-05-09 07:32

Hej.

Den korte version:

Microsoftskriver i

http://support.microsoft.com/kb/939395/en-us

at Vista ikke kan håndtere farveprofiler i operativsystemet.
De skal fjernes, og håndteres af de programmer, der kan håndtere det.

Noget af en fuser.

I min opsætning skal standardprofilen i Vistas farvestyrings vindue
fjernes, på trads af at Spyder elv ligger den ind!
Må også gælde de profiler, der følger med en købt monitor.

Min spyderprofil skal så ligge i ACDSee, Photoshop Elements og Capture
NX.

En utilfredsstillende løsning, som jeg vil arbejde videre med, men
dette er den officielle løsning.

Mvh
Ove

--

Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-05-09 07:53

Ove Ilsoee skrev:

> at Vista ikke kan håndtere farveprofiler i operativsystemet.
> De skal fjernes, og håndteres af de programmer, der kan håndtere det.

åbenbart ikke et problem i Windows 7, der også på alle måder er langt
overlegen.

Kh. Søren

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-09 07:54

"Ove Ilsoee" <o_ils@operafjernmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> NX.
>
> En utilfredsstillende løsning, som jeg vil arbejde videre med, men

OK - så langt så godt... Kan du evt. præcisere, hvad du helt præcist gør,
når du fjerner standardprofilen - og hvad hedder den ?

vh Palle

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-09 08:03

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> OK - så langt så godt... Kan du evt. præcisere, hvad du helt præcist gør,
> når du fjerner standardprofilen - og hvad hedder den ?

øhh - læste lige dit link til Microsoft, og fandt ud af det

Tak.

vh Palle

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 09-05-09 08:28

On Sat, 9 May 2009 08:53:54 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

> [...]
>
>OK - så langt så godt... Kan du evt. præcisere, hvad du helt præcist gør,
>når du fjerner standardprofilen - og hvad hedder den ?

Hej Palle.

Jeg er selv i tvivl.
Når jeg fjerner alle profiler og sætter checkmark i "Brug mine
indstillinger" er der ingen profil.
Når jeg fjerner checkmarket installerer Vista selv Lenovos standard
monitorprofil, og det er forkert, tror jeg-.
Eksperimenter må afgøre det, men jeg skal i Danfoss Universe med
familien og barnebarnet, så der skal prioriteres.
Vender tilbage med mine resultater senere.
Mvh
Ove

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-05-09 08:01

Ove Ilsoee skrev:
> [...]
> NX.
>
> En utilfredsstillende løsning, som jeg vil arbejde videre med, men

Dit link siger "No input file specified"

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-05-09 08:03

Ole Larsen skrev:

> Dit link siger "No input file specified"

ikke her

Kh. Søren

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-05-09 08:04

Ole Larsen skrev:

> Dit link siger "No input file specified"

Til din egen side, altså

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-05-09 08:14

Ole Larsen skrev:

> Til din egen side, altså

http://www.ilsoee.dk/
virker her

og
http://support.microsoft.com/kb/939395/en-us
virker her

Hvad virker ikke for dig (ud over noget, som jeg ikke vil skrive
offentligt)?

Kh.Søren

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 13-05-09 20:25

On Sat, 09 May 2009 09:01:11 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Dit link siger "No input file specified"

Hej Ole.
Ja, det er rigtig nok, altså med Firefox, som jeg netop har
installeret.
Det var noget med backslash i index linket.
Skulle virke nu.
Mvh
Ove

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-09 10:43

"Ove Ilsoee" <o_ils@operafjernmail.com> wrote in message
> [...]
>
> at Vista ikke kan håndtere farveprofiler i operativsystemet.
> De skal fjernes, og håndteres af de programmer, der kan håndtere det.

Denne support note omtaler kun Vista Photo Gallery og hvis du ikke bruger
den, så kan du blot ignorere det. Du har jo allerede ACDSee Pro med
farvestyring til fremvisning, så du behøver ikke Vista fremviseren.

> I min opsætning skal standardprofilen i Vistas farvestyrings vindue
> fjernes, på trads af at Spyder elv ligger den ind!
> Må også gælde de profiler, der følger med en købt monitor.

Se ovenfor. Det er uden betydning. Du kan sagtens have flere profiler
liggende.

> Min spyderprofil skal så ligge i ACDSee, Photoshop Elements og Capture
> NX.

Nej, PSE og stort set alle farvestyrede programmer (bortset fra ACDSee Pro)
finder selv automatisk den aktive profil. I ACDSee skal du specificere den
rigtige skærmprofil og have farvestyring slået til naturligvis.

> En utilfredsstillende løsning, som jeg vil arbejde videre med, men
> dette er den officielle løsning.

Det er sådan farvestyring virker og det er ikke en fejl i hverken Adobes
programmer eller andre farvestyrede programmer. Der er en fejl i Microsofts
billedfremvisning. Det er alt.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-09 12:43

> [...]
Det virker som om du tror, at Vista foretager farvestyringen. Det er ikke
tilfældet. Vista indeholder en farvestyringsplatform med services, som et
farvestyret program har brug for. Det er det farvestyrede program, der har
ansvaret for at konvertere mellem forskellige farverum og endeligt til sidst
benytte monitorens icc profil og konvertere via denne profil således at
farverne vises korrekt på din kalibrerede skærm. Udover det findes der i
skærmprofilen en kalibrering, som downloades i grafikkortet ved opstart af
din maskine eller ved dynamisk ændring af profilen med det medfølgende
Spyder program (i pro versionen af Spyder 2 hedder den ProfileChooser).
Der er to browsere, der uderstøtter farvestyring Safari 3.0 og Firefox 3.0
og husk at slå farvestyring til
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9311-9478.

Fra : Michaelbs

Dato : 09-05-09 15:26

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Der er to browsere, der uderstøtter farvestyring Safari 3.0 og Firefox 3.0

Jeg oplever af og til at når Vista (64bit) har været i dvale og starter op
igen, at den efter nogle sekunder tilsyneladende "overruler" min Spyder2pro
skærmprofil, som blev læst ind ved Vista opstart..
Meget generende. Ved du/I hvordan dette undgåes?

mvh Michaelbs

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-05-09 15:53

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a059288$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Spyder2pro skærmprofil, som blev læst ind ved Vista opstart..
> Meget generende. Ved du/I hvordan dette undgåes?

Det oplever du sikkert hver gang den har været i dvale
Profilen gemmes ikke, når maskinen går i dvale!
Sådan har det altid været med Windows, så løsningen er at slå dvale fra.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-09 16:05

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> Det oplever du sikkert hver gang den har været i dvale
> Profilen gemmes ikke, når maskinen går i dvale!
> Sådan har det altid været med Windows, så løsningen er at slå dvale fra.

Jeg har altid tolket det som kalibreringen, der bliver downloadet i
grafikkortet som glemmes ved svale. ICC profilen, som et farvestyret program
bruger ændres jo ikke af maskinen går i dvale.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-05-09 16:22

> [...]
> grafikkortet som glemmes ved svale. ICC profilen, som et farvestyret
> program bruger ændres jo ikke af maskinen går i dvale.

Din RAM bliver gemt, men ikke skærmkortets RAM. Derfor forsvinder ICC
profilen, når der slukkes for skærmkortet.
Derfor skal den uploades efter dvale, selvfølgelig kan det gøres med profile
chooser.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-09 16:52

> Din RAM bliver gemt, men ikke skærmkortets RAM. Derfor forsvinder ICC
> profilen, når der slukkes for skærmkortet.
> Derfor skal den uploades efter dvale, selvfølgelig kan det gøres med
> profile chooser.

Der er to ting, der generes ved kalibrering (ikke for at korrigere dig, men
andre ved det måske ikke...). En profil, som indeholder gråtone
kalibreringen, som downloades i skærmkortet og så ICC profilen, som
farvestyrede programmer bruger. På min desktop oplever jeg ikke at
kalibreringen forsvinder ved svale. Men jeg måske tilstå at jeg har ikke
haft andet end mine øjne til at teste ved at skifte mellem en profil og en
anden med profilechooser efter at maskinen er vækket op igen. Jeg ser ikke
nogen forskel. Min laptop taber kalibreringen efter dvale og det fikser jeg
med profilechooser og der er forskellen meget tydelig.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-05-09 20:10

> [...]
> nogen forskel. Min laptop taber kalibreringen efter dvale og det fikser
> jeg med profilechooser og der er forskellen meget tydelig.

Tilgiv mig min uvidenhed om Vista.
Men kalibreringen genererer en gråtotone og og en RGB kalibrering.
Begge bliver i XP leveret til skærmkortet, der så vil vise en korrekt farve
og gråtone på skærmen med de data, den modtager.
Farvestyrede programmer anvender den profil, der ligger i billedet (eller
genererer den). De sender så grå- og farve information til skærmkortet, der
leverer det rigtige output.
IE indeholder ingen farvestyring, og resultatet er oftest at rødt er rødere
og - som Michael engang skrev - hudtoner let rødlig - og grimt. Den sender
jo data til skærmkortet uden korrektion.

Jeg tror næppe Vista gør det anderledes - men måske

Når din desktop ikke "glemmer" kalibreringen, skyldes det sikkert at der
ikke slukkes for din displaymemory.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 00:52

> Tilgiv mig min uvidenhed om Vista.

Det fungerer ikke forskelligt i Vista ift. XP.

> [...]
> Farvestyrede programmer anvender den profil, der ligger i billedet (eller
> genererer den). De sender så grå- og farve information til skærmkortet,

Nej, som jeg skrev tidligere så er det et farvestyret programs opgave at
bruge ICC profilen til at konvertere til den rigtige farvegengivelse via
skærmprofilen. Det er ikke grafikkortet der gør det. Derudover konverteres
der mellem en anden farveprofil, som nævnt hvis det f.eks. er Prophoto RGB
og ikke sRGB.

> IE indeholder ingen farvestyring, og resultatet er oftest at rødt er
> rødere og - som Michael engang skrev - hudtoner let rødlig - og grimt. Den
> sender jo data til skærmkortet uden korrektion.

Alle ikke farvestyrede programmer viser ikke billeder korrekt, som tidligere
nævnt.

> Jeg tror næppe Vista gør det anderledes - men måske

Nej Vista gør det ikke anderledes som nævnt.

> Når din desktop ikke "glemmer" kalibreringen, skyldes det sikkert at der
> ikke slukkes for din displaymemory.

Ja formentlig gemmes RAM inholdet af grafikkortet under dvalen.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-05-09 10:35

> "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> Det fungerer ikke forskelligt i Vista ift. XP.

OK

> [...]
> der mellem en anden farveprofil, som nævnt hvis det f.eks. er Prophoto RGB

Det er ikke korrekt Hans. ICC profilen, der er genereret af Spyder eller
lign. ligger i displaymemoryen og korrigerer farver, kontrast gamma osv.
Denne korrektion virker på alle programmer! Selv Windows.
Et farvestyret program anvender den profil - farverum, der er gemt billedet.
Ikke kalibreringsdata!

Det er klart, at det er muligt at programmet styrer ICC profilen i stedet
for grafikkortet.
I så fald må man fjerne color management i grafikkortet!
Akkurat som ved print, hvor f.eks. Lightroom kan styre printeren fuldt ud -
men så skal det være uden styring i printdriveren.

> Alle ikke farvestyrede programmer viser ikke billeder korrekt, som
> tidligere nævnt.

sRGB er skabt af - for - internettet. Det burde (i IE) give et rimeligt
resultat uden farvestyring imo. Det er vi så enige om at det ikke gør

> Nej Vista gør det ikke anderledes som nævnt.

> Ja formentlig gemmes RAM inholdet af grafikkortet under dvalen.

Nej, men strømmen til DRAM'en på grafikkortet bliver ikke slukket under
dvale.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 11:50

> [...]
> Denne korrektion virker på alle programmer! Selv Windows.
> Et farvestyret program anvender den profil - farverum, der er gemt

Den genererede profil indeholder både farve icc profilen for skærmen og
kalibreringsdata til gråtoner, som downloades i grafikkortet. Det sidste
påvirker alle programmer, men kun farvestyrede programmer bruger icc
profilens farvekorrektion.

> [...]
> Akkurat som ved print, hvor f.eks. Lightroom kan styre printeren fuldt
> ud - men så skal det være uden styring i printdriveren.

Det er ikke det samme. I tilfældet med printeren så er det icc profilen der
benyttes i både printerdriveren og i printerprogrammet hvis man ikke slår
det fra et af stederne. Kalibreringen i printeren er papirtypen (glossy,
mat, etc.)

> sRGB er skabt af - for - internettet. Det burde (i IE) give et rimeligt
> resultat uden farvestyring imo. Det er vi så enige om at det ikke gør

Du blander konvertering mellem farveprofiler sammen med farvestyring ift. en
kalibreret skærm sammen. En browser skal være farvestyret ligesom alle andre
programmer man bruger til at vise og redigere billeder med. Det er rigtigt
at på de dårligere skærme er der ikke stor forskel mellem farvestyrings brug
af icc skærmprofil konvertering sålænge skrærmen er kalibreret efter
gråtoneskalaen. Derfor vil f.eks. min laptop vise billeder med og uden
farvestyring næsten ens, mens der er stor forskel mellem kalibreret og ikke
kalibreret skærm (dvs. den download i grafikfkortet, der sker af
pråtoneskalaen).

> Nej, men strømmen til DRAM'en på grafikkortet bliver ikke slukket under
> dvale.

Det er så det jeg ikke var klar over, men hvis grafikkortet ikke slette dram
på kortet efter vækning fra dvale, så er det forklaringen på at der ikke er
nogen forskel. Derimod slukker laptoppen tydeligvis for skærmkortet under
dvale.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 10-05-09 16:09

Hans Kruse skrev:
> [...]
> kalibreringsdata til gråtoner, som downloades i grafikkortet. Det sidste
> påvirker alle programmer, men kun farvestyrede programmer bruger icc

Jeg har ikke forstand på det, men jeg ved, hvad jeg kan se. Min profil
fra Spyder bliver indlæst, under Windows's opstart. Det er helt
tydeligt, at baggrundsbillede omgående skifter farveglød (i dette
tilfælde en varmere). Vil det sige at Windows er et farvestyret system.
Jeg har nemlig indtryk af at det påvirker ALLE programmer, hvilket vel
bekræfter Gert's antagelse.

Kh. Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 16:32

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> [...]
> Vil det sige at Windows er et farvestyret system. Jeg har nemlig indtryk
> af at det påvirker ALLE programmer, hvilket vel bekræfter Gert's

Det du ser er, at kalibreringen bliver downloadet i dit grafikkort og det
ser du så snart Spyder loader profilen. Prøv at læse
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html og fortæl mig så,
hvad det er du ikke forstår eller tror på
Jeg led også af den vildfarelse (inden jeg satte mig ind i farvestyring), at
ved at kalibrere min skærm vil alt der blev vist pludselig var korrekt vist.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-05-09 19:42

> [...]
> at ved at kalibrere min skærm vil alt der blev vist pludselig var korrekt

Din blog om farvestyring er så vidt jeg kan se helt korrekt. Det har jeg
selv haft glæde af.
Her postolerer du, hvordan farvestyrede programmer virker - og kæder det
sammen med kalibreringsdata. Og her er du til mit bedste vidende på galt
spor.

Det ændrer intet. Farvestyring er nødvendig, hvis man vil se, hvad man får

Får, når man sender sit sRGB billede til fremkaldelse - eller når man
printer med en ICC profil printer et billede. Hvordan programmerne virker,
ændrer ikke på resultatet.
Om programmet regulerer farverne eller blot leverer et standard RGB signal
til grafikkortet er jo ligegyldigt, hvis resultatet på skærmen er korrekt.

Den kalibrering du laver Spyder'en påvirker alle programmer, så Sørens
iagttagelse er korrekt.
At standarden for IE og Windows billede og fax fremviser leverer et alt for
"varmt" billede i sRGB er måske ikke så underligt. En ukalibreret skærm er
normalt "altid" kold.
Faktisk er IE nomalt ganske god på en ukalibreret skærm! Hvis billedet er i
sRGB.
Derfor er det ikke mærkeligt at EMJ er tilfreds.
IE blev værre, da jeg kalibrerede. Måske et bevidst valg fra MS.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 21:01

> [...]
> Her postolerer du, hvordan farvestyrede programmer virker - og kæder det
> sammen med kalibreringsdata. Og her er du til mit bedste vidende på galt

Kan du ikke præcisere, hvor du mener jeg er på galt spor?

> [...]
>
> Får, når man sender sit sRGB billede til fremkaldelse - eller når man
> printer med en ICC profil printer et billede. Hvordan programmerne virker,

Det ser ud til at du blander det sammen med soft proofing.

> Om programmet regulerer farverne eller blot leverer et standard RGB signal
> til grafikkortet er jo ligegyldigt, hvis resultatet på skærmen er korrekt.

Nej, det er det bestemt ikke. Justeringen af RGB værdierne er nøsvendig for
at modvirke den målte skævhed i skærmens gengivelse af RGB værdier ift. det
korrekte.

> Den kalibrering du laver Spyder'en påvirker alle programmer, så Sørens
> iagttagelse er korrekt.

Nej! Igen blander du to ting sammen. Der er både en kalibrering og en
profilering. Kalibreringen påvirker alle programmer, hvor profileringen kun
bliver håndteret af farvestyrede programmer.

> [...]
> skærm er normalt "altid" kold.
> Faktisk er IE nomalt ganske god på en ukalibreret skærm! Hvis billedet er

Det afhænger af skærmen.

> Derfor er det ikke mærkeligt at EMJ er tilfreds.
> IE blev værre, da jeg kalibrerede. Måske et bevidst valg fra MS.

IE er ikke farvestyret så hvad havde du forventet? Det har ikke noget med MS
at gøre, sådan fungerer alle ikke-farvestyrede programmer.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 11-05-09 01:30

> [...]
> at ved at kalibrere min skærm vil alt der blev vist pludselig var korrekt

Det er her kæden hopper af for mig, og grunden til jeg har opgivet
farvestyring, jeg har også en profil til min skærm, og når Windows starter
bliver denne profil loaded og alle farverne i Windows ændrer sig, hvilket
får mig til at konkludere at Windows er et farvestyret system. Når jeg læser
om farvestyring, kan jeg se at kalibrering er at skrue på monitorens
kontroller og at profilering er det der sker når ens icc-profil bliver
genereret.

Det jeg ikke forstår er så at icc-profilen kan ændre alle farverne i alle
programmer når den bliver loaded, det stemmer jo ikke overens med at man
siger at et program skal være farve-styret for at det virker.

Mvh. Stig

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-09 09:08

"Stig Holmberg" <stigholmberg@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> programmer når den bliver loaded, det stemmer jo ikke overens med at man
> siger at et program skal være farve-styret for at det virker.

Prøv nu at læse svarene fra mig en gang til. Dine spørgsmål er blevet
besvaret indtil flere gange

Fra : Stig Holmberg

Dato : 11-05-09 10:07

> "Stig Holmberg" <stigholmberg@tiscali.dk> wrote in message

> Prøv nu at læse svarene fra mig en gang til. Dine spørgsmål er blevet
> besvaret indtil flere gange

Jeg har skam læst hele tråden + artiklen om farvestyring på din side + nogle
artikler på nettet, og forstår det stadig ikke, derfor spørger jeg

Mvh. Stig

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-09 11:18

> Jeg har skam læst hele tråden + artiklen om farvestyring på din side +
> nogle artikler på nettet, og forstår det stadig ikke, derfor spørger jeg

Ok, det er da forståeligt. Men det der er den røde tråd i dit spørgsmål er
så vidt jeg kan tolke det, at du tvivler på at det er korrekt, at farver kun
bliver vist korrekt i et farvestyret program samtidig med at skærmen er
kalibreret med et godt hardware baseret værktøj.
Windows er ikke farvestyret som sådan: Altså alle programmer, der kører
under Windows og som kan vise billeder er IKKE automatisk i stand til at
vise farver korrekt selvom dit Windows system er kalibreret (det samme
gælder iøvrigt også for Mac). Det du ser, når profilen bliver loadet under
opstart af din PC eller når du skifter profil med et værktøj, der kan gøre
det dynamisk (uden genstart af maskinen) er at ICC profilen for skærmen
indeholder en gråtonekalibrering, som bliver downloadet i skærmkortets LUT
så gråtoneskalen er korrigeret ift. den givne skærms skævheder i gengivelsen
af gråtoner. Den korrektion påvirker også hvordan farverne gengives og det
kan opfattes som at alt bliver farvestyret. Det er kun en del af sagen. Alt
bliver kalibreret kan man sige, men ikke farvestyret. Farvestyring går ud
på, at kompensere for skærmens skævheder i farvegengivelsen og det
repræsenteres i en profil, som farvestyrede programmer anvender når de skal
vise et billede på skærmen. For at kunne gøre det skal man enten fortælle
det farvestyrede program hvad profilen for skærmen hedder eller den bliver
samlet op automatisk fra den aktive profil i systemet for den givne skærm.
Nogle programmer giver mulighed for at specificere hvordan klipning, der kan
ske i forbindelse med denne konvertering skal ske (perceptual, relative,
etc.), hvorimod andre ikke giver denne mulighed. Firefox giver ikke
mulighed for at specificere rendering intent (efter at have studeret alle
options under about:config).

Denne forklaring er bare en lidt anden måde at skrive det på. Er det mere
forståeligt eller der stadig et manglende led i forståelsen?

Fra : Stig Holmberg

Dato : 12-05-09 22:06

> [...]
>
> Denne forklaring er bare en lidt anden måde at skrive det på. Er det mere
> forståeligt eller der stadig et manglende led i forståelsen?

Ti-øren, er ved at falde, omsider det var farveændringen når profilen
blev loaded i LUTen der forvirrede mig, er nu ved og lave nogle hands-on
forsøg for at forstå det til bunds.

Mange tak for din grundige tålmodige forklaring

Mvh. Stig

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 16:38

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Jeg har ikke forstand på det, men jeg ved, hvad jeg kan se.

Mht. det du kan se, så prøv at se dette billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/76555715/original
i et vindue i Firefox 3.0 med farvestyring slået til og et andet vindue med
IE. Altså samtidig på din skærm. Hvis du ikke ser nogen forskel, så er det
fordi din skærm ikke har brug for nogen korrektion af RGB værdierne i dette
billede lagret i JPG med en sRGB ICC farveprofil. Hvis du derimod ser en
væsentlig forskel så er det fordi din skærm har brug for korrektion.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 10-05-09 16:53

Hans Kruse skrev:
> [...]
> billede lagret i JPG med en sRGB ICC farveprofil. Hvis du derimod ser en
> væsentlig forskel så er det fordi din skærm har brug for korrektion.

Ok, det vidste jeg jo faktisk udmærket, men tænkte ikke på det i denne
sammenhæng. Mange tak for eksempel og forklaring. Jeg er nok typen, der
ved, at jeg er nødt til at kende lidt til teknikken for at få gode
billeder (som dit eksempel her), men det interesserer mig grundlæggende
ikke så meget.

Kh. Søren

Fra : Michaelbs

Dato : 11-05-09 18:52

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> profilen, når der slukkes for skærmkortet.
> Derfor skal den uploades efter dvale, selvfølgelig kan det gøres med

Ikke hos mig. ProfileChooser viser, at den korrekte profil ER valgt og at
klikke på refresh hjælper ikke.
Det eneste jeg har fået til at virke efter dvale er at launche Spyder2Pro
programmet og klikke indtil jeg skal markere "continue with these settings".
Når jeg er nået hertil kan jeg afslutte programmet og min kalibrerede profil
er atter aktiv.

mvh Michaelbs

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-05-09 20:16

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a0865dc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> programmet og klikke indtil jeg skal markere "continue with these
> settings". Når jeg er nået hertil kan jeg afslutte programmet og min

Har du prøvet at loade en alternativ (anden) profil først?
Jeg har ikke haft det problem med XP og Lightroom.
Men igen, slå dvale fra, når du kører hjemme med nettilslutning. Det virker.
Gert

Fra : Michaelbs

Dato : 11-05-09 20:49

> [...]
> Jeg har ikke haft det problem med XP og Lightroom.
> Men igen, slå dvale fra, når du kører hjemme med nettilslutning. Det
Nej det havde jeg ikke prøvet.. og det virker.
Mange tak for tippet.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-09 21:48

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Nej det havde jeg ikke prøvet.. og det virker.
> Mange tak for tippet.

Jeg troede jeg havde beskrevet det allerede...det er det jeg er nødt til på
min laptop efter vækning fra dvale

Fra : Michaelbs

Dato : 11-05-09 22:02

> [...]
> message news:4a088124$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>>

> Jeg troede jeg havde beskrevet det allerede...det er det jeg er nødt til

Ups jo, jeg kan se tilbage, at det faktisk var det du skrev.
Jeg er en af dem, der er taknemmelige for, at hjernedødskriteriet ikke er
indført endnu

mvh
Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-09 22:16

> Ups jo, jeg kan se tilbage, at det faktisk var det du skrev.
> Jeg er en af dem, der er taknemmelige for, at hjernedødskriteriet ikke er
> indført endnu

Jeg tror det sker for os alle indimellem

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-09 16:04

> [...]
> Spyder2pro skærmprofil, som blev læst ind ved Vista opstart..
> Meget generende. Ved du/I hvordan dette undgåes?

Hvis du bruger profilechooser kan du vælge den rigtige skærmprofil en gang
til. Jeg ser ikke problemet på min desktop, men på min laptop har jeg
problemet hver gang den har været i dvale.
Det må jo være kalibreringen, der downloades i grafikkortet, som bliver
glemt.

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 09-05-09 16:29

On Sat, 9 May 2009 13:42:55 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
Hej Hans.

> [...]
>din maskine eller ved dynamisk ændring af profilen med det medfølgende
>Spyder program (i pro versionen af Spyder 2 hedder den ProfileChooser).

Og det er denne kalibrering, der får et ikke farvestyret program som
f.eks IE til at vise et sRGB billede korrekt?

Mvh
Ove

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-09 16:55

> Og det er denne kalibrering, der får et ikke farvestyret program som
> f.eks IE til at vise et sRGB billede korrekt?

IE er ikke farvestyret og viser ikke billeder korrekt. Et billede med en
sRGB profil skal oversættes med skærmprofilen med et farvestyret program for
at blive vist korrekt. Det er derfor du skal bruge en farvestyret browser
for at få rigtige farver. At en farvestyret browser så også vil håndtere
icc-profiler forskellig fra sRGB er en anden sag. Firefox 3.0 med
farvestyring slået til kan vise et JPG billede med f.eks. en Prophoto RGB
icc profil korrekt.

Fra : Palle Johansen

Dato : 10-05-09 08:17

> [...]
> farvestyring slået til kan vise et JPG billede med f.eks. en Prophoto RGB

Jeg er bestemt ikk expert i dette emne.... Men jeg har flere gange hørt, at
billeder til web skal være i sRGB for at blive vist korrekt.
Save for web i photoshop laver jo fx også om til sRGB.

Men vil dette så sige, at et sRGB foto stadig ikke bliver vist korrekt i IE
?

vh Palle

Fra : emjeppesen

Dato : 10-05-09 09:41

Palle Johansen skrev:

> [...]
>Save for web i photoshop laver jo fx også om til sRGB.
>
>Men vil dette så sige, at et sRGB foto stadig ikke bliver vist korrekt i IE

Foto bliver vist korrekt i IE med sRGB og det er ufatteligt for mig at
folk ikke bare kan gemme deres fotos i sRGB, hvis de skal bruges til
skærmvisning.

Det er jo dybest set ret underordnet, hvordan det ser ud på egen
skærm, hvis alle andre, som ser deres fotowebsider alligevel kun ser,
hvad deres skærme viser dem og det er sRGB.

Hilsen emj

Fra : Palle Johansen

Dato : 10-05-09 09:47

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> [...]
> skærm, hvis alle andre, som ser deres fotowebsider alligevel kun ser,
> hvad deres skærme viser dem og det er sRGB.

Godt så...

Hans skriver:

"IE er ikke farvestyret og viser ikke billeder korrekt. Et billede med en
sRGB profil skal oversættes med skærmprofilen med et farvestyret program for
at blive vist korrekt."

EMJ skriver:

"Foto bliver vist korrekt i IE med sRGB "

Hvem af jer har så ret... ?

Fra : emjeppesen

Dato : 10-05-09 09:51

Palle Johansen skrev:

> [...]
>at blive vist korrekt."
>
>EMJ skriver:
>
>"Foto bliver vist korrekt i IE med sRGB "

Kan det tænkes at det er et MAC-problem?

Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 10:27

"emjeppesen" <emj@> wrote in message

> Kan det tænkes at det er et MAC-problem?

Nej, det er et problem at du åbenbart ikke har forstået hvad farvestyring er

Fra : emjeppesen

Dato : 10-05-09 11:34

Hans Kruse skrev:

>Nej, det er et problem at du åbenbart ikke har forstået hvad farvestyring er

Nej, det er ikke et problem for mig overhovedet.
Jeg klarer mig fint med sRGB.
Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 11:51

> Nej, det er ikke et problem for mig overhovedet.
> Jeg klarer mig fint med sRGB.

Hvis du har det fint uden kalibrering så skal jeg ikke forsøge at overbevise
dig.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 10:26

"Palle Johansen" <mail@morkov-foto.dk> wrote in message

> [...]
> at blive vist korrekt."
>
> EMJ skriver:
>
> "Foto bliver vist korrekt i IE med sRGB "

Der er rigtigt mange som ikke har forstået hvad farvestyring går ud på....og
ja, det forholder sig som jeg nu efterhånden har skrevet nogle gange. Jeg
skrev også en artikkel om det på et tidspunkt, hvor der var mange spørgmål
om det http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 14:58

> [...]
> på....og ja, det forholder sig som jeg nu efterhånden har skrevet nogle
> gange. Jeg skrev også en artikkel om det på et tidspunkt, hvor der var

Tak ind til videre Hans...

Lige et tillægsspørgsmål...

Jeg har på min hjemside et galleri, der bruger flash til at vise billeder -
men her skrider farverne helt vildt, uanset om det er farvestyret firefox...
Er det flashplayer der ikke kan håndtere farvestyringen ?

vh Palle

Fra : Michaelbs

Dato : 10-05-09 15:18

> [...]

Hans har ret. Og det er med statsgaranti!

> [...]
> farvestyret firefox...
> Er det flashplayer der ikke kan håndtere farvestyringen ?

Ja, det er korrekt. Flash kan ikke håndtere farvestyringen, så flash
gallerier vises desværre ikke korrekt, selv i firefox med farvestyring slået
til.

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 15:31

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a06e1fb$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Ja, det er korrekt. Flash kan ikke håndtere farvestyringen, så flash
> gallerier vises desværre ikke korrekt, selv i firefox med farvestyring

Tak for det svar...

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes sgu det er underligt at Adobe
ikke kan lave farvestyring i flashplayeren...
De laver jo fx flashgallerier i Lightroom... I øvrigt endnu mere skørt er
det, at preview af en flashgalleri i Lightroom er farvestyret, men ikke når
det bliver exporteret og vist i fx firefox...

Nå det må jeg nok lære at leve med...

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 15:54

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message

> [...]
> det, at preview af en flashgalleri i Lightroom er farvestyret, men ikke
> når det bliver exporteret og vist i fx firefox...

Det er også noget jeg har undret mig over og specielt da flash playeren
bruges af mange fotografer til at vise billeder med. Det har også undret
mig, at Adobe PDF reader ikke er farvestyret.

> Nå det må jeg nok lære at leve med...

Ja, indtil videre. Men ser vi f.eks. ca. 2 år tilbage havde vi ikke en
eneste farvestyret browser under Windows og på Mac kun én browser, nemlig
Safari. Så måske kommer alt det her. De nye wide gamut skærme ser ud til at
være en god grund til at få det på plads.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 18:12

> [...]
> Safari. Så måske kommer alt det her. De nye wide gamut skærme ser ud til
> at være en god grund til at få det på plads.

Der er vist ingen tvivl om, at det bare _er_ et svært emne at hitte rundt
i, men mange myter og misforståelser...
Jeg ´tror´ jeg er ved at have styr på mit system nu - så TAK til alle jer
der bidrog med kloge svar i denne tråd

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 18:18

> [...]
> i, men mange myter og misforståelser...
> Jeg ´tror´ jeg er ved at have styr på mit system nu - så TAK til alle jer

Det lyder godt Palle. Jeg gad godt vide om Ove er kommet sig ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 21:58

> "Palle Johansen" <invalid> wrote in message

> Det lyder godt Palle. Jeg gad godt vide om Ove er kommet sig ...

Hej igen

Jeg kom lige i tanke om noget - måske lidt fjollet :)

I mit setup hvor jeg redigerer billeder, sidder jeg med 2 skærme på samme pc
(en 22" eizo og en 19" NEC). Begge er kalibreret med spyder3 og bruger hver
sin profil.

Når jeg åbner firefox på min eizo, kan jeg så være sikker på, at den bruger
den rigtige kalibreringsprofil der passer til eizo ?
Og hvad hvis jeg flytter vinduet med firefox til den anden skærm ?

Jeg kom til at tænke på det, fordi jeg jo i ACDsee specifikt skal tildele,
hvilken skærmprofil den skal bruge - og her vælger jeg naturligvis den der
passer til den skræm jeg bruger - men altså, hvad med de andre programmer ?

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 22:10

> [...]
> passer til den skræm jeg bruger - men altså, hvad med de andre programmer

Det er et ganske godt spørgmål! Netop da et farvestyret program som Firefox
skal vide hvilken profil der skal bruges afhængig af hvilken monitor der
bliver vist en given pixel på. Hvis Firefox har lavet det rigtigt så skal
Firefox vide hvilken monitor der vises en given del af et billede på og
derfor bruge den profil, der hører til den monitor. Om Firefox gør det ved
jeg ikke. Men du kan jo eventuelt prøve Photoshop, som burde gøre det
rigtigt.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 10:24

"emjeppesen" <emj@> wrote in message

> Foto bliver vist korrekt i IE med sRGB og det er ufatteligt for mig at
> folk ikke bare kan gemme deres fotos i sRGB, hvis de skal bruges til
> skærmvisning.

Det er ikke korrekt at IE viser sRGB korrekt. IE er ikke farvestyret og
viser derfor ikke farverne korrekt.

> Det er jo dybest set ret underordnet, hvordan det ser ud på egen
> skærm, hvis alle andre, som ser deres fotowebsider alligevel kun ser,
> hvad deres skærme viser dem og det er sRGB.

Der er mange efterhånden, der er intereseret i foto, som bruger en
farvestyret browser. Specielt hvis man har en wide gamut skærm.

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 10-05-09 21:55

On Sat, 9 May 2009 17:55:25 +0200, "Hans Kruse"
> [...]

>icc-profiler forskellig fra sRGB er en anden sag. Firefox 3.0 med
>farvestyring slået til kan vise et JPG billede med f.eks. en Prophoto RGB

Hej Hans.

Jeg fik lidt at tænke på, men du har ret og jeg er overrasket i den
grad.

Det, der har undret mig, er den kolossale forskel der er på et sRGB
billede fra Opera (eller IE) og fra et farvestyret program, som
henvist til i min originale post:
<13l605dt20plramsr9lpkknl6t96ul42lq@4ax.com> og som ses her:
http://www.ilsoee.dk/monitorkal/Med.jpg

Min opfattelse indtil nu var, at Windows er indstillet til at vise
sRGB korrekt, om end til en gennemsnitlig monitorer.

Dette link
http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/vistaappearance/thread/e59e4056-c328-45b3-9a2f-263b5ae698d8/
afslører imidlertid noget helt andet, hvis man altså har en wide gamut
monitor.

Du har mange gange opfordret til at bruge en farvestyret browser, og
jeg har indtil nu tænkt, at forskellen mellem sRGB og Adobe RGB er jo
heller ikke så stor, og jeg har brugt Opera i så mange år, at jeg har
svært ved at skifte, men nu stiller sagen sig godt nok anderledes.

Det har i øvrigt ikke noget med kalibreringen af monitoren at gøre,
forskellen er lige så stor med den medleverede monitorprofil. Jeg er
bare først blevet opmærksom på det nu, hvor jeg har kalibreret.

Mht. Windows 7 lader det til, at Microsoft prøver at løse problemet,
men med en workaround, der er svært gennemskuelig, kræver speciel
hardware og ikke er med på desktoppen endnu.

Her sidder jeg så med en kvalitetsmonitor, kalibreringsudstyr og hvad
har vi.., og får , hvis jeg ikke ikke bruger farvestyrede programmer
overalt, et ringere resultat end før.

Det er ikke mindre end skuffende...

Mvh
Ove

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 22:07

> [...]
>
> Her sidder jeg så med en kvalitetsmonitor, kalibreringsudstyr og hvad
> har vi.., og får , hvis jeg ikke ikke bruger farvestyrede programmer

Ja, det kan jeg godt forstå! Men hvis du har alle de farvestyrede
programmer, så er der jo ikke noget problem udover at skifte browser. Så
passer alt jo sammen. Men der er selvfølgelig et par ekstra ting såsom flash
og PDF reader og et antal andre programmer som ikke er farvestyrede. Jeg
synes også det ville være fedt, hvis man kunne undgå farvestyrede programmer
(altså at der skal laves gamut mapping før display). Se også her
http://www.normankoren.com/color_management_2A.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-09 17:51

"Ove Ilsoee" <o_ils@operafjernmail.com> wrote in message

> Og det er denne kalibrering, der får et ikke farvestyret program som
> f.eks IE til at vise et sRGB billede korrekt?

Er du med på, hvordan farvestyring virker efterhånden?

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 10-05-09 22:36

On Sun, 10 May 2009 18:50:39 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>"Ove Ilsoee" <o_ils@operafjernmail.com> wrote in message

>Er du med på, hvordan farvestyring virker efterhånden?

Hej igen.
Jeg er i hvert fald blevet klogere.
Jeg har læst din Blog, og den er OK.
Blot synes jeg generelt, at der overalt er den klassiske forklaring
om, at farvestyring er en profil der korrigerer mellem farverum osv...

Det burde jo også være nok, men der er, som det med al tydelighed ses
i denne tråd, godt nok meget andet I det, pga ufuldstændig software.

Mvh
Ove

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-09 09:43

> Hej igen.
> Jeg er i hvert fald blevet klogere.
> Jeg har læst din Blog, og den er OK.

Det lyder godt. Problemet med forståelsen er jo nok, at man tror
farvestyring virker transparent for programmer. Da jeg startede på
farvestyring havde jeg samme udgangspunkt og det tog noget tid før jeg havde
fået sat mig ind i, hvordan virkede og kunne se, at det faktisk forholdt sig
sådan.

> Blot synes jeg generelt, at der overalt er den klassiske forklaring
> om, at farvestyring er en profil der korrigerer mellem farverum osv...

Farvestyring indeholder jo mange ting. Det er bla. at konvertere et billede
mellem forskellige favrerum, f.eks. mellem Prophoto RGB og Adobe RGB, hvor
man angiver rendering intent som styrer hvordan klipning skal håndteres.
Farvestyring og også enhedsspecifkke icc profiler, der styrer, hvordan
skævheder i denne enheds farverepræsentation ift. en korrekt gengivelse uden
korrektion. Men husk icc profiler indeholder nogle gange to ting: En
kalibreringstabel og farvejusteringstabel. Det er tilfældet til en skærm,
men til en printer er der ingen kalibreringstabel. Der er det papirtypen,
der er kalibreringen på printere, der ikke har indbygget kalibrering, som
f.eks. HP's professionelle Z-serie printere.

> Det burde jo også være nok, men der er, som det med al tydelighed ses
> i denne tråd, godt nok meget andet I det, pga ufuldstændig software.

Ja, ufuldstændig i og med, at ikke alle programmer er farvestyrede. Hvorfor
farvestyring har udviklet sig som det er kan jeg ikke sige. Men grafikkort
var for år tilbage langt fra så sofistikerede og kraftfulde som i dag, så
hvis man skulle løse problemet alene i grafikkortet med både LUT og
farvekorrektion så skulle der være en standard for begge dele og kortet
skulle kunne håndtere det. Ja, det ville have været meget nemmere og også
mere logisk, hvis det var løst på denne måde. Jeg har ikke set noget
kalibreringssystem, der virker på den måde, men det kunne jo tænkes at det
kunne eksistere i specielle produkter. Men skulle det være løst i
grafikkortet skulle man så også kunne specificere hvilken håndtering der
skal ske af farver der bliver klippet, altså rendering intent. F.eks. kan
man i ACDSee Pro specificere rendering intent for farvestyringen af skærmen
ligesom man kan ved farvestyring af en printer i f.eks. Lightroom.

Jeg håber det hænger lidt mere sammen efterhånden, også logisk.

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 13-05-09 20:40

Blot for at exemplificere.

Har nu fået Firefox installeret og aktiveret farvestyring.
For resten ikke helt simpelt.

Så ser det sådan ud:

http://www.ilsoee.dk/monitorkal/Farvestyring.jpg

og det er ikke noget fancy, blot standard sRGB

Mvh
Ove