Foto
IBM760 5420
Teil 3020
BLænde på objektiv når det ikke er forbund~
Fra : mis

Dato : 09-05-09 00:41

Hejsa

Jeg har et canon 18-55 objektiv.
nogle der ved hvad blænde det har hvis det Ikke er forbundet til kameraet
men sidder foreksempel på en extention tube som ikke har fortindelse gennem.

mvh

mis

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 09-05-09 06:40

"mis" <mis_mis@surfsun(hest).com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle der ved hvad blænde det har hvis det Ikke er forbundet til kameraet
> men sidder foreksempel på en extention tube som ikke har fortindelse

Det er meget nemt. Hvis ikke der er forbindelse i mellem optik og kamera, så
er blænden helt åben (f/3,5 på de 18mm og f/5,6 på de 55mm). Hvis blænden er
aktiveret, så vil du oftest kunne se, at hullet ikke er helt rundt, men har
lige så mange kanter som der er blændelameller.
Modsætningen er dog ved Nikon, som er helt nedblændet, hvis ikke de er
monteret på kameraet. Deres blændesystem er indrettet på en anden måde end
Canons.

MVH
Thomas

Fra : mis

Dato : 09-05-09 13:35

okay tak for det

så skal jeg ud og have fundet en fd adabter

Hav en god weekend

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 10-05-09 11:49

> så skal jeg ud og have fundet en fd adabter

Hvis det er fordi du vil kunne ændre blænden på objektivet når det ikke er
forbundet, kan det godt lade sig gøre uden.

Ved at vælge en anden blænde, trykke på DOF-preview knappen, og mens den
holdes nede afmontere objektivet, vil den beholde den valgte blænde til det
monteres rigtigt på kameraet igen...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : mis

Dato : 14-05-09 00:30

hmm intrasant det må jeg teste
for sådan en knap har mit da

takker

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-05-09 16:09

"mis" <mis_mis@surfsun(hest).com> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogle der ved hvad blænde det har hvis det Ikke er forbundet til kameraet
> men sidder foreksempel på en extention tube som ikke har fortindelse

Det kommer an på hvor lang/dyb din extension tube er.

Peter Schrøder